Alla inlägg under februari 2020

Av Kicki Fredlund - 21 februari 2020 12:47

Det var länge sen jag sålde nåt på Tradera, men jag tror att det börjar bli dags igen. 


Även om det är för tidigt att sälja växter, eftersom det kan vara för kallt att skicka, så har jag ju massor av annat som jag borde göra mig av med.


Bl.a har jag gott om gamla lakan och örngott inropat på auktion tidigare, för att inte tala om alla dukar av alla de slag.


 

Det jag lagt ut på Tradera idag är bl.a den här vackert broderade gamla kudden.

 

Idag är det vackert väder igen, ca 3 plusgrader och sol. Det är dags att åka till skogen med hundarna innan jag ska laga mat.


 

Men först ska Berra få dammsuga klart i bilen .

 

 

Av Kicki Fredlund - 20 februari 2020 15:20

Efter alla milda dagar på sistone, igår t.ex var det +8 grader och sol, så var det blåsigt grått och ruggigt idag med nollgradigt.


Vi var till Hedemora och handlade. Jag hämtade mina nya glas till glasögonen. Medan de nya glasen sattes i mina befintliga glasögon så åkte vi till de affärer som skulle besökas.


Jag hade mina gamla glasögon på mig under tiden, attan så klent jag såg i dom när jag skulle läsa på varornas etiketter.


Vi gick som vanligt en skogspromenad med hundarna i Tjärnan.


Hemma åt vi den absolut enklaste av middagar. Låren från en grillad kyckling (jag gör en gryta på bröstdelen i morgon) och en pain riche till det.


Bilderna på hundarna är från gårdagens soliga promenad, idag kom inte kameran fram över huvud taget.


     

Pinnar så klart!

 

Av Kicki Fredlund - 19 februari 2020 10:03

I morse, när ryggen tinat upp lite, så började jag äntligen ta hand om mina misskötta blommor.


Det kommer inte gå fort, det ser ryggen till, men jag har ju börjat i.a.f. 


Jag sådde några tomatfrön, köpte några svindyra på Granngården. Fröpåsen för 49 kr innehöll 6 frön!!


Har även torkat och sparat frön från köpta tomater, som jag sådde. Går det så går det.


 

En parasollpilea fick ny kruka och de fyra skotten som satt på moderplantan fick egna krukor.


Jag skulle vilja sälja några på Tradera, men är osäker på hur kallt det är att skicka. Även om vi har mildväder så är det ju kallare i norr.

Det är födelsedagar idag. Barnbarnet Victor i Trollhättan fyller 21 år. Grattis!     


Samma datum, 19 februari, föddes min M-kull, så idag kan Maya och hennes syskon fira sin 6-årsdag.


 

Det får bli samma bild som jag visade på deras 5-årsdag i fjol.


Det verkar bli en fin dag idag, vinden har äntligen avtagit, det var en minusgrad i morse och nu skiner solen.

 

Av Kicki Fredlund - 18 februari 2020 17:44

Idag hade Berra tid på hjärtmottagningen i Falun för den årliga kontrollen av hans pacemaker.


 

Det visade sig att en elektrod inte fungerade, men då kom en läkare och kopplade bort den, för pacemakern behövde inte den, eftersom den andra elekroden fungerade fullt ut som den skulle.

 

Efter Falun åkte vi till Borlänge. Handlade på ICA Maxi, blomjord bl.a för nu är det hög tid att jag ska ta hand om mina krukväxter och omplantera dom.


 

Vi fikade på ICA, varsin matig macka, så det fick bli dagens middag.


Sen ringde jag till frissan i Borlänge och vi hade turen att hon hade tid för oss båda kl 15.


 

På vägen hem fick hundarna sin vanliga vända i skogen.

 

 

Att ta en selfie, hör absolut inte till vanligheten, jag vet inte ens om jag gjort det nån gång tidigare, men här blev det ett bevis på mitt rejält kapade hår.

 

 

 

Av Kicki Fredlund - 17 februari 2020 12:22

Stormen Dennis är inte lika våldsam hos oss som den varit i västra Sverige, men det räcker då väl till.


Nyheterna i morse berättade att många träd låg över vägarna i närheten av oss.


Det knakar och knäpper i väggarna och i alla ventiler. Vi håller oss nog inne idag.


 

Hundarna var ovanligt trötta i morse och trots att klockan var 8 och vi var i farten med frukost i köket, så sov dom vidare.

 

Jag fortsätter mitt lata februariliv, har snöat in på Karin Slaughters böcker och lyssnar på såna för tillfället. Den Goda Dottern just nu.


 

Men Berra var duktig och gick på bandet för första gången i år, kanske att han fortsätter, det vore bra för honom.


Igår var det ju klubbens årsmöte, det gick lugnt till väga och var avslutat på ett par timmar.


 

Det blev bara ett kort, den obligatoriska smörgåstårtan (det fanns en till) som avslutade mötet.

 

Av Kicki Fredlund - 16 februari 2020 13:14

Det stormade ganska friskt i morse och regnet hängde i luften. Men det var hela 7 grader varmt, så jag fixade fikakassen och spårgrejerna och åkte till Tjärnan.


Men där var vi ensamma, d.v.s ingen från spårgänget var där, men det stod andra bilar på varje avfart, så det var fler än Berra och jag som var i skogen.


Vilket tyvärr Maya blev väldigt störd av i sitt spår.


Jag gick nämligen ut varsitt 300 m spår till båda hundarna, men precis när Maya går sitt spår på väg ut på asfalt från stig, så kom det en bil med 4 personer som promenerar rakt framför Maya, sen hade hon jättesvårt att koncentrera sig och ta upp spåret igen.


Så hon missade en av apporterna och genade på ett par ställen, men det kan ju också varit den kraftiga vindens fel.


Onyx klarade av sitt spår på ett imponerande vis. Jag missade var jag gått (hade inte snitslat), så när hon tappade i en vinkel och började söka stort, så var jag säker på att hon gick fel. Men som alltid ska man lita på sin hund, så när hon irrat runt ett tag så var hon på rätt väg igen.


Tyvärr tar hon inte upp aporterna, men hon stannar och markerar dom, är pinnen nedgrävd, vilket ett par stycken var, så gräver hon fram dom, men efter markering så är hon helt ointresserad av det hon hittat.


 

Hon borde inte se så missnöjd ut när hon varit så duktig och markerat alla 7 föremålen.


Nu är det dags att få nåt i sig, för jag ska snart åka på klubbens årsmöte som är kl 3.


Av Kicki Fredlund - 16 februari 2020 12:45

I morse när jag tänkte blogga innan vi åkte till skogen för att spåra så gick det inte att öppna sidan.


Ingen annan blogg hos Bloggplatsen.se var heller tillgänglig, så jag var ju tvungen att tro att felet låg hos dom.


Inte utan att jag blev lite nervös. Vad händer om ens blogg plötsligt slutar fungera, kommer då de 6 senaste årens bloggande bara försvinna ut i cyberrymden. Det är så länge som jag haft just den här adressen.


Det skulle verkligen vara tris eftersom jag bloggar mycket för min egen skull och för mitt minne och jag gillar att kolla tillbaka vad jag skrev om eller gorde tidigare år.


Som tur var fungerade den igen efter några timmar.


 

Onyx är så söt när hon går in i hagen och ligger och snuttar på sitt gosedjur, men ibland, som här, går hon in och hämtar ut det från hagen i stället.

 

Igår kom Peter från Järbo och hämtade sängar som han skulle få. Han behöver ju extra för att ha till barnens rum.


Ner från övre våningen bars den gamla lådsängen, som inte är bekväm att sova i för nån som är dålig i ryggen, eller som vill ha en mjukare säng. Våra gamla sängar, som det inte är nåt större fel på, hamnade

i stället med en uppe i gästrummet och en till Järbo.


 

Juste bärhjälp fick Peter av Per, som han hämtat upp på vägen i Hedemora.


 

Madrasserna bars ut för att läggas i bussens baksäte.

 

Berra och jag behövde inte bära nånting, men vi lyckades ändå ställa till det när vi röjde i gästrummet.


Vi skulle vika ihop turistsängar och Berra lyckades snava på en och ramlade i golvet, samtidigt som han knuffade till mig så jag höll på att fara in i ett fönster och/eller rasa ner för trappan.


För mig gick det bra, fick bara en sträckning i nacken, men Berra trillade på höften/låret.


 

Så idag har han en skaplig lårkaka.



Av Kicki Fredlund - 14 februari 2020 11:51

Igår var det en fin dag, efter en kylig morgon med -6 grader så blev det sen strålande sol från klarblå himmel och runt 0 grader.


Jag bakade på förmiddagen.


 

Det blev även en plåt med minisemmelbullar.

 

Berra hade en av sina sämre dagar, så han var sängliggandes hela dan, Hoppade över både 11-kaffet (trots nybakade bullar) och maten. Han sov i princip till i morse.


Det innebar att jag tog en längre vända i skogen med hundarna, en backigare väg, som Berra inte orkar gå.


 

Mer rofyllt än så här kan knappast en skogspromenad bli.

 

 

"Nej!" Säger matte om intresset för rävskit på stubben.

 

 

Hopp över stockar och trädstammar.

 

 

Det verkar vara en populär ridväg också. För hästhovar har gjort sina avtryck.

 

 

Hon är vacker min fina champion.

 

 

Gamla mamma Triss är inte heller så ful.

 

 

 

Men va' fan! Nån har dumpat en husvagn i skogen. Stulen eller? Fullständigt ofattbart.

 

Dessutom med ett brev från transportstyrelsen liggande utanför, med ägarens namn och adress. Men när jag ringde till polisen så var dom inte intresserade om man inte hade regnumret på husvagnen (vilket naturligtvis var borttaget).


Det är markägarens sak att anmäla!!



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards