Alla inlägg den 23 april 2019

Av Kicki Fredlund - 23 april 2019 21:08

Det blev valpar idag, men inte alls komplikationsfritt.


Pju hässjade hela natten, så jag förstod att det skulle bli av idag (62 dygn).


Men det konstiga var att hon aldrig bäddade, satt bara rakt upp och plötsligt tittade en fosterblåsa fram i morse vid 9-tiden.


Så fick jag se ett litet bakben sticka ut, men det kom inget mer. Jag försäkte dra ut valpen i takt med hennes värkar, men den satt som i ett skruvstäd. Fick bara ut den upp till höfterna, förutom att den kom baklänges så låg den också på sidan.


Det blev alltså färd till djursjukhuset i Falun, där även veterinären var förvånad över hur hårt valpen satt fast trots Pjus kraftiga värkar.


Att valpen inte klarade sig var ju ganska väntat, dessvärre en stor fin tik.


Valp nummer två fick hon nån timme senare, men sen dröjde det trots värkar.


Pju kollades med ultraljud och det visade sig att en valp inte mådde så bra, så för att inte mista fler så rekommenderade veterinären att snitta ut dom som var kvar.


Sagt och gjort och nu är vi hemma med 6 st, 3 hanar 3 tikar. Mor och barn mår efter omständigheterna väl.


Tack o lov att det inte blev igår när det ännu var påskhelg. Då hade dagens 30.000 inte räckt på långa vägar.


Att det är dyrt på de stora klinikerna är ju ingen nyhet, men att,  förutom avgiften för själva kejsarsnittet, ta 58 kr/valp + moms för att suga slemmet ur näsa och mun på dom, tyckte jag nästan var rekord. Det borde väl vara en självklarhet att göra utan att ta extra betalt.


Jag har flera gånger på mina tidigare kullar som blivit snittade (bl.a. boxer) själv varit med och tagit hand om valparna allt eftersom dom plockats ur, då har man ju fixat den biten med slemsugning själv.


Förmildrande omständighet är att alla är väldigt trevliga och hjälpsamma.


Jag blev förvånad över att det är så många som arbetar på kliniken, flera av dom känner jag sen gammalt (och det var kul att ses igen) medan många var nya ansikten för mig.


Jag vägde Pju när vi åkte därifrån, hon vägde exakt lika mkt som när hon parades för 9 veckor sen, 10,4 kg. 13 kg vägde hon när vi kom dit.


Bilder får komma senare.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards