Direktlänk till inlägg 31 maj 2015

Valpning med problem

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2015 09:56

Det blev problem med Triss valpning.


Det började helt normalt med förvärkarna, sen kom krystvärkarna igång vid 6-tiden igår.


Men efter två timmar med värkar var femte till tionde minut, så vågade jag inte vänta längre.


 

Vi åkte till falu Djursjukhus, där dom har jouröppet till 22.30, men ingen nattjour. Det sattes kanyl omgående, hon röntgades och vi såg 6 valpar varav den första låg i läge för att födas.


Men hennes värkarbete fortsatte med oförminskad styrka, men ingen valp kom ut. Veterinären Katarina Engewall (som var en gammal bekant från boxertiden) kunde känna valpen, men efter 3 timmar till med värkar så hade den inte flyttat fram nånting.


Då beslutedes om kejsarsnitt, om inte annat så för Triss skull, som nu började bli rejält trött och hässjade våldsamt.


Kl. 23.25 plockades således de 6 valparna ut. Jag och dom två sköterskorna hade ett styvt jobb att få igång dom livlösa valparna. Dom var kraftigt påverkade av narkosen. Fyra hanar två tikar, jag trodde länge att vi skulle mista den minsta tiken som tog väldigt lång tid på sig att få något  liv och ljud ifrån.


Orsaken till att valpen inte kom ut var att moderkakan låg bakom valp nr 2, så den hindrade första valpen från att ta sig framåt, det var nog meningen att 2:a valpen skulle kommit först.


 

Men när valparna var klara och låg och väntade i min medhavda korg, så blev det plötsligt kris med Triss. Hon fick svåra andningsproblem när hon skulle vakna ur narkosen. Men med syrgasmask, dropp och annan medicinering så kom hon sig till slut (tack o lov för det!)


Kl 2 i natt kom vi hem. Nån sömn har det naturligtvis inte blivit sen dess.


 

Nu är det bara att hoppas att det inte ska hända något med dom små liven. Det har varit jättesvårt att få dom att ta sina spenar för att dia, så natten/morgonen har varit ganska nervös.


Alla är ganska jämnstora och väger mellan 245 och 230g, utom minsta tiken som vägde 200g


Flera har mycket vita tecken på bröstet, magen och huvudet. Bilder får komma senare.

 
 
Ingrid

Ingrid

31 maj 2015 11:56

Men vilken dramatik!
Det var för väl att både Triss och valparna klarade sig, men jag kan förstå att ni är utmattade allihop efter den natten.
Jag håller tummarna för att det ska gå bra i fortsättningen och att ni får behålla alla valparna.
Varm kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

1 juni 2015 11:33

Jo, men nu ska det nog gå bra, får jag sen lite sömn också så...
Kram

 
Gabbi

Gabbi

31 maj 2015 12:11

Åh, kära nån så kämpigt det blev för er ! Hoppas nu allt går bra och att man får göra en visit om några veckor för att titta på underverken samt hälsa på er, goa vänner. Kramar !

http://www.hingststation. se

Kicki Fredlund

1 juni 2015 11:31

Ja, det är inte bara med hästar som det kan bli dramatiska födslar, men nu ser det ut att gå bra. Hoppas att du vill komma om några veckor. Kramar till dig också!

 
Ingen bild

caroline.reichard@yahoo.com

31 maj 2015 12:45

Oj,oj, vilket drama! Jag är så glad att allt slutade gott för Triss och att ni fick med er alla valparna hem. Håller alla tummar för att det ska gå bra nu och att ni även får lite välförtjänt sömn och vila! Vi ser alla fram emot att få komma om några veckor och se de små undren! -håller koll på bloggen efter kommande uppdateringar. Kram från Caroline med familj

Kicki Fredlund

1 juni 2015 11:29

Ja, det vart lite dramatiskt, men nu ser allt bra ut.
Så nu har ni att hålla ut några veckor innan ni får träffa underverken.
Kram

 
Menageriet

Menageriet

31 maj 2015 12:46

GRATTIS! Vi håller tummar och klor för att det går bra för mamma och barn! <3

http://www.skuttat.blogspot.se

Kicki Fredlund

1 juni 2015 11:21

Tack! Det tror jag nog att det ska göra nu.

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

31 maj 2015 12:50

Men kära nån, nu satte jag kaffet i vrångstrupen! Inte nog med förlossningsbekymmer, sedan mamma-bekymmer också, vilken oro! Hoppas alla har repat sig och mår bra nu, efter omständigheterna. Vet inte om jag skulle palla med en valpning jag....
Och grattis förstås i massor
Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

1 juni 2015 11:21

Ja, det var nervöst innan det var över. Det var hennes sista kull (kanske min också)
Tröttast är jag, jag går fortfarande och vinglar av trötthet. Inte många minuters sömn i taget.
Kram

 
Ingen bild

Ann-Christin Forsberg

31 maj 2015 13:57

Usch vilket dygn ni haft. Hoppas verkligen allt går bra nu.

Kicki Fredlund

1 juni 2015 11:18

Jo, nu är både Triss och valparna pigga.

 
Cici

Cici

31 maj 2015 14:01

Puh Nu vet jag (än en gång) varför jag inte har blivit uppfödare mer än ett par gånger. Det är alldeles för spännande för mig. Nu tar jag nya tag i tummarna och hoppas att allt ska gå bra med både tik och valpar.

http://cicilina.blogspot.se

Kicki Fredlund

1 juni 2015 11:18

Ja, det var en pärs, men nu ska det väl gå bra hoppas jag.

 
Ingen bild

Pia

31 maj 2015 14:42

Hoppas att allt går bra nu!
❤❤❤

Kicki Fredlund

1 juni 2015 11:17

Tack! Det tror jag nog.

 
Ingen bild

Raija

31 maj 2015 14:49

Oj, vilken dramatik. Men så skönt att det gick bra till slut. Håller alla tummar att både Triss och valparna mår bra och klarar sig fint.

Kicki Fredlund

1 juni 2015 11:15

Jo, nu ska det nog gå bra. Trött blir man, så det kommer nog inte att bli så många bloggbesök för mig just nu.

 
Ingen bild

Helena

31 maj 2015 15:24

Kram till dig Kicki!! Hoppas att allt lugnar ned sig nu och att valpar och Triss repar sig. Ska bli kul att följa kullen, väntar på bilder. Hälsa Berra! Hoppas han också mår bra!

Kicki Fredlund

2 juni 2015 12:02

Berra hälsar tillbaka, men så värst bra mår han tyvärr inte.
Vad duktig Dexter är på agility, kul att du lägger ut filmsnuttar på FB.
Kram

 
Ingen bild

Yvonne

31 maj 2015 17:49

Oj vilket jobbigt dygn! Hoppas det lugnat ner sig lite nu.

Kicki Fredlund

2 juni 2015 12:01

Trött, är bara förnamnet. Två timmars sömn på två dygn är lite för lite. Men det blir nog bra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards