Alla inlägg under maj 2015

Av Kicki Fredlund - 17 maj 2015 10:57

 

Just nu läser jag den här boken. Den är på 735 sidor och är egentligen för tung att hålla i, jag som bara ligger och läser i sängen på kvällen.

Av Kicki Fredlund - 17 maj 2015 10:41

 

Så här tillbringar min gubbe en stor del av sina dagar. Det är också Triss favoritplats att vara i hans knä.

Av Kicki Fredlund - 16 maj 2015 12:59

Tur att jag tog in plantorna från altanen i går kväll, det var bara 3 grader när jag gick och la mig, så jag misstänkte nattfrost.


Såg i morse att det varit 1 minus. Småplantorna i mitt provisoriska "växthus" hade klarat sig, men dom hade ju ett plasttak över sig.


Det var en solig och ganska skön förmiddag, jag hann plantera om alla kvarvarande blommor. En del (rosenskära) satte jag direkt på landet, med risk för att dom ryker om det blir nattfrost igen, men resten kom under plasttak i pallkragarna.


I år har jag sått ovanligt lite blommor (det blir färre och färre för vart år). Dahlia,olika sortes astrar och rosenskära har det blivit. Tagetesfröna var nog för gamla, för inte ett enda ett grodde. Luktätens frön har jag petat ner ute direkt utan förgroning.


På friland ska jag prova att så trädgårdsnattviol, ringblommor, nemesia och solros.


Men det blir inte idag, för efter att ha dragit upp all kirskål mot grannens staket, så klarar inte ryggen mer idag. (det har gått ovanligt bra ändå, för en timme gånger två har jag varit ute.


 

Det blev en hel korg med kirskål


 

Nu kan man t.o.m se gullvivorna utmed staketet.


Hundarna har varit med ute hela tiden, men i omgångar. Maya bara när jag var på inhängnade framsidan, eftersom hon försvinner som en avlöning om jag inte har en tumme i ögat på henne hela.

Förresten hjälper inte det heller, hon sticker ändå när det passar henne och inkallning har hon inte en aning om vad det är.   


 

Fastnar hon i nån luktfläck, så kommer hon inte trots inkallningen.

 

Hon börjar bli vuxen nu Maya, 15 månader gammal nu.


 

På Triss växer magen mer och mer, ca 15 dagar kvar nu.


Nu har vi just ätit. Revbensspjäll som kokat med grönsaker och kryddor i flera timmar, sen marinerats och körts i ugnen en stund. Medan ugnen ändå är på, så ska en rabarberpaj in i den till eftermiddagens fika.


 

Rabarberpajen klar att sätta i ugnen.

Av Kicki Fredlund - 15 maj 2015 17:05

Vad kyligt det är   .


Om gårdagen var skön och lämplig för trädgårdsjobb så är det här dagen inte alls det.


Inte nog med att det blåser en svinkall vind, jag har dessutom ont i ryggen igen. En ynka dag fick jag vara hyfsat bra.


Men Berra har det mycket sämre. Han har ju åkt på ischias och kan knappt ta sig fram över huvud taget.


Men han följde ändå med till skogen idag och gick en stapplande promenad med mina gåstavar som plockades fram ur gömmorna.


Vägde och mätte Triss, hon har ca 2 veckor kvar. Hon väger 13,8 kg (har ökat ca 1,8 kg)


Hennes förra dräktighet vägde och mätte jag bara sista veckan, så jag kan inte riktigt jämföra, men stor är hon och många valpar är det nog (bara inte för många, jag vill inte ha en kull på 9 valpar).


 

Hon är mer än nöjd efter en promenad i skogen och har slocknart i soffan.


Av Kicki Fredlund - 15 maj 2015 07:15

 

När Triss är med mig ute, så har hon full koll på allt som händer omkring. Här spanar hon på några människor som gick på vägen.

Av Kicki Fredlund - 14 maj 2015 13:09

Äntligen en kombination av bra väder och skaplig rygg.

Jag har varit ute i mer än en timme och ryggen håller än.   


Det har inte blivit så mycket rensat, men däremot sått och planterat.


 

Potatisen är satt för några dar sen, nu blev det sådd av olika grönsaker och en del blommor.


 

Nu kommer plastskivorna från det sönderblåsta växthuset till pass. Men det gäller att förankra dom väl, för annars blåser dom all världens väg.

Jag satte ihop två extra pallkragar, där ska jag ha mina små omskolade blomplantor. Men plastskivor över så får det tjänstgöra som växthus.


 

på landet har nu den sibiriska vallmon börjat blomma...


 

Dessvärre även andra gula blommor, som jag är betydligt mindre intresserad av. Får lov att gå ut och rensa snarast.


 

Vintergrönan blommar ovanligt flitigt i år (regnets förtjänst?)  Dom sprider sig dessvärre lite väl mycket, men i gengäld så säljer jag mycket av det jag rensar bort på Tradera.


Jag säger som Tore Skogman sjöng en gång: Man måste vara om sig och kring sig om man ska få nåt på sig och i sig....

Av Kicki Fredlund - 14 maj 2015 12:45

 

Om man kan kalla en gammal leksak för trotjänare, så är den här bollen verkligen det.

Först har unghästarna haft den flera år i hagen, sen har den varit, och är en favorit hos hundarna.

Triss älskar den, trots att den är söndertuggad sen länge.

Av Kicki Fredlund - 14 maj 2015 12:13

Igår blev det mest inomhussysslor. Regnet hängde i luften mest hela dan. Några skurar kom det också.


På eftermiddagen tog jag hundarna och åkte till Karttjärnsbacken. Berra låg hemma, till råga på all värk som han redan har, så har han dessutom fått ischias i hela vänstra sidan, så han kan överhuvudtaget inte gå.


 

Jag började gå med hundarna, trots att regnmolnen hopade sig över sjön.


   Hittar man inga pinnar, så går det lika bra med en bit slang.


 

"Men kom igen då morsan!".....


 

"Får väl ha den själv då"


 

Vi kom inte så värst långt innan det började regna...


 

Snabbt som ögat tillbaka till bilen. Satt där tills den våldsamma skuren dragit förbi.


 

När det klarnade upp började vi om promenaden....


 

men hur såg det ut på backen nu efter regnet. Kan säga att jag fick stoppa 4 hundar i badkaret när vi kom hem, inte samtidigt dock.


 

Men va fasen, nån har kört och sen lämnat en bil i slalombacken, som numera används som crossbana...


 

hur sjutton har den kunnat köras på den stigen? Utlansregistrerad är den, ska man ringa polisen tro?


   

Hundarna käkade av det saftiga gräset som små hästar. Vad kan det vara som är så lockande med färskt gräs?


 

Att man går i en gammal slalombacke ser man, om inte annars, när man ser den gamla skidliften bland björkslyn.


 

Strax tillbaka vid bilen (utan nåt mer regn).


 

Här har tidigare stått en serveringsbyggnad, nu var den jämnad med marken och bara betongplattan kvar....


 

Annars är det som ridanläggning som stället används numera.


 

Acktjärnen ligger ganska fint med skogen runt. Även om skogen är risig efter gallring, så är den ändå ganska trevlig att gå i när det är svamptider.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards