Alla inlägg under maj 2015

Av Kicki Fredlund - 24 maj 2015 19:18

Att vara så intresserad att man åker 20 mil enkel resa för att träffa uppfödare och den tik som ska ha valpar, det kallar jag att vara seriöst intresserad.


I eftermiddag har det varit en mycket trevlig familj från Stockholm här, med två väluppfostrade killar 13 och 7 år gamla som bara älskade hundarna (och hundarna dom).

Det är ingen konst att lova ut en valp ibland.  

Av Kicki Fredlund - 24 maj 2015 18:47

Idag har det varit ett alldeles perfekt spårväder, en del sol men också lite moln.


Jag har inte varit med på spårsöndagarna på ett tag, först hade jag ju valpkursen, sen har det regnat varje söndag, då har jag struntat i att åka.


Men idag var det som sagt bra väder för att spåra.


Började med att gå ett spår som jag lagt till Maya en dryg timmes liggtid.


Maya gick det bästa spår hon nånsin gått. Hon visste precis vad det handlade om när jag kopplade på spårlinan. Jag hade lagt 6 apporter, 3 träapporter och 2 leksaker och en snörboll som slut.

Hon tog upp alla apporterna, även om hon inte tycker att det är självklart att det är jag som ska ha dom.


Så hade jag gjort ett ca 400 m långt spår till Jolly. Hon var som alltid duktig.


Jag tog kort på henne med mobilen utefter hela spåret. Så här kommer ganska många bilder:


  

Jolly pinnar iväg med nosen i backen, eftersom hon hela tiden håller ett lagom tempo, så var det enkelt att släppa linan utan att stack iväg så jag inte skulle hinna med.  

Första apporten funnen...

 

Sen var det bara att spåra vidare, det är jättefin skog att spåra i

 

Ny apport funnen, hon kommer snabbt till mig med varje pinne


  Vinklar till vänster...

 

och vinklar till höger...

 

Just hittar en ny apport..

 

så spårar hon målmedvetet vidare.

 

Och på slutet låg kongen, den fick hon sen bära med sig till bilen.

Av Kicki Fredlund - 24 maj 2015 07:29

 

Det här lammet var lite kaxigare och syns här speja om han ska våga ännu längre fram mot mig.

Av Kicki Fredlund - 24 maj 2015 07:20

 

Att Triss var dammig är det minsta man kan säga, när hon kom fram från rotvältan där hon rumlat om i den mjuka jorden

Av Kicki Fredlund - 23 maj 2015 21:53

Jag hade utställningsträning på klubben mellan kl 11 och 14.


Fem st hade anmält sig, men det var bara tre som kom. En hade tagit fel på dag.


   

En liten blivande handler, 11 åriga Line med blott 4 månader gamle Cliff.


 

Stå på bord måste man kunna om man är en småväxt ras. Det här är 10 månader gamle borderterriern Terje.


   

Det gäller att hunden står så bra som möjligt. Här tränar Sofia Polly på just det.


   

När det hela var avslutat så fick Maya träffa Polly. Maya tog skydd av vår bil, sprang under den när Polly kom farande för snabbt, men snart lbev hon kaxig och ville leka med den större hunden.




Av Kicki Fredlund - 22 maj 2015 16:20

Hela dan har gått. Vi åkte till akuten i Avesta direkt efter frukost i morse.


Det var Berras ischias som skulle kollas. Vi ville ha en röntgen på ryggen.


Träffade en mycket kunnig läkare, som egentligen var narkosläkare på SÖS i Stockhom.


Han bekräftade bl.a vad vi redan vet, att Berras smärtbild är svår att greppa  då den har så många orsaker. Men han höll med om vad Anders (sjukgymnasten) sa igår, att den här nya smärtan i vänstra benet kan vara diskbråck.


Rönten visade också samma sak. Men det behövs en datortomografi för att se hur allvarlig den är. Dessvärre går det inte att göra en magnetröntgen, som skulle varit bättre, p.g.a Berras pacemaker.


Konstaterade i.a.f att kotorna L4 och L5 var förskjutna och ihopklämda.


Vi tog en fika i Avesta, sen var jag in och handlade på både ÖoB och det nyöppnade Rusta


Vi hann också gå en snabb promenad med hundarna i skogen mellan Avesta och Hedemora, för att precis hinna i tid till 13,30 när Triss skulle vara hos vår hemmaveterinär.


Det blev röntgen av hennes tjocka mage, så fick hon sin andra herpesspruta. Kalaset gick på 1.400 kr, men det är smällar man får ta när man pysslar med hunduppfödning.


  

 

Sören tyckte sig se minst 5 foster, själv kan jag bara urskilja 4, men det kan ju vara fler, det kan vara mycket delar som ligger för. Man brukar ju kunna se ryggraderna, men det ser jag bara en, resten är skallar.


Jag vägde Triss samtidigt, 14,3 kr en viktökning med 2,3 kg. Inte alls lika mycket som förra dräktigheten, men då var det å andra sidan 9 valpar.


 

Hon är inte heller lika stor den här gången. Har ju drygt en vecka kvar.


Av Kicki Fredlund - 21 maj 2015 18:11

Igår var Berra på kontroll för hjärtat efter infarkten som han fick för ett år sen.


Allt såg bra ut, men vad som är frustrerande är att det är så många olika instanser (läs läkare och avdelningar) som skriver ut hans mediciner, så det ena vill inte lägga sig i vad den andre gjort och vice verca. Men läkaren som vi träffade igår, och som även hittat fel på Berra tidigare som andra läkare inte upptäckt, skulle nu kolla vidare varför han har värre värk i benen på nätterna, det kunde bero på järnbrist, så nu togs nya blodprover, men svar kommer först om några dar.


 

Att våren är sen i år syns på många sett. Bl.a på detta träd som visserligen hade knoppar, men inte en enda blomma utslagen...

 

förra året samma tid så blommade trädet fantastiskt (trädet finns vid lasarettet i Avesta)


Idag har vi varit till Borlänge, hade båda tid hos sjukgymnasten för akupunktur. Men det var bara jag som fick det (för ryggen), medan Berra blev undersökt för sin ischias. Anders (sjukgymnasten) var lite bekymrad och trodde det kunde vara någor allvarligare, diskbråck t.ex Så han tyckte att Berra skulle se till att få en röntgen snarast. Så i morgon är det lika bra att dra till akuten i Avesta direkt på morgonen.


 

Vi åt på gamla COOP, där det var än mer omgjort sen sist, nu hade dom öppnat upp till ytterligare ett matrum


Jag inhandade en del plantor och mer planteringsjord, så jag får till krukorna som ska ställas ut, än vågar jag inte plantera, risken för nattfrost är fortfarande för stor.


   

Jag var även in till Säters handelsträdgård och köpte små tomatplantor. Där finns olika dammar att köpa, vet inte om även deras guldfiskar är till salu, eller om dom bara tillhör inventarierna.

 


I morgon ska jag till veterinären med Triss, dels för andra herpessprutan, men jag ska även låta henne bli röntgad så jag får lite kläm på hur många valpar som finns i magen.


Jag hoppas att det inte blir en heldag på akuten, men i så fall får jag åka emellan.



Av Kicki Fredlund - 21 maj 2015 08:58

 

Visst är han näpen, lammet som nyfiket kollar när jag fotograferar.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards