Alla inlägg under maj 2015

Av Kicki Fredlund - 20 maj 2015 10:15

På morgonen har jag dammsugit, skakat mattor, torkat golv, tvättat hundfällar.


När jag precis var klar och skulle gå ut och rensa vidare i rabatten (för att äntligen kunna direktså en del blommor) så började det regna.


Fasen också, det var precis lika igår, då hann jag bara gå ut och börja så kom regnet, sen regnade det precis hela eftermiddagen.


Idag ska vi till Avesta Lasarett, där Berra har tid halv 2. Det är årskontroll av hjärtat efter infarkten i fjol.


Igår fick jag äntligen tag i vår sjukgymnast, han håller på att byta lokal och Telia hade inte lyckats fixa dit hans telefon (varför blir man inte förvånad?)


Nu fick vi tid till i morgon, hoppas att Berra kan få hjälp med sin hemska ischias.


 


Av Kicki Fredlund - 19 maj 2015 15:01

Jag tog mig en vända i trädgården  på förmiddagen för att kolla hur växtligheten tar sig.


Jag hann även rensa lite ogräs på stället där jag ska så solrosor, men sen kom det förhatliga regnet, så nu blir det inget mer gjort ute idag   


 

Jag tog med mig Jolly, hon kan behöva lite ensamtid med matte.


 

I rabatten rakt utanför dörren blommar några enstaka tulpaner. Jag vet inte varför jag inte sätter lökar på hösten så jag får fler tulpaner. Kanske är det för dom är så fula när dom ska stå kvar och vissna ner.


 

Utmed husväggen förökar sig fänrikshjärtat som jag vill. Jag har fått lov att flytta dom från framsidan, för den rabatten har hundarna slaktat. Det är så trevligt med blommor som man har minnen till. Jag fick med mig några plantor hem för flera år sen när jag var till Ylwa på Golonkas kennel. (Där var jag och parade med Swedbox Marco Polo, som blev pappa till min sista boxerkull, för dryga 7 år sen)


 

Jag trodde inte att klematisen skulle hämta sig sen Berra klippt ner den till marken i höstas, men nu kommer den ändå med nya skott.


 

Mossfloxen som jag köpt i år har tagit sig fint.


 

Som ett ogräs sprider sig vintergrönan, men den blommar fint. Jag måste rensa ur betydligt mer av den i år igen.


 

Backsippan blommar än och gör sällskap med dom redan utblommade, som också är fina med sina strån.


 

Vallmon hör också till dom som sprider sig friskt där den trivs, så det gör den tydligen i den soliga rabatten på baksidan av huset.


   

Fler marktäckare, som jag gillar betydligt bättre än vintergrönan. den blå har jag fått plantor av, den nedre rosa, som är en sorts flox,, köpte jag för några år sen.


 

Här har en liten planta saxifraga flyttat ut sig från rabatten till en liten springa i muren, som går runt rabatten. Ja, det är ju en stenpartiväxt, så den tyckte väl att den skulle ha mer sten omkring sig.


 

En liten gulltörel har också förirrat sig en bit från huvudplantan, men det är jag glad för, för jag gillar den.


 

Dom små gansla oansenliga tusenskönorna pryder gräsmattan i stora grupper.


 

Den här har jag också köpt i år, vet inte om den kommer att blomma nu, eller vänta till nästa år.


 

I skuggan mot friggeboden växer mest grässorter. Dom har spridit sig för mycket och jag behöver göra en kraftansträngning även där.


 

Plommonträdet, som står i tomtgränsen till ena grannen (jag vet faktiskt inte vems det är), det har inte varit plommon de senaste åren, men nu blommar trädet i alla fall, så vi får väl se hur det blir i år.


 

Blommar gör också häggen.


 

Appropå häggen, så fick vi hjälp för två år sen att såga ner stora grenar som hängde över taket på friggeboden. Snacka om livsktaft, när dom bortsågade grenarna fortfarande skjuter skott efter två år.




Av Kicki Fredlund - 19 maj 2015 13:23

 

Lågorna dansar i kaminen. Men nog är det hemskt att man ska behöva tända en brasa för att hålla värmen inne, när vi passerat mitten av maj. Men när det bara är 18,5 grader inne så känns det ruggigt att sitta stilla vid datorn.

Av Kicki Fredlund - 18 maj 2015 18:17

Ny vecka igen. Väntar fortfarande på försommarvärmen som brukar komma så här års.


Får väl ändå vara tacksam för att det inte regnar idag. Det gjorde det hela dan igår. Inga mängder, men det kom lite hela tiden, så jag brydde mig aldrig om att åka till skogen för att spåra.


I morse (efter sovmorgon till kl 8), så hade jag en hel del paket att slå in som skulle iväg. Bl.a var jag ute och grävde upp både vintergröna (vinca) och bellis, som jag sålt på Tradera.


På vägen in till Hedemora stannade vi och förmiddagsfikade hos Kerstin.


Sen åkte vi ut en skaplig stund med hundarna i skogen. Berra kunde med hjälp av stavarna följa med i sin egen takt.


Hundarna är en ständig källa till glädje, man kan inte låta bli att bli glad av att se dom busa okring på promenaderna.


 

Jolly är piggare igen (även om hon blir trött ganska fort), hon vill gärna vara med och "kriga" om pinnen.


 

Stor hund i liten förpackning. Inte tror Maya att hon ska gå förlorande ur en dragkamp med Jolly.


 

Lite vila i mossan kan behövas, för Skorpan springer lika mycket som dom andra trots sitt handikapp.


 

Triss tycker att det är skönt att rulla med sin gravida mage i mossan.


 

Men hallå! Vad händer här? Triss och Maya var plötsligt utom synhåll, men dom var bara ett par meter ifrån mig, hade hittat en rotvälta som båda försvann in under.


 

Maya sprang in och ut ur under vältan, men Triss blev kvar....


   

Hon grävde och bäddade ner sig i den dammiga pinnmon. Hon kanske tyckte att det var dags att förbereda en valpningshåla. Jösses så hon såg ut när hon kom ut igen.


   

Att bli badad när vi kom hem var ett måste. Triss ser måttligt förtjust ut (det skulle hon tänkt på innan hon kröp in under rotvältan).


 

Maya var ju inte fullt så skitig, men det blev bad där också. Hon fäller kopiösa mängder hår för tillfället, hela badkaret blir svart av hår.


 

Här kan man se på Maya där hon fällt bort den mörka färgen och fått en helt ny grå nyans på baken.


 

På hemvägen från skogen fotade jag ett gäng med får och lamm som kommit ut på bete.


Av Kicki Fredlund - 18 maj 2015 18:08

 

Jag hade redan ätit en del av dagens soppa när jag kom på att jag kunde använda den som tema för halvor.

Var ute på tomten och plockade brännässlor och kirskål och gjorde soppa. Två halvor med ägg smakade fint till.

Äggen hade jag fått på valpkursen av en av deltagarna. Goda ägg med knallgul gula efter frigående sprätthöns. Billigare middag kan man nog inte få.

Av Kicki Fredlund - 18 maj 2015 18:00

 

En ofantlig massa får och deras lamm har kommit ut i frihet på ett stort bete efter vinterns uppstallning.

Av Kicki Fredlund - 17 maj 2015 11:10

 

Liljor finns det inte gott om här hemma. Faktiskt bara den här enda. Inte ens påskliljorna har visat sig i år, bara lite blad.

Av Kicki Fredlund - 17 maj 2015 11:02

 

Ögonkast, kan man få av olika slag.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards