Direktlänk till inlägg 29 april 2015

Hos veterinären bl.a.

Av Kicki Fredlund - 29 april 2015 09:42

Vi hade ju tid hos veterinären med Jolly igår.


Jag ville göra en hälsokoll. Hennes blåsljud på hjärtat (det upptäcktes när hon var ca 8 år) var oförändrat, på en skala lite, medel, mycket, så har hon medel.


Men hon reagerade med viss smärta när Sören böjde och vred hennes leder i knä och höfter.

Knäna visste jag ju om, men inte att hon även känner av sina höfter    


Jag ska öka hennes dos med Canidryl, den dos hon fått hitintills går att öka med mer än det dubbla.


När jag ställde henne på vågen, så visade den 30 kg, hon hade gått upp två kg sen jag ökat på hennes mat för nån vecka sen. Jag tyckte hon började bli tunn och vass i ryggen, men nu får jag allt dra in på maten igen.


Hos veterinären stötte vi på en gammal god vän, som var där och vaccinerade dels två taxvalpar som skulle säljas och en settervalp, som var nyförskaffad.


 

Det var den mest avslappnade 3-månadersvalp jag någonsin träffat på. Jag stod med Jolly, som inte gillar andra hundar ca två meter ifrån och B sa åt sin valp att lägga sig ner och stanna kvar medan B stod framme hos oss och pratade.

Det kom och gick folk genom dörren bakom valpen, men hon låg lika obekymrat kvar. Imponerande.


Efter veterinären åkte vi till Granngården, jag köpte lite nya perenner, sättpotatis, men också ny hundmat. Köpte valpfoder (som även fungerar till dräkriga tikar), Triss äter ju så bedrövligt dåligt.

Jag ska också kolla om Maya tycker om det.


I fråga om Maya så har jag att välja mellan pest och kolera. Hon ska egentligen äta strikt dietfoder, för att utesluta foderallergi (hon biter i sina tassar). Men hon gillar inte det fodret så mycket, så i stället har hon fått magkatarr för att hon äter för lite, med kräkningar till följd.

Dessutom kan jag inte hindra henne från att hitta skit att stoppa i sig i naturen, efter katter, rådjur. harar och hästar.


Efter en veckas medicinering så har hon slutat att kräkas, men nu får hon äta vanlig mat.


Vi hann med att få fika hos Kerstin innan vi åkte till skogen med hundarna.


 

När Skorpan gått kopplad en stund, så får hon också springa lös med dom andra.


 

Nu är det mest bara Triss och Maya som bär pinnar.


 

Jolly tar det lugnare, rullar sig i mossan och struntar i deras pinne.


 
 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

29 april 2015 19:00

Men det var väl skapligt besked angående Jolly, bra att veta var man befinner sig. En bloggkompis lämnade in sin hund för att sövas och borttagning av en del tänder med följd att hunden fick ett epileptiskt anfall och man hittade en stor tumör varpå hunden som var gammal fick avlivas helt oväntat. Sånt är inte roligt.
Trist att det ska vara sånt besvär med maten, jag är väldigt tacksam över att ha en hund med så bra mage som Blinka har. Candie är ju mycket känsligare och Loppan var ju också ofta dålig i kistan.
Jag har varit hästvakt ett dygn, det gick sådär, när passet nästan var slut lyckades största hästen sparka ner en tråd när hon letade mat med hoven, sen stack hon rakt igenom o alla andra 16 följde efter. Skriver inte om det i min blogg, allt gick bra till slut, de först skenande hästarna lugnade sig och gick o betade på gräsmattan tills jag fick hjälp att ta in dem. Det blir gärna mycket snack i en liten by, framför allt eftersom de rymt ner på byn i vintras... Men, det var inte helt enkelt att få in bångstyriga hästar utan grimma...
Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

30 april 2015 10:45

Oj, det blev då ett äventyr. 16 lösa hästar utan grimmor...
Hoppas dom följde med nån ledarhäst tillbaka till hagen.
Kramen

 
Ingen bild

Raija

29 april 2015 22:07

Skönt att du kan utöka medicineringen på Jolly, så hon klarar sig ett tag till.
Vi har samma problem med Ellen som du med Maya, fast Ellen har inte fått magkatarr. Men hon äter dåligt och ikväll åt hon upp all maten, men kräktes upp den efter några timmar.

Kicki Fredlund

30 april 2015 10:43

Just att dom äter dåligt och kräks strax efter tyder på magkatarr, så du kanske skulle kolla Ellen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards