Direktlänk till inlägg 10 februari 2015

Nostalgi

Av Kicki Fredlund - 10 februari 2015 18:31

När jag fick Hundsport med posten idag, såg jag att professor Gustaf Björck gått ur tiden.

Åke Hedhammar hade skrivit ett In memoriam om honom.


Hos Gustaf Björck och hans fru Mona (även hon veterinär men jobbade inte aktivt med djur) fick jag arbete som barnflicka 1959 till deras son Sven, född -57 (som också blev veterinär).


Eftersom Gustaf (då var jag inte Gustaf med honom, det var titlar som gällde  på den tiden "laborator Björck" fick jag säga och fru Björck), kände till mitt stora djurintresse, så såg han till att jag fick arbete och utbildning till djursjukvårdare (han var min lärare) på gamla "Stutis" Veterinärhögskolan i Stockholm 1960.

Senare har vi hälsat på när Gustaf och Mona bodde i Skara. Jag och Mona brevväxlade också under flera år.


Jag minns fortfarande min allra första arbetsdag. Det kom in en illa skadad hund från ett hundslagsmål. Jag skulle vara den som höll hunden medan den lappades ihop. Jag trodde jag skulle svimma av allt blod, jag mådde såå illa. Jag gick och kräktes när det var klart.


När jag kom hem efter min första dag, så grät jag hejdlöst och sa till mamma: När jag nu fått ett drömjobb så klarar jag inte det, för jag tål inte se blodet och hur illa skadad hunden var.


Men tack o lov, man blev snart van och det dröjde inte länge förrän jag klarade både blod och att assistera osteril före operationer.


 

Hittade ett gammalt foto som jag skannat. Det är jag och May-Brith som gör klart operationsrockar som ska in i autoklaven för att steriliseras.


Jag blev ju inte kvar så länge på Stutis, för redan 1961 så flyttade jag med Berra till Dalarna, men det är en ju annan historia.


 
 
Cici

Cici

10 februari 2015 19:37

Kul att läsa om hur du hamnade på denna utbildning. Mycket i livet är en slump, men som jag har förstått det har du fått leva med djur mest hela livet. Jättefin bild på dig och din arbetskamrat och du är faktiskt lik dig.

http://cicilina.blogspot.se

Kicki Fredlund

11 februari 2015 10:50

Hade jag inte hamnat i Dalarna och med travhästar så kanske jag blivit kvar inom djursjukvården.

 
Ingen bild

Emelie

11 februari 2015 09:43

Det är så roligt att se gamla bilder och höra historier! Jag önskar att jag kunde komma ihåg alla dina och morfars äventyr genom livet, det har varit en del =D <3

Kicki Fredlund

11 februari 2015 10:47

Ja, du har ju bidragit till en del.
Herre min get! eller Till!
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

11 februari 2015 10:28

Jag förstår att minnena från din tid på Stutis dök upp när du fick veta att laborator Björck avlidit och så roligt att du har det gamla fotot kvar. Tänk så mycket som hänt sedan det togs!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

11 februari 2015 10:44

Ja, nog har det runnit mycket vatten under broarna, det är ju nästan ett helt liv sen.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards