Direktlänk till inlägg 15 januari 2015

Mildväder och kapad skog

Av Kicki Fredlund - 15 januari 2015 10:34

Nästan två grader varmt, onödigt, för det blir slaskigt och halt.


Igår tog jag åter hundarna i delade turer (Berra går med Skorpan bara här på vägarna i byn).


 

Den här gången gick jag över hela sjön till andra sidan, det var jättejobbigt i lösa skoterspår, eller inga spår alls, dessutom blåste det som bara den.


 

Men jag ville se avverkningen på nära håll....

 

Det var en sorglig syn, inte ens skoterleden var framkomlig, för där låg en massa timmer. Sen blir det ju djupa hjulspår när timret ska forslas bort.


 

När Jolly och Triss fått sitt, tog jag sparken och Maya. Stackarn, hon såg spöken, men det var bara ett insnöat broräcke. Men med låg kroppshållning och raggen på ända smög hon fram för att titta vad det var.


Jag måste fortsätta hennes koppelträning, hon drar som en galning. Men jag lyckades under några mikrokorta sekunder få henne att ta kontakt med mig då och då.


 
 
Ingrid

Ingrid

15 januari 2015 12:06

Inte är de där hyggena vackra precis. I Stenstugu-skogarna känner man inte igen sig längre sedan sonen avverkat, men i vår ska han plantera och om några år ska det förhoppningsvis vara ny skog på gång. Fast den lär man nog inte få uppleva!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

16 januari 2015 10:33

Om dom ändå nöjde sig med att gallra i skogen, då kunde man fortfarande gå i den, men alla hyggen, som bara blir fler och fler för varje år, dessutom i dom närliggande skogarna det är trist.
Kram

 
Handarbetsglädje

Handarbetsglädje

15 januari 2015 13:47

Det blir sån skillnad, så man känner nästan inte igen sig när dom har avverkat? Så jobbigt att gå i lössnö och påfrestande för ryggen också! iaf jag har svårt för det.
Har Maya kommit i spökåldern? Hon har väl inte upptäckt det förut och nu var hon ju ensam också.
Här har Rollie, gamlingen, börjat dra på gamla dar och inte hör han när jag säger till heller.
Idag snöar det "lapphandskar" här, eller heter det samehandskar numera?
Men, det blir bara lite vitt på backen, som ju snart kommer att försvinna, för det övergår i regn i em. I fjol kom första snön den 14/1, men den försvann också snabbt.
Tack för grattis till Klicker!
Ja, han börjar också bli till åren, även om det inte märks! Han har sån't jobb med alla tikar här och även Rollie, som aldrig har brytt sig. Är allmänt jobbiga på promenaderna och rider på kattstackarna inne. Tycker inte det är roligt med hund numera! *Fniss*
Ha en fin helg och kram! Nospussar till tjejerna förstås! ♥

http://www.kunigundasarv.blogspot.se

Kicki Fredlund

16 januari 2015 10:10

Måste fråga om det gäller katten eller dig det gäller som inte tycker att det är roligt med hund numera.
Det är så otroligt trist när alla närliggande skogar försvinner undan för undan. Fattar väl att skogsägarna vill ha ut pengar från sin skog, men varför kalhugga?
Kram

 
Ingen bild

Kerstin.

15 januari 2015 17:26

Googla på WGV-selen den är otroligt bra använder den till mina båda drar inte,går lugnt och den är bra för ryggar, finns ett reportage av en veterinär som rekommenderar den på en av filerna om selen.
Mvh Kerstin.

Kicki Fredlund

16 januari 2015 10:06

Jag har en sele (flera), men hundslarvan måste ju lära sig att inte dra när hon har halsband på sig. Det är bara att ligga i, sen kan jag byta till sele när hon kan "gå fint".

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

15 januari 2015 22:35

Hej, samma elände här, skoterspåren är inte preparerade och körda så det är moddigt och mjukt och jobbigt att gå. Försöker tänka positivt, ett gympass som heter duga...
Tror byns skotersafariföretagare har lagt ner, han har sålt vandrarhemmet också, trist, men förra snöfattiga vintern var inte lyckosam för turistföretagen. Hoppas vintern håller i sig i år.
Astrid frågade du efter, tycker nog jag hade ett foto på henne o Torsten nyligen. Hon är ju den som är svårast att få bra foton på, svart som hon är. Men jag lovar, hon är aldrig långt borta, enda sättet att få ut henne är att ta henne under armen och bära ut henne!
Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

16 januari 2015 10:04

Nu blir det väl riktigt elände i spåren. Regn och två plusgrader är ju knappast nån höjdare.
Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards