Alla inlägg den 28 januari 2015

Av Kicki Fredlund - 28 januari 2015 14:02

Nu är jag faktiskt orolig för Jolly. Hon var ju hängig igår och ännu mer idag.


I morse ville hon varken äta eller dricka, mat kan dom ju vara utan, men att inte kunna dricka är värre.

Hon stod och hängde över vattenskålen men drack inte.


Jag kände direkt att nåt var fel när jag skulle stoppa ner hennes Canidryl i halsen, för det var så trångt i svalget och hon luktade riktigt illa ur munnen.


Dessvärre hade vår "husveterinär", som finns närmast, ingen chans att peta in henne då han redan var överbokad.


Men till Vetris i Borlänge, där jag aldrig varit tidigare fick jag komma på en gång.


 

Jolly var svullen under hakan upp mot ena mungipan (lymfkörteln), men inget kändes på övriga lymfställen.


 

Hon hade också en stor vätskefyllnad under tungan, kanske spottkörteln.


Jolly den gudomligt snälla hunden, fann sig i all undersökning utan minsta motstånd, inte ens när veterinären stack henne i "bölden" för att suga ut cellprov, reagerade hon.


 

Men visst var det lite otäckt, så svansen den var inte så glad.


En del svar fick jag medan vi väntade. Temp. 39,5, hög sänka, för mycket vita blodkroppar. Alltså klart en infektion, men om orsaken är godartad, eller om det är det värsta, det får jag vänta till cellprovsvaren kommer i början på nästa vecka. Fy så nervöst, hon är ändå 10,5 år och en elak tumör kan komma snabbt som ögat.


Hennes blåsljud på hjärtat (som jag visste sen ett par år tillbaka att hon har), hade blivit kraftigare. Därför ville veterinären inte droga ner henne för att kunna titta bättre längre ner i halsen.


Nu fick hon en spruta kortison och en spruta penicillin, sen börjar jag medicinera själv från i morgon . Tre ggr per dag i 10 dagar.


Om hon inte börjat äta och framför allt dricka i morgon, så måste hon läggas in på djursjukhus.


Men jag fick ändå i henne vatten när vi kom hem genom att hälla i mungipan, själv tog hon ett par klunkar ur vattenskålen.


 

Nu ligger hon och sover tillsammans med Skorpan.





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards