Direktlänk till inlägg 7 januari 2015

Tur ändå..

Av Kicki Fredlund - 7 januari 2015 20:53

Vi åkte ju till Uppsala idag för att träffa en sjukgymnast till Skorpan.


Bilen gick inte bra på vägen dit, den krängde lite när man kom upp i fart, ungefär som om det blåste hårt, men det gjorde det inte.


När jag kollade däcken innan vi åkte tillbaka hem, så såg jag att ett bakdäck var nästan tomt.

Fyllde luft på närmaste mack. Det var mindre än 0,5 kg Oj!!, fyllde till de 2,5 kg som det skulle vara.


Sen var jag nervös hela vägen hem, livrädd att vi skulle få punktering. Hur sjutton skulle man göra då med två burar och 4 hundar bak i skuffen. Det hade ju bara varit att ringa efter bärgare för att plocka fram ett reservdäck eller lagningskitt under hundburarna hade ju aldrig gått.


Vi stannade efter vägen och kollade däcken, men luften fanns kvar även när vi kom hem. Men nu lär ju bilen in till verkstad och kolla varför luften gått ur.



 
 
Astrid

Astrid

7 januari 2015 21:12

Åh fy sjutton, tur att det gick bra
Vi fick punka i somras efter en tur i fjällen
När vi vandrat ner till bilen och stuvat in ryggsäckar, så började vi bilfärden hem
Men gubben tyckte det kändes så konstigt
Punktering
Tack och lov så hade vi ett reservdäck som hade luft och var ok
Man bör nog kolla sin reservdäck oftare
För vi var långt bakom en låst bom dit ingen tar sig utan nyckel

http://www.astridla.com/blogg/wordpress

Kicki Fredlund

8 januari 2015 09:40

Oj, det var väl en himla tur att ni kunde byta däck den gången.
I vår bil finns det nån sorts lagningskit om man får punktering (men jag har ingen aning om hur det fungerar).
Man borde ha det inne i bilen isf under golvet i skuffen. Där finns inte en chans att plocka fram det mitt ute på en riksväg om man har hundarna i bilen (och det har vi ju alltid).

 
Ingrid

Ingrid

7 januari 2015 23:57

Vilken tur att du fick luft i däcket innan det blev punka. Nu känner jag att jag måste kolla ena framdäcket på min bil och kanske beställa lite service också för varje gång jag startar ny lyser service-lampan.
Det är mycket det där med bilar.
Nu måste jag i säng. Jag har suttit och sett en film om den unga drottning Victoria och klockan är midnatt.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

8 januari 2015 09:36

Ja, om servicelampan lyser, så är det nog läge att kolla varför.

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

8 januari 2015 06:34

Hua sånt där är inte kul. Kan nästa känna din oro på hemvägen. Skönt de gick bra. Hoppas Skorpan var nöjd med sin sjukgymnast också.
Kramiz

http://anki-nilsson.blogspot.se

Kicki Fredlund

8 januari 2015 09:35

J, det var nervöst att köra dom 15 milen hem.
Det var en jätteduktig sjukgymnast. Nu har vi fått uppgifter att träna på.
Kram

 
Handarbetsglädje

Handarbetsglädje

8 januari 2015 12:07

Ja, det var ju tur i oturen att det höll ända hem. Har man hundar i bilen kan man inte ha något i skuffen under. Det hände mig en gång med 3 lösa hundar bak och på motorvägen!
Förutom att jag måste flytta hundarna, så måste jag bort med gallerdörrarna bak och som tur är så hade jag lärt dom att inte hoppa ut förrän dom fått kommando. Ut med varningstriangel, reservdäck och domkraft och sen in med hundarna igen. Efter det har jag aldrig sakerna i skuffen.
En annan gång när vi åkte med en bekant och skulle till hopptävling med hennes och våran ponny, så fick vi punktering på transporten på motorvägen. Varken hon eller jag visste hur man gjorde med en transport som fått punka. Jag visste iaf hur man bytte däck och det var fina grässlänter på sidan om vägen.
Hästarna fick lastas ur och dom hölls vid sidan om vägen, men det var nervöst innan dom var lastade igen. Som tur var så var det tidigt en söndagmorgon och lite trafik, men jag har tänkt ibland på vad som har kunnat hända. Men ibland har man skyddsänglarna med sig!
Senare har jag fått veta att man kan byta däck med hästarna kvar i transporten.
Ha en fin dag och kram!

http://www.kunigundasarv.blogspot.se

Kicki Fredlund

9 januari 2015 07:23

Punktering på hästsläpet hade vi en gång på väg hem från trav i Örebro i kolsvarta natten. Det vill till att hästen står still i transporten medan man skiftar däck, för om den härjar och skrapar finns risken att buren åker av domkraften.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards