Direktlänk till inlägg 26 juli 2019

Åh så varmt!

Av Kicki Fredlund - 26 juli 2019 11:49

Nu är det vidrigt varmt enligt mig. Det är inte mänskligt när det är 30 grader i skuggan.


Igår åkte jag ensam till skogen tidigt på morgonen för att plocka lite blåbär, det blev verkligen med betoning på lite, för jag stod inte ut nån längre stund bland närgångna flugor. Inte fanns det så värst med blåbär heller där jag var.


 

Vikmanshyttesjön i södra änden. Passerar den på väg till dom olika skogarna.

 

Trots hettan så åkte Berra och jag till Tjärnan kl 10 för att heja på Queensis uppfödare och kull lsyskon.


I onsdags var dom i Skoga på klubben och tränade, igår var det spår i "våra" spårmarker.


 

Vi fikade tillsammans, så följde jag med på ett spår.



Jag hade lämnat Maya och Triss hemma p.g.a värmen, men Onyx fick följa med. Nyttigt för henne att få följa utan dom stora ibland.


Jag provade även att lägga ett litet kort motivationsspår till henne med en leksak på slutet. Jag blev förvånad att hon, som inte ens kan gå i koppel, pinnade på i kopplets längd helt perfekt i det ca 30 m långa spåret, även om hon struntade i leksaken på slutet, trots att den varit så intressant innan.


I morse fick alla tre följa med på en kort skogspromenad. Jag hittade ca 1 liter gula kantareller och Berra hittade en knubbig och fräsch Karl Johan.


   

Men hallå! Inte ska väl två stora ge sig på en som är mindre. Ibland blir det tuffa tag mot Onyx, men hon ger igen.

 

  Efter den korta skogsturen, så åkte vi till en liten sjö i närheten där hundarna fick svalka sig.

 

   

Onyx är då ingen badkruka, hon simmar som en säl, tur hon var kopplad för hon hade dålig kläm på att vända om.

 

Idag tänker jag lite extra på Jolly, det var hennes födelsedag för 14 år sedan, det har redan gått två år av saknad.



 
 
Hillevi

Hillevi

26 juli 2019 18:27

Två år har alltså passerat, fina Jolly. 💟

Onyx hjälper trösta det visar hon verkligen. En akrobatisk clown som visar nya färdigheter varje dag, tänk så stort att kunna ta sig ur badbaljan själv! Och spår var ju plättlätt, ju!😋
Sen imponerar ni båda med svampplock och mycket blir det, många bäckar små...Men var lite försiktig eftersom kolikanfall ju är hemska.
Håller helt med om värmen, helt outhärdlig, pust.

http://gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

26 juli 2019 19:30

1 augusti är dagen då Jolly fick somna in. Men födelsedagen blev firad med pannkaka.

Onyx är mer än lovligt självständig. Hade önskat att hon var lite skrajsnare.

Det blir nog inte så värst mycket svampplockning i år. Men hundarna måste ju ut och till skogen lär man ju åka, även om turerna blir väldigt korta.

Nu är det inte bara Berra som saknar orken, jag är otroligt mycket tröttare i kroppen i år än nånsin tidigare. Tyvärr, för viljan har jag fortfarande.

 
Ingen bild

Yvonne

26 juli 2019 19:11

Håller med! Den här värmen är absolut inget för mig!

Kicki Fredlund

26 juli 2019 19:19

Det kan väl vara med måtta.

 
paula

paula

26 juli 2019 23:04

Hej, ja just nu är det bara att överleva som gäller. Tur man vet att hettan tar slut på ti-ons. Jag har fått en toppengranne som släpper ut Blinka när jag måste iväg och inte kan ta med henne pga hettan. Märker också att både jag och blinka lider mer av hettan nu, svettas inte alls lika mycket nu som förut men mår sämre. Och blinka vägrar doppa sig i sjön...
Kram, ta hand om er

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

27 juli 2019 08:51

Jag har inget emot sommaren som sådan, men extremvärme är vidrigt. Är det grannen i samma hus? Perfekt i så fall.
Men nu passar du väl ändå på att bada när du har sjön så nära. Du som alltid badat så mycket tidigare.
Jag svettas som en galning i den här värmen. Att duscha hjälper bara en kort stund.

Kan du inte helt sonika lyfta ut Blinka i vattnet, hon kanske kommer på att det är jätteskönt.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Lördag 11 maj 09:09

Igår tog jag valparna med mig till skogen för första gången.   Det var en pärs kan jag lugnt säga. De följde varken efter mig när jag lockade, eller följde efter Maya och Onyx.   Jag provade även med halsband och koppel och kunde bara konstat...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 1 maj 12:56

Första maj idag och äntligen lite vårvärme. Den kom igår på valborg, vi får väl se hur länge vi får behålla värmen.     Valparna kunde vara mycket ute på altanen. Gammelmoster Maya inte så imponerad av de små.     De fick även vara ute...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards