Alla inlägg den 9 augusti 2017

Av Kicki Fredlund - 9 augusti 2017 22:00

Idag har det verkligen varit en full dag.


Jag vaknade tidigt, redan strax efter kl 5, men låg kvar en timme och spelade WF med Helena, som bor i USA som ligger 8 timmar efter vår tid. Så när hon ska gå och lägga sig går jag upp och vice versa.


Innan Berra vaknat hade jag även fixat golven (nöjde mig med att sopa och torrmoppa).


Direkt efter frukost tog jag hundarna med mig och åkte till skogen. Skulle plocka kantareller (trodde jag) i en otillgänglig skog, där Berra inte kan gå.


 

Fy attan vilken jobbig skog att gå i, enormt backig och massor av ris att forcera.

 

Dessvärre blev jag bara trött och svettig, men så värst många svampar hittade jag inte.


 

Att ha vatten med till hundarna är ett måste, dom blev lika varma och trötta som jag.

 

När jag kom hem efter 1½ timme, så klippte jag gräset, lika bra att passa på medan jag ändå var svettig.


Efter dusch och klädbyte åkte vi till Hedemora, DollarStore och Granngården fick besök, sen vanliga onsdagshandlandet på ICA, hundarna fick vara kvar hemma.


Sen blev det klädbyte igen och vi åkte till ny skog, snällare för Berra att gå i.


   

Sötgrisarna fick följa med så klart.

 

 

Hittar man ingen pinne , så går det bra med en grankotte.

 

Men dessvärre var det lika klent med kantareller här, fick kanske ihop en liter.


Åkte vidare till en annan skog, nu var både Berra och hundarna kvar i bilen medan jag bara skulle gå ett par hundra meter till ett "säkert ställe". Fasen det var redan plockat där. Gick vidare i samma skog och yes! där fanns dom.


 

Den ena fläcken efter den andra.


När jag började plocka så borstade jag och rensade som jag brukar i skogen, men till slut hade jag bara ner dom i korgen, så det skulle gå snabbare och Berra inte skulle undra var jag tagit vägen. Det fanns ingen täckning i skogen för att ringa.


När vi kom hem började vi rensa, Berra tog hand om svampen medan jag rensade 2 lit blåbär som jag plockat igår.


Under tiden stod en pannkaka i ugnen.


Det ringde på dörren när vi just ätit och överrraskningen när jag öppnade var verkligen stor (och glad).


Det var nämligen Harriet och Leif, som utan att förvarna åkt från Bjurs för att hälsa på (tur att vi kommit hem från skogen).


 

Harriet arbetade åt Berra i stallet på Romme 1968, vi har haft sporadisk kontakt genom åren, men det var första gången dom varit här i Vikmanshyttan.


Behöver jag säga att timmarna rusade iväg.


Svampen och bären blev färdigrensade lite sent. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards