Direktlänk till inlägg 26 augusti 2014

Äntligen Karl Johan

Av Kicki Fredlund - 26 augusti 2014 07:43

När vi äntligen kommit hem från VC igår och fått lite mat i magen, så tog jag Jolly med mig och åkte till skogen.

 

Jag hamnade vid en sjö där jag aldrig gått tidigare.


 

Till en början såg jag ingen svamp alls, bara några aspsoppar (dom plockar jag bara i nödfall som utfyllnad), men när jag skulle böja mig ner för att ta upp en aspsopp så stod denna fina Karl Johan strax intill.

 

Sen hittade jag massor, många små knubbisar som var halvt dolda i mossan. Vilken lycka!

Det är flera år sen som det var ett Karl Johan-år, men nu ser det ut som vi fått ett i år.


 

Hittade även en gigantisk kantarell


 

Jolly är inte jättebra på att visa på KJ (hon är mycket bättre på trattkantareller), men ett par gånger markerade hon i allafall.

 

Trots att dom citrongula slemskivlingarna var knubbiga och fräscha så fick dom stå kvar i skogen, nu var det bara Kalle som gällde.

 

Det blev ingen TV påsatt på kvällen kan jag säga, för jag hade fullt upp i köket att ta reda på dessa.

Nästa gång får jag allt ta en större korg.

 
 
Ingrid

Ingrid

26 augusti 2014 15:18

Så härligt med så mycket svamp!
Jag pratade med en finska som flyttat in här på området och hon beklagade sig så mycket över att det inte finns någonting i skogarna här. De har bott i Östergötland tidigare och där har hon och hennes man varit vana att plocka bär och svamp i mängd.
Lycka till med fortsatt svampplockning!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

28 augusti 2014 09:56

Har ni ingen svamp på Gotland? Då får jag ta med mig. Kram

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

27 augusti 2014 21:34

Så glad för din skull, och för min egen också, att det poppar upp så mycket kallar. Trist bara att det är den tyngsta svampen att gå o släpa på genom skogen...I början hade jag en liten då jag gick här uppe vid mig men den är utbytt mot en stor. Idag gick jag utan att plocka en enda svamp, tog lite avstickare från vägen till affären och nu vet jag var det finns mer att hämta, förhoppningsvis i helgen när jag har två armar att använda. Hasse hämtade nyss Blinka, sjuktransporten kommer imorrn klockan halv åtta. Hoppas Berra mår bättre! Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

28 augusti 2014 09:55

Visst är det härligt. Synd bara att dom inte går att sälja längre (svampuppköaren har lagt av)
Hoppas verkligen att du får klartecken för armen när ortrosen tas av.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 1 maj 12:56

Första maj idag och äntligen lite vårvärme. Den kom igår på valborg, vi får väl se hur länge vi får behålla värmen.     Valparna kunde vara mycket ute på altanen. Gammelmoster Maya inte så imponerad av de små.     De fick även vara ute...

Av Kicki Fredlund - Måndag 29 april 16:33

Idag hade jag tid med valparna hos veterinären för besiktning, chipmärkning och vaccinering.     Quick Pay väntar på veterinären.     Dags för den otäcka sprutan med microchipet.   Allt var som det skulle och testiklarna på plats, ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards