Direktlänk till inlägg 4 augusti 2014

Brandrök både i Ludvika och Vikmanshyttan

Av Kicki Fredlund - 4 augusti 2014 17:38

Vi åkte till Ludvika på f.m Vi reagerade på att himlen var färgad av den pågående skogsbranden utanför Sala, så långt ifrån som till Ludvika.


När vi kom hem på e.m kom det några åskknallar, kraftiga vindbyar och ca 20 droppar regn.


När hundarna gick ut för att bada i baljan så var vattnet och hela altanen full av bränt barr och sotflagor.


Otroligt att det blåst bränt barr mellan 7 och 9 mil genom luften och landat ända här i Vikmanshyttan


Regndropparna har färgat både bordsduken och den vita överliggaren på altanräcket med  svarta sotfläckar.


 

Att röken sprider sig många mil har man ju hört, men att även bränt barr kommer genom luften kunde då inte jag tro. Hela altanen och därmed också hela tomten är full av barren.


 

Maya fick följa med till Ludvika, hon var lite brydd först över mopsarna som hon inte kände.


 

Men maken till snälla hundar, Maya och familjens mopsar gick hur fint som helst ihop.


 

När grannmopsen Henry kom på besök, gjorde Maya så gott hon kunde för att få igång honom, men helt resultatlöst, han nonchalerade henne totalt.


Värmen tar snart kål på en, åter mer än 30 grader varmt.


Igårkväll, när jag tittat på Millenium på TV och gick och la mig halv 11, så var det 23 grader varmt ute!


Nu ska jag strax iväg på medlemsmöte på klubben.




 
 
Paula

Paula

4 augusti 2014 19:24

Nu ikväll verkar det vara mot Falun det landar. Där uppmanas folk att stanna inomhus. Saija sitter på altanen och har hela datorn full av sot. Hon plockar upp brända löv....ja nog är det en brasa som heter duga! En kompis bor i Surahammar, få se om dom också blir evakuerade. Hos mig åskar o regnar det, himla skönt egentligen men Blinka är ju så rädd.
Kram och sköt om er

http://paulaz.se://paulaz.se

Kicki Fredlund

5 augusti 2014 10:43

Nu är det riktigt synd om människorna som bor i närområdet av branden, den är ju inne på 6:e dygnet.
Tråkigt också med Blinka som är så åskrädd, men regnet längtar man verkligen efter nu, med eller utan åska. Kram

 
Ingrid

Ingrid

5 augusti 2014 12:22

Det är ruskigt med den där stora skogsbranden. Jag minns när Torsburgen på Gotland brann 1992 då drygt 1000 ha, varav 740 ha skogsmark förstördes. Himlen i öster var alldeles gulsvart och man kände brandröken ändå till Stenstugu.
Här är det mulet och lite svalare idag, bara så där 25-26 grader.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

6 augusti 2014 07:09

Att dom inte har kontroll på branden efter 6 dygn är ju skrämmande.
Röken har varit hemsk här, hur ska det då inte vara för dom som bor närmare.
Regnet kom äntligen här, hoppas att den kom dit också. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Lördag 11 maj 09:09

Igår tog jag valparna med mig till skogen för första gången.   Det var en pärs kan jag lugnt säga. De följde varken efter mig när jag lockade, eller följde efter Maya och Onyx.   Jag provade även med halsband och koppel och kunde bara konstat...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 1 maj 12:56

Första maj idag och äntligen lite vårvärme. Den kom igår på valborg, vi får väl se hur länge vi får behålla värmen.     Valparna kunde vara mycket ute på altanen. Gammelmoster Maya inte så imponerad av de små.     De fick även vara ute...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards