Alla inlägg under augusti 2014

Av Kicki Fredlund - 6 augusti 2014 07:10

Äntligen kom några rejäla skurar i går kväll.


Det blev ett formidabelt åskväder, där blixtarna avlöste varandra och regnet vräkte ner. Jag tog kameran för att fotografera blixtar när klockan var 23.30, men kameran ville inte alls knäppa några bilder i det svarta mörkret, fick bara besked på displayen att bilden var för mörk. Ibland är det inte så bra att kameran är så "bra" att det är den som bestämmer om det ska gå att ta en bild eller inte.


Dessvärre blev röklukten ännu intesivare när regnet kom, det var jättesvårt att somna med den lukten i näsan, men nu på morgonen tycker jag att det inte luktar så mycket längre.


Hoppas att det kom regn även över brandområdet.


Av Kicki Fredlund - 5 augusti 2014 20:38

 

Sommarkväll, javisst, men det går inte att vara ute trots 24 grader varmt kl 20.

Brandröken från den hemska skogsbranden i Västmanland ligger otroligt lågt och har gjort hela dagen.

Den svider i ögonen, dessvärre även när man är inomhus.

 

Röken går nästan ner till marken. Det är sjätte dagen som branden härjar, man får verkligen hoppas att den snarast är under kontroll. Flera boende i Norberg har gett sig av hemifrån. Det är drygt 4 mil härifrån.

Av Kicki Fredlund - 5 augusti 2014 20:00

Idag hade jag tid hos veterinären på e.m.för att vaccinera hundarna (inte Maya).


Jag stod över med Skorpans vaccinering, om hon lever kan jag göra det nästa år. Dessvärre är det nog slut på hennes promenader nu, hon får vara kvar så länge hon är pigg och glad, men hon har svårt nu att gå på grus, hon "tappar" sina bakben och sliter då tassarnas ovansida.


Veterinären tyckte att det var ett gränsfall redan att hon skulle få vara kvar, att jag inte skulle vänta för länge. Men hur ska jag kunna ta bort henne nu, så levnadsglad och alert som hon ändå är trots sitt handikapp. Det värker i bröstet på mig vid blotta tanken. Det är nu nästan exakt 2 år sen hon drabbades av diskbråck (september 2012).


       

 Goaste, trevligaste, gladaste Skorpan, hur ska jag kunna ta bort henne.   

Av Kicki Fredlund - 4 augusti 2014 17:38

Vi åkte till Ludvika på f.m Vi reagerade på att himlen var färgad av den pågående skogsbranden utanför Sala, så långt ifrån som till Ludvika.


När vi kom hem på e.m kom det några åskknallar, kraftiga vindbyar och ca 20 droppar regn.


När hundarna gick ut för att bada i baljan så var vattnet och hela altanen full av bränt barr och sotflagor.


Otroligt att det blåst bränt barr mellan 7 och 9 mil genom luften och landat ända här i Vikmanshyttan


Regndropparna har färgat både bordsduken och den vita överliggaren på altanräcket med  svarta sotfläckar.


 

Att röken sprider sig många mil har man ju hört, men att även bränt barr kommer genom luften kunde då inte jag tro. Hela altanen och därmed också hela tomten är full av barren.


 

Maya fick följa med till Ludvika, hon var lite brydd först över mopsarna som hon inte kände.


 

Men maken till snälla hundar, Maya och familjens mopsar gick hur fint som helst ihop.


 

När grannmopsen Henry kom på besök, gjorde Maya så gott hon kunde för att få igång honom, men helt resultatlöst, han nonchalerade henne totalt.


Värmen tar snart kål på en, åter mer än 30 grader varmt.


Igårkväll, när jag tittat på Millenium på TV och gick och la mig halv 11, så var det 23 grader varmt ute!


Nu ska jag strax iväg på medlemsmöte på klubben.




Av Kicki Fredlund - 3 augusti 2014 15:13

Det såg ut som om det kunde bli lite svalare idag, för det bar bara 18 grader kl 8, så vid halv 10 åkte vi till skogen för spårträff.


Nu blev det inte så mycket spårat för värmen var snart alldeles för besvärande.


Trots att jag satt kyltäcken på Skorpan och Triss så tyckte dom att det var jobbigt i värmen, så jag hoppade över aktiviteterna med dom två.


Maya däremot fick ett lite längre spår än hon gått tidigare, tre spårapporter och tre leksaker, hon markerar klockrent och lyfter upp föremålen. Utom det sista, då tappade hon fokus och var mer intresserad av en fjäril som flög intill henne.


Jolly fick göra uppletande på två föremål, jag hade lagt ut tre, men jag bröt efter två avlämnade, för det var FÖR varmt.


Åkte från skogen lite tidigare än övriga, då jag skulle posta en del, och brevlådorna töms kl 13 på söndagar. 


Plockade ihop sallad i salladsbaren på ICA till lunch åt Berra och mig. Enkelt sätt att slippa laga mat i värmen.


Sen stannade vi till vid sjön hemma, där Triss och Maya fick ta sig ett bad.


 

Det är bara Maya som klarar av nåt altanhäng i den här värmen.




Av Kicki Fredlund - 3 augusti 2014 15:09

 

Det är inte helt fel att svalka sig med ett glas kyligt vin. I värmen som råder blir det omgående kondens på glaset.

Av Kicki Fredlund - 2 augusti 2014 13:30

Igår chansade jag och tog Jolly och Triss med till skogen en stund. Jag skulle plocka lite blåbär, för nu hade vi ätit upp dom jag plockade för drygt en vecka sen. Det är godast att äta dom färska, dom frysta får man ta sen när säsongen är över.


  Jolly ägnade sig åt att äta skogshallon, medan Triss höll sig till blåbären.


Men trots att det fläktade en del så var det ändå alldeles för varmt för hundarna, så efter 20 minuter gav jag upp och åkte hem igen.


 

Jag tycker en blåbärskvist i en vas är fint, men dessa satte jag i mig i stället.

Blåbären var riktigt stora och fina, jag får åka tillbaka utan hundar och plocka mer, nu blev det bara 2 liter.


Av Kicki Fredlund - 2 augusti 2014 10:59

Nu har jag väntat i två veckor på att jag skulle bli bättre i min högra axel, men det är tyvärr ingen större skillnad. Visst lite bättre är den ju, men inte så mycket.


Det som har hänt är att Triss lyckades rycka till rejält i kopplet när jag var helt oförberedd. Jag höll på att packa ihop för att för att åka hem när vi var i Köping på utställning och hade henne snett bakom mig. Hon gjorde ett utfall mot en hund som hon tyckte passerade för nära.


Hemresan blev ganska dryg då jag knappt kunde röra armen och fick växla bilen med vänster hand.


Fortfarande kan jag inte sträcka ut armen uppåt framåt utan att det gör jätteont. Hänga tvätt går inte alls bra.


Jag kan bara hantera musen till datorn en mycket kort stund, sen måste jag lägga musmattan i knät för att kunna fortsätta, för i den ställningen går det att använda armen.


För dryga 10 år sen gjordes en större operation i just den axeln, med lång konvalicens som följd, hoppas verkligen att det inte är ett liknande fel igen.


Dessvärre borde jag lägga ut lite nya auktioner på Tradera, jag håller fortfarande på att mest sälja dukar, jag fick ju hem så ofantligt många från förra auktionen.


Förresten var det inte den förra, utan förförra, för den senaste var i söndags (ja, det blev lite saker då också, som ska hämtas i morgon)


 

Hundarna har inte fått mycket till promenader på sistone, men man kan ju aktivera dom på andra sätt. Bl.a. genom att leta godis i gräsmattan. Jolly är duktigast, så dom andra "åker snålskjuts" på henne när dom letar



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards