Direktlänk till inlägg 4 april 2022

Ordselfie nr 14

Av Kicki Fredlund - 4 april 2022 10:19

Då är det dags att ge sig i kast med den fjortonde upplagan av SELFIE:

Som vanligt är det Anja med bloggen Klimakteriehäxan som bjuder på utmaningen.


1. Så bor jag: Eget hus (ett av Vikmanshyttans äldsta, byggt på 1700-talet)

 

2. Vill se: Svamp i skogen när det är säsong för det.

 

3. Hoppas på: Prissänkning på bensin.

4. Där har jag faktiskt varit: Grand Hote(inte så märkvärdigt att komma med, men bokstaven ska ju stämma också.

5. Kärlek jag aldrig glömmer: Lucifer, en av våra första egna travare på 60-talet. Kolsvart hingst, gudomligt snäll. Jag hade honom som ridhäst när han slutade att tävla.

 

6. Något hårt: Revben

7. God smak: Nötter

8. Exotisk maträtt: Risott(inte så värst exotiskt)

9. Hobby: Odling (blommor mest men även grönsaker, i mindre skala nu än förr p.g.a åldern)

 

10. Doft: Geranium (även kallad dr Westerlunds blomma, kraftig doft när man rör vid bladen.

 

11. Kan inte leva utan: Ma

12. Uppskattar hemma: Trivs med det mesta, men uppskattar att ha maken i livet och hundarna omkring mig.

 

Det blev några bilder med idag. Lucifer från 1962 (jag som nygift 18-åring då).


Bilden på vårt hus tagen idag i snöblask, riktigt otrevligt aprilväder.


 
 
Vilt og vakkert

Vilt og vakkert

4 april 2022 14:09

Heisann! Tenk å bo i et så gammelt hus med masse sjel, ble nesten litt misunnelig!
Jeg har nettopp sådd seks potter med tomatfrø - det holder. Kanskje litt i seneste laget. Håper plantene rekker å gi tomater før kulda kommer til høsten. Har nok av sylta, grønne tomater på glass i kjøleskapet. Duftgeranium "samla" jeg på, men har nå gitt opp. De er så vanskelige å få til å leve over vinteren.
Jeg har også som regel noen bilder med som illustrasjoner til svarene. Bloggen "lever" ikke uten!!!! Ha ei flott uke ;:OD)

http://https://viltogvakkert.blogspot.com

Kicki Fredlund

4 april 2022 17:34

Kul att du kommenterar!
Huset är utbyggt, annars hade det varit för litet.
Mina doftgeranium växer som ogräs. Jag har alltid för många.
Ha det gott du också!

 
Ingrid

Ingrid

4 april 2022 15:02

Tänk så ung du var Kicki! Här pratade man om barnarov när jag gifte mig med Åke och jag var ändå 21 (eller egenligen var jag bara 20 när vi gifte oss, men jag fyllde 21 några månader senare).
Kul att läsa dina svar och i dag hade jag bloggtorka så det passade med en selfie!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

4 april 2022 17:31

Ja, när man tänker efter så var jag ju ganska ung. Kan inte tänka mig att nån av barnbarnen skulle gifta sig i den åldern.
Nu ska jag gå och läsa dina svar.
Kram

 
A Room of my own

A Room of my own

4 april 2022 17:50

länge sedan jag hade någon geranium. så fin häst! jag bor också i ett gammalt hus. tror att det byggdes 1915. visst uppskattar en att ha sin man i livet

http://mrscalloway.blogspot.com

Kicki Fredlund

5 april 2022 08:59

Det förra huset vi bodde i (när vi hade hästar) var byggt 1902.

 
Kina

Kina

4 april 2022 19:18

Doktor Westerlund bodde och verkade här i min hemstad. Han hade blomman Geranium i väntrummet på sin mottagning för att motverka obehagliga lukter.

http://https://guldkornitillvaron.blogspot.com

Kicki Fredlund

5 april 2022 08:57

Ja, den historien om blomman har man ju hört, men jag vet inte vilken stad som var både hans och din hemstad.

 
Ingen bild

Hillevi

5 april 2022 10:02

Enköping! Ja, dr Westerlunds blomma, då. Å min skolstad från högstadiet till o med gymnasiet. Örsundsbro ligger bara 2 mil därifrån.
Här har kommit onödig snö, tänk vad besvärligt allt blir genast...
Väldigt fin bild på dig och Lucifer! Frallorna blir jag alltid glad över.

Kicki Fredlund

5 april 2022 13:15

Enköping, det visste jag inte, men kommer på nu att jag läst det nån gång. Men du är ju som en uppslagsbok det vet jag sen tidigare. ;)
Lucifer det var i ungdomens tid det.
Ha det gott du och Kalle!

 
LillaSyster

LillaSyster

5 april 2022 16:06

Fint hus du har och gamla hus har ju en själ =)
18 år och gift....det var tidigt i livet, inte många 18 åringar idag som är gifta - de flesta bor ju ff hemma. Ser ju bara på grannens ungar den yngste 27 år och bor ff hemma den som passerat 30 är nyligen utflugen.
Hmm svamp så gott, men vi hoppas att det dröjer ett bra tag till den säsongen börjar. Ha en fin eftermiddag

http://mittskogsliden.blogg.se

Kicki Fredlund

6 april 2022 12:26

Själen märks inte så värst mycket av, eftersom huset är moderniserat och ombyggt i omgångar.

Nä, det är nog inte så vanligt att nån gifter sig vid den åldern idag. Skulle inte kunna tänka mig att mina barnbarn skulle göra det.

Svampmackor blir det idag, tur att de finns att hämta på fler ställen än i skogen.
Ha en fin dag!

 
Gunnel

Gunnel

5 april 2022 21:40

Så mysigt ditt hus ser ut! Oj, vilken odling du har. Jag försöker varje år med samma nedslående resultat.

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Kicki Fredlund

6 april 2022 09:05

Huset är helt ok, och det verkar även ditt hus vara ser jag på din selfie.
Jag saknar ett riktigt växthus, har bara ett ynka litet i plast nu. Men å andra sidan skulle jag inte orka hålla på lika som förr.

 
Anki

Anki

6 april 2022 08:20

Härlig selfie från dig som alltid.
Så fin bild på dig och Lucifer!
Du var verkligen ung när du gifte dig - och så härligt att ni fortfarande har varandra.
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

6 april 2022 08:59

Tack!
Ja, vi är nog lite unika. Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Skulle inte kunna tänka mig nåt liknande för mina barnbarn.
Kram

 
klimakteriehäxan

klimakteriehäxan

6 april 2022 11:33

Hästar och hundar får alltid mycket kärlek och ger tillbaka, så fint! Det ser ut som om du får mycket tomater i sommar? Inga är godare än de som fått mogna i solen! Kul att kolla din selfie!

http://https://klimakteriehaxan.blogspot.se

Kicki Fredlund

6 april 2022 11:42

Hur skulle man klara sig utan hundar? Jag skulle i alla fall ha väldigt svårt för det.
Bilden på tomaterna är dessvärre från förra året. Jag tror det blir sämre i år (om jag inte köper plantor)

 
paula

paula

6 april 2022 12:14

Bravo Kicki, detta klarade du med bravur! Och vilket fint foto på en tonårsbrud med en fantastisk kuse! Förmodligen har du berättat hur gammalt ert hus är, men i så fall har jag glömt det, det känns ju så nytt o modernt! Revben är mycket riktigt hårda, om vi tänker på mat så älskar jag att gnaga på grillade revben...
Ångrar att jag inte putsade fönstren medan det var varmare, nu är det på tok för kallt men vill ju byta gardiner innan påsk! Kram till Berra och dig, bästa radarparet!

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

6 april 2022 12:22

Tack!
Huset lär ska vara från 1737, men det får man ju ingen uppfattning om, för det är ju omgjort och modernt. Men de massiva timmerväggarna finns både utvändigt och invändigt.
Jag vet inte hur jag ska få mina fönster tvättade. Jag blir nog så illa tvungen att anlita någon firma som gör det.
Kram från radarparet!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards