Direktlänk till inlägg 13 juni 2020

Det växer och frodas.

Av Kicki Fredlund - 13 juni 2020 12:00

Oj vad det växer nu! I alla fall på sina ställen. Den perenna rabatten är helt vildvuxen nu.


En runda med kameran i morse, när jag var ute och plockade in en bukett blommor, visar följande bilder:


     

Att rensa ogräs nu är nästan omöjligt, för det finns ju ingen stans att sätta fötterna.


De stenar som jag tidigare år lagt ut för att ha att gå på är helt övervuxna.


Trots att jag i våras drog upp massor av prästkragar, för dom hade spridit sig för mycket, så visar det sig nu att jag borde tagit bort många fler.


 

Jakobs stege, även kallad blågull.


 

Men jag har även den som är vit.

 

 

En ovanlig Akleja, som jag gillar. Den är mer än en meter hög.

 

 

Så här tidig och kraftig har klematisen aldrig varit tidigare.


I höstas lyckades jag hindra Berra från att klippa ner den jäms med marken. Han tror att alla nedvissnade perenner är döda. Men den här gången blev den inte kapad över huvud taget.


   

Men det finns annat som verkligen inte har kommit långt och det är mina nyplanterade frösådda blommor, men med lite tur så tar dom sig innan sommaren är över.

 

Värmen börjar bli lika plågsam idag som igår, då vi har 25 grader i skuggan.


 

Men i morse direkt efter frukost blev det andra köksfönstret tvättat, innan det blev för varmt . Jag vinglar på en stege utvändigt, för inifrån kan jag inte klättra på diskbänken längre. Smidig som ett kylskåp, det stämmer bra på mig.


  

I groventrén har jag satt min inköpta gurkplanta. Det ser ut som om det rent av kan bli gurkor på den också.

 

 

Kryddor kan jag ta in härifrån.

 

 

 Ugnspannkaka blev det igår. Enkel mat när man inte vill stå vid spisen, att sen äta ute under paviljongen som håller solen borta.

 

 

Dan innan åt vi marinerade revbensspjäll.

 

Idag lutar det åt matjesill och färskpotatis, men än kan jag inte skörda egen.



 
 
paula

paula

13 juni 2020 13:08


Tycker Berra ser lite lidande ut där trots relativ skugga. Eller så var han i paltkoma, hihi. Ja nu tar jag snart fram fläkten, ute fläktar det visserligen men det är ändå svalast inomhus. Inte ser jag något slut på värmen nästa vecka heller, vi ska få minst 24 grader även över midsommar. Du har nog den frodigaste trädgården av alla, men så sliter du också, och det ger resultat. Prästkragar kan man aldrig få för många av, såg att de snart börjar blomma vid vägrenen så jag hoppas kunna plocka några till midsommarbuketten. Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

13 juni 2020 15:28

Paltkoma? Knappast han har ju inte börjat äta än, kanske därför han ser lidande ut.
Jo man kan definitivt får för mycket av prästkragar. Jag hade inte räknat med att dom skulle sprida sig såå mycket.
Kramen

 
Ingen bild

Ingebritt

13 juni 2020 13:17

Ja nu är det för varmt... Hur är det hundarna i värmen?

Kicki Fredlund

13 juni 2020 15:25

Vi struntar i skogspromenaderna när det är som varmast, men dom är ute på tomten mycket, eller badar i badbaljan.

 
Ingrid

Ingrid

13 juni 2020 17:27

Tala om gröna fingrar! Det måste du i alla fall, för vilken grönska och så frodigt allting är. Här lider vi av torka och hårda vindar som pinar både folk och fä och växter.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

13 juni 2020 18:36

Den perenna rabatten gör jag inte mycket åt, mer än att försöka hinna får bort så mycket ogräs som möjligt innan blomningen startar.
Hårda vindar har vi också haft, men det har mest varit skönt med tanke på värmen.
Ha en fortsatt skön helg du också, din har tydligen börjat bra i alla fall med träffen med alla barnen.
Kram

 
Ingen bild

Gunlög

13 juni 2020 21:17

Hej på er! Du visar så mycket fint Kicki. Jag måste ta mig i kragen å komma över till er nu när det går att sitta ute.
Jag har min balkong och min kolonilott att pyssla med och det är jag glad åt.
Kram på er båda // Gunlög

Kicki Fredlund

13 juni 2020 21:37

Ja, men gör det Gunlög! Kom hit och fika!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Lördag 11 maj 09:09

Igår tog jag valparna med mig till skogen för första gången.   Det var en pärs kan jag lugnt säga. De följde varken efter mig när jag lockade, eller följde efter Maya och Onyx.   Jag provade även med halsband och koppel och kunde bara konstat...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 1 maj 12:56

Första maj idag och äntligen lite vårvärme. Den kom igår på valborg, vi får väl se hur länge vi får behålla värmen.     Valparna kunde vara mycket ute på altanen. Gammelmoster Maya inte så imponerad av de små.     De fick även vara ute...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards