Direktlänk till inlägg 28 maj 2020

Onyx och jag

Av Kicki Fredlund - 28 maj 2020 12:06

I morse gick jag till byn för att posta ett brev. Lådan töms redan kl 9, så jag gick direkt efter frukost.


Onyx fick följa med som ensam hund. Det blev inte så lång tur för det är inte ens 1 km fram och åter.


 

Hundarna borde oftare få gå en och en. Onyx tyckte det var väldigt spännande med alla nya saker att nosa på.

 

 

Byn är verkligen "nedmonterad" mot hur det varit en gång. Här är det bara tomma lokaler, där det tidigare varit både frissa och bank m.m Det gula huset som speglas i fönstret är den tomma affärslokalen.

 

 

Fler tomma lokaler, men längst bort till vänster har vi i alla fall en restaurang/pizzeria.

 

Lagom varmt idag, ca 15 grader, men det ska visst bli mer än 20 i helgen.


Jag kupade potatisen, eländiga skator hade plockat upp ett par och hackat på dom.


 

Gullvivorna blommar som allra mest just nu, så det är lätt att ha en bukett på bordet hela tiden.

 

 

11-kaffet intogs i solsken på altanen.

 

 

Nu ska jag gå ut och börja gräva upp den här rabatten på framsidan. Knölklockan har invaderat den och kvävt de flesta andra blommorna. Får se om jag kan rädda några.


 

 
 
Ingen bild

Ingebritt

28 maj 2020 13:05

Knölklockan är alltför villig att sprida sig..var ute i förmiddags och slet upp ett antal från rabatten. Spännande för Onyx att vara på promenad med matte. Jag läser och lyssnar på det mesta, deckare, romaner, biografier. Har ingen blogg

Kicki Fredlund

28 maj 2020 14:58

Synd att du inte har en blogg, vi verkar ha många gemensamma intressen. Finns du på Facebook?

 
Ingrid

Ingrid

28 maj 2020 13:37

Så kul för Onyx att få gå på äventyr med matte!
Här är gullvivorna snart slut och nu är det liljekonvaljer som gäller.
Så mysigt det ser ut där Berra sitter med kaffebrickan.
Ha en fin dag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

28 maj 2020 14:56

Ja, jag tror hon gillade det.
Liljekonvaljerna är på G nu och idag såg jag de första blommande lupinerna i vägkanten nä vi åkte till skogen.
Ja, vi trivs på altanen, men sitter inte långa stunder ändå.
Kram

 
paula

paula

28 maj 2020 16:10

Alla barn behöver egentid "ler", men som du orkar gräva i rabatterna. Mer gullvivor än jag någonsin sett i år, jättemysigt. Här ska macken läggas ner i oktober, sen ligger närmaste mack 4 mil bort!
Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

28 maj 2020 16:45

Jo visst är det så med egentid.
Jag gräver bara lite i taget, det kommer ta tid innan jag är klar.
Elände när det ena efter det andra läggs ner.
Kram

 
Ingen bild

Ingebritt

28 maj 2020 21:03

Har inte Facebook. Inte aktiv på sociala medier, förutom att jag läser några bloggar, bl a din! Spelar du Wordfeud? Nu ska jag börja lyssna på Sofie Sarenbrants bok Mytomanen

Kicki Fredlund

29 maj 2020 10:36

Jag spelar Wordfeud med ganska många, kända och okända, men flera av de okända har blivit kända, då vi spelat i många år nu.
Jag utgår ifrån att du också är en WF-spelare. Vad har du för alias? Jag kan bjuda in dig, själv heter jag Travarens 2 på WF.
Jag såg att Sofie Sarenbrants nya bok finns som ljudbok, men jag vet inte om den finns på biblioteket än, det är bara där jag lånar mina e-ljudböcker.
Var i Östergötland bor du?

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

29 maj 2020 08:18

Nog är de trist att små byar liksom dör. Allt slår igen. Vi som bor på landet glöms bort av de regerande herrarna. Vi står alltid sist i tur.
I vår närmaste by (4,5 km) finns bara en kiosk o en obemannad bensinmack och där straffas man också för man bor på landet. Soppan är ca 60 öre dyrare per lite än i stan. Konstigt va. Men kiosken håller bra priser och jag handlar alltid all mjölk och hundmat där så gynnar jag lite. Finns inte så mycket men de nödvändigaste. Vi har långt till närmaste affär. De fanns affär när vi kom hit men den är igenbommad sedan många år. Vi som jobbar i stan kan ju handla där, värre för de äldre som varken har bil eller annat, men jag tror kiosken tar hem vad de önskar, han som har den har även en affär i en annan by så.
Egentid måste vara kul för hundarna när de är många o nya äventyr och nosplatser är ju populärt. Vilken fin bricka du serverade 11 kaffet på, orange, jag har den färgen i köket, på detaljer alltså 😊 Berra ser pigg ut, hoppas han är de också. Gullvivorna är nästan överblommade här, gillar de röda – lite extra fina.
Kramiz

http://https://anki-nilsson.blogspot.com

Kicki Fredlund

29 maj 2020 10:30

Här hade förfallet redan börjat när vi flyttade hit för snart 12 år sen. Men då fanns i alla fall affären, flera har försökt hålla den vid liv, men nu är den helt borta sen några år.
Vi har 1 mil till Hedemora, det är ju OK så länge jag kör bil, men sen då?
Jag trodde det var rosa som var din färg.
Den plastbrickan jag har, har det nog serverats på på nåt fik eller liknande, den är inte så stor.
Berra har varit riktigt pigg och i arbetstagen i trädgården, men det har han fått lida för och har otrolig värk i kroppen nu.
Jag gillar också de rödoranga gullvivorna, men jag har bara ett enda stånd av dom på tomten.
Kramiz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 17 mars 09:58

Fy vilken onödig snö som kom igår. Det vräkte ner massor under nästan hela dagen, det kom mer än en dm.   Idag är det soligt och -7 grader.     Men så jäkla onödigt, dan innan var nästa all snö helt borta.   Har nyligen lagt klart ytte...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 13 mars 18:47

Gabriella kom på f.m.-fika och vi fotade valparna, som blev tre veckor idag. Jag vägde dem också.     Småkillarna nr 1, 2 och 3       Nr 1, 1.085 g     Nr 2, 925g       Nr 3, 645g   Som synes stor variation i storl...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 13 mars 09:48


Även om valpen nu får flaska var tredje timme i.s.f. varannan så är jag otroligt trött.   Vissa saker måste ändå göras. Igår gjorde jag kubbar och vaniljhorn på morgonen, sen åkte jag till Hedemora och handlade efter att vi f.m.-fikat.   Idag...

Av Kicki Fredlund - Lördag 9 mars 17:52

Nu går jag knappt på halv maskin ens. Tröttheten är enorm, orkar inte blogga, orkar inte hälsa på hos mina bloggvänner, men det ska väl bli bättre.     Paltkoma! Valparna är enkla att ha, äter och sover.   Men det känner på att flaskmata,...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 6 mars 16:40

Idag blev grabbarna i Q-kullen två veckor.   Jag fortsätter att gå som en zombie, trött som bara den av flaskmatandet.   Gabriella kom hit lagom till fm.-fika. Vi fotade valparna. Inte alls så enkelt som man kan tro, dom kan ju inte gå så vär...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards