Direktlänk till inlägg 12 december 2019

Så trist!

Av Kicki Fredlund - 12 december 2019 17:51

Åh så himla trist detta väder är. Förutom att det är 2 plusgrader, så har det varit så mulet och grått idag att man knappt sett nånting framför sig.


Jag hade packat en kartong med prylar som vi lämnade till Erikshjälpen, samt några årgångar med gamla Hundsport.


 

Den ena kassen efter den andra fyller jag med gamla tidningar som kasseras.

 

   

Promenaden med hundarna gick ömsom på barmark och ömsom i snö.

 

 

Medan hundarna sov efter promenaden, så stekte jag köttbullar.

 

 

Köttbullarna borde vara små eftersom dom ska vara till jul, men jag tycker det är så jobbigt, inte blir dom så värst runda heller.

 

 

Receptet på den lite annorlunda kryddningen hittade jag i en av de gamla tidningarna som jag kasserar.

 

Jag gjorde på 1 kg färs, lite snålt kanske med tanke på att vi blir många i jul, men det ska väl bli mer än köttbullar på julbordet.


 
 
paula

paula

12 december 2019 22:59

Hemlagade köttbullar ska ju inte vara runda...i år ska jag testa älgfärs som jag fått av en vän. Har inte kollat efter recept ännu...Här är det deppigt med Blinka som börjar tackla av. Inte konstigt kanske med drygt 13 år men hon är ju så livsbejakande och pigg...ska försöka göra mitt bästa för att hon ska hänga med ett tag till, är inte redo att släppa taget. Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

13 december 2019 11:12

Älgfärs är ju ganska torr eftersom den är så mager, jag brukar blanda med blandfärs, när jag gör t.ex pannbiff av älgfärs (som jag fått av goda vänner).
Du har en tid framför dig nu som jag inte avundas. Det är så sorgligt när man vet att tiden håller på att gå ut för ens bästa vän. Jag förberedde mig under ett års tid när det var dags att låta Jolly få somna in.
Jag förstår verkligen att du inte vill släppa taget om en för övrigt pigg och glad Blinka.
Kramen till dig!

 
Ingrid

Ingrid

13 december 2019 11:39

Köttbullar ska man ju också göra! det finns ingenting som är så gott som hemlagade köttbullar, men jag finhackar alltid löken och bryner den och låter den sedan kallna innan jag har i den i färsen. Mamma var livrädd för att det skulle smaka rå lök, så det lärde hon mig.
I dag har vi det mörkt och dystert.
Hoppas att du får en fin Luciadag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

13 december 2019 15:28

Jag river löken, eftersom det både är enklare och går snabbare, men har hört att det ska bli mildare smak om man gör som du gör.
Lucia har varit fullt av julbak.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 28 april 08:55

Den här vinterkräksjukan vill inte släppa sitt grepp. Trots att magen är bra och att jag inte kräks längre, så mår jag rysligt illa.   Efter att ha haft "sjögång" i sängen i natt p.g.a. illamående, så var det bara att ställa in resan till Västerå...

Av Kicki Fredlund - Lördag 27 april 11:32

Det har varit tyst på bloggen under veckan.   I tisdags var Berra så dålig hela dagen och natten, så jag ringde 112 på onsdag morgon, då hade han spytt och haft diarré oupphörligt i ett dygn och var riktigt medtagen när ambulanskillarna kom och h...

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards