Alla inlägg under september 2018

Av Kicki Fredlund - 14 september 2018 15:20

Eftersom jag inte hittade några lingon igår, så fick vi välja andra marker idag.


Morgonen var inte så varm ca 10 grader, men solen fixade snart den detaljen så det blev perfekta 15 grader. Nu är hösten som allra bäst.


Vi åkte vid halv 11-tiden, plockade de lingon jag skulle ha, sen fikade vi i skogen och åkte vidare till svampskog, där det inte fanns nån svamp.


Ja,ja, det kan ju inte bli napp varje gång.


Hundarna håller alltid reda på var jag är, men plötsligt hade jag inte Triss inom synhåll så jag fick ropa på henne. Alltid ängslig för att hon stannat och rullat i nån skit, men det var inte fallet den här gången.


 

Hon hade istället hittat en glasflaska där korken var otroligt intressant, kanske hon ville åt vattnet som var i. Hon bar den sen med sig även till bilen.

 

 

Det ser ut som om Maya blivit trött av att äta lingon, så hon behövde ta igen sig en stund.

 

Nu ska jag sätta mig och rensa 5 liter lingon som jag ska frysa ner åt oss själva. Sen har jag 10 liter orensade som köparen får rensa själv.

Av Kicki Fredlund - 13 september 2018 20:01

Men fasen vad det blåste i går kväll.


Plötsligt hördes ett brak på altanen.


 

Paviljongen hade blåst omkull. Tyvärr med brott på två av hörnpelarna.

 

Nu har vi tagit av tygtaket för i år, vet inte om ställningen kommer att hålla ihop eftersom den fått ett par brott.


 

Växthuset blåste också åt fanders trots förankring, men när plastens hällor inte höll så hjälpte det inte med förankring.


Vi plockade isär det helt, får se om vi lyckas sätta ihop det igen till våren.


Idag började jag med att baka bullar direkt på morgonen, sen åkte vi till våra gamla tassemarker i Stora Skedvi. Åkte redan innan fika. Vi skulle plocka lingon, (hade en beställning just i Skedvi) men det blev inget av med det för det fanns inga. 


     

Vi letade en stund efter lingonen, jag plockade lite blåbär och hundarna försåg sig med det som fanns.


Men svamp!! En korg med Rödgul trumpet, en korg med toppenfina Karl Johan, nästan full korg med Frostskivling och några sotbrun vaxskivling och trattisar.


 

Fikade gjorde vi så klart, Berra passade på att visa sina två första Karl Johan, det blev MÅNGA fler.


Men det är fasen inte lätt att se dom förbaskade trumpeterna.


Hemma igen till kl 3 och eftermiddagen ägnades så klart åt att ta reda på svampen.

Av Kicki Fredlund - 12 september 2018 16:54

Jag började med att göra kubbar på morgonen direkt efter frukosten. Bullarna i frysen var slut (ska baka nya i morgon)


Sen åkte vi till Hedemora och onsdagshandlade, det blev även en vända in på systemet, då det inte fanns nåt vin kvar hemma. Dricker gärna ett halvt glas till maten.


När vi packat ur våra varor hemma så åkte vi till skogen, för jag förstod att Triss annars inte skulle få nån promenad (skulle ju träna hundar på e.m.) 

 

  

Jag som inte trodde att vi skulle få några trattisar i år med tanke på den torra sommaren. Men nu kommer dom på bred front, även om de inte är plockfärdiga än på nån vecka.

 

 

Men nåt som förvånade mig ännu mer är att den rödgula trumpetsvampen stod som spön i backen i ett helt torrlagd kärr. Dom måste bara ha väntat på regnet.

 

Nu har vi att göra att ta reda på dessa i kväll.

 

Klockan 2 var det dags för träningsgänget att dyka upp och vi gick till parken för att träna våra hundar.


 

Lilla Puma för det mesta mer vild än tam...

 

 

Men hon kan sitta lugnt också.

 

   

Det är mycket kontaktövningar.

 

 

Man blir trött av att arbeta, Doris har somnat med hakan på en rot.

 

 

Maya var måttligt road av att träna, det gick väl skapligt i kanske 5 minuter, men sitta på en stubbe och undra vad jag vill det kunde hon.

 

Nu har vi ätit, lite sent blir det på onsdagarna, men det blir mat som redan är klar och går fort att fixa, det tar bara potatisens koktid.


Dags att kasta sig över svampen nu.

Av Kicki Fredlund - 11 september 2018 15:41

Idag har det faktiskt regnat till och från hela dan.


Hundarna har blivit blåsta på promenad, men jag tror att dom är nöjda med att sova bort den här dan, det skulle jag vilja göra själv.


 

Jag köpte en hel laxsida igår och den tillagade jag hel i ugnen.


Så enkelt att sen dela upp den i lagom portioner för Berra och mig och frysa in.


Jag tränade faktiskt lite kontaktövningari köket med Maya. I morgon ska vi ju träffas igen med träningsgruppen.

Av Kicki Fredlund - 10 september 2018 15:57

Det har varit så fint att få ha Cissi här några dagar, men i eftermiddag har vi skjutsat henne till tåget för hemfärd till Partille.


 

Hoppas nu bara att hon snart hämtar sig från sin utbrändhet och kan få gå tillbaka till sitt arbete där hon stortrivs.

 

Vi fick äta redan kl 1, för att Cissi skule få nåt i sig innan hon åkte. Det blev helstekt fläskkarré i gryta med svampsås till.


När vi åkte till Hedemora kom dessvärre det utlovade regnet med full kraft, så promenaden vi gjorde med hundarna sedan vi släppt av Cissi fick ske i ösregn.


Det hjälpte inte med varken regnkappa eller paraply, för blöt blev man ändå. Bara det att ta hundarna ur och i bilen gjorde att det nästan blev basäng bak i skuffen på bilen.


Berra har varit aktiv på förmiddagen, innan regnet kom, och både kört med trimmern utanför tomten i vägkanten och klippt gräset på framsidan. Min baksida har jag kvar.


Men nu skiner solen (det var väl så dags nu). Jag tömde 8 mm ur regnmätaren.


Av Kicki Fredlund - 9 september 2018 16:00

Vi skulle ju få ganska mycket regn idag, men i stället har solen skinit och det har varit ett jättefint väder.


Cissi ville plocka svamp och det gick ju alldeles utmärkt när hon följde med till spårträffen.


Medan vi andra la spår så gick hon och Berra promenad med Triss och hade svampkorgar med sig.


 

Vi var ovanligt många på spårträffen idag. Kan det ha varit för att Anna bjöd på kladdkaka?   


 

Eva visade noswork med Abbe, det fanns doft gömt på bilen.

 

 

Berra och Cissi pausar lite.

 

 

Medan jag fixade till mat så rensade Cissi sin svamp ute på den soliga altanen, hon hade tre fulla korgar att ta reda på.

Av Kicki Fredlund - 8 september 2018 16:59

Det utlovade regnet väntade med att komma tills efter att vi varit ute med hundarna.


 

Gick en liten vända för att titta efter svamp.


 

Förbaskade Triss! Jag plockar kantareller, men spar de minsta så dom får växa på sig, men Triss går dit och äter upp svamparna som jag lämnat kvar.

 

 

Den fina lilla skogsbäcken är snustorr i år.



Eftersom vi inte hittade så mycket svamp, så åkte vi vidare för att plocka lite lingon (jag fick en beställning igår).


 

Det här gamla lingonfallet har plötsligt blivit hur tätt som helst med sly och småtallar, men det är fortfarande gott om lingon där. Man kan nästan gå vilse, men sjön i bakgrunden hindrar en iaf att gå för långt åt det hållet.

 

 

Bara lite svamp blev det och lingonen hamnade i stället i den ena korgen, för nån hink hade vi inte med oss, eftersom det inte var meningen att vi skulle plocka lingon.

 

Cissi hade kommit från Borlänge när vi kom hem från skogen. Nu vilar hon en stund efter maten, vi åt torsk med äggsås.


Hon har ju dessvärre gått in i väggen och behöver all vila hon kan få.


Jag ska ta hand om svamp och lingon. Berra kollar V75 på TV


Om vi slapp regnet i skogen, så kom det dess mer för ett tag sen. Ett häftigt åskväder där regnet vräkte ner, jag tömde just hela 20 mm ur regnmätaren.

Av Kicki Fredlund - 8 september 2018 10:43

Det tar alltid lång tid innan det börjar blomma i mina utekrukor, det blir ju så när jag drar upp från frön.


När det sen äntligen blommar, så går man och ängslas över när första nattfroten ska komma och fördärva alltihop.


 

Just nu blommar det mesta iaf.

 

 

Nyinplockade på morgonen

 

 

Jag bryr mig inte om hur färgerna passar ihop, det räcker för mig att det är fräscha blommor.

 

 

Dahlia är en av mina favoritblommor, den här råkade dessutom ha min favoritfärg.

 

Det har regnat lite på morgonen och mer ska visst komma. Det var 15 grader kl 8 i morse. Det är så himla skönt att den värsta värmen är borta nu.


Jag ska plocka fram dammsugaren nu och göra en kraftansträngning mot dammråttorna. Undrar om jag hinner före 11-kaffet, annars kanse det inte blir av (idag heller).

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards