Alla inlägg under september 2018

Av Kicki Fredlund - 22 september 2018 14:38

Om det regnade som attan igår, så skiner solen idag. Visserligen blåser det ganska kraftigt, men i skogen var det skönt att gå.


Jag trodde att det kommit mer regn igår än de 17mm som jag tömde ur mätaren.


 

Fin skog för Berra att gå i, inga backar och bara mjuk mossa. Här har han hittat en knubbig Karl Johan

 

   

Hundarna busar med varandra...

 

 

Triss gnuggar nosen i mossan (jag ber om ursäkt för suddiga bilder på hundarna)

 

 

Idag ska jag plocka in altanens pelargoner, dom som finns kvar sen blåsten fördärvat en del.

 

Håller på att tina köttfärs för att steka, det blir taccos idag, får äta i nån reklampaus, eftersom Berra kollar V75 på TVn.


Av Kicki Fredlund - 21 september 2018 19:25

Det regnade på morgonen och en bit på förmiddagen, men så klarnade det upp och vi åkte till skogen med hundarna.


Blöta om fötterna blev vi, men det var varmt och skönt med 18 grader.


Gårdagens blåst hade mojnat, även om blåsten kom tillbaka senare på dan. Och västerut ska det visst bli rena stormen med klass 2-varning utfärdad.


 

Jag får en uppkäftig blick av Maya när jag säger att hon inte ska äta upp svampen för mig.

 

Jag har fått en stor beställning på svamp, så nu behöver jag plocka trattisar i år också,  trots att jag nästan tänkte låta bli för jag har så mycket kvar från förra året.


När vi kom hem vid 3-tiden så började det regna, och det nåt så alldeles in i norden dessutom.


 

Då var det skönt att vi var hemma och kunde sitta inne och ta reda på svampen. Vad lite det ser ut när man tippar ut den.


Men det blev ändå 4 liter trattisar, nästan 2 l gulingar, 3 l färdigskuren Karl Johan. Så fick jag som bonus med några sotbruna vaxskivlingar.




Av Kicki Fredlund - 20 september 2018 12:59

Idag vet jag inte om jag vågar åka till skogen med hundarna. Risken att nåt träd faller omkull är överhängande, för det stormar så till den milda grad.


Paviljong och växthus har ju redan blåst åt fanders vid förra blåsten.


 

Idag är det krukorna som blåser omkull som ett plockepinn. Jag har lyft upp dom flera gånger redan.

 

 

Dessvärre har alla 4 stänglarna på den här dahlian blåst av.

 

 

En del har hamnat i olika vaser.

 

 

Björken utanför tomten gör allt för att hålla kvar grenarna på plats i stormbyarna.

 

Idag har Berra en dålig dag och sover. Som tur är så är dom inte så ofta nu för tiden.


Igår kunde inte Marianne komma på hundträningen, men hon kom hit på kvällen, det blev prat i några timmar.


Det blev också en del provande av kläderna som jag fått, men Marianne är ju så smal, så det mesta var för stort, men det blev ändå ett par byxor, en kavaj och en jumper.


 

Här poserar hon i det ena paret byxor och jumpern.


Av Kicki Fredlund - 19 september 2018 15:45

så är det det andra, sa flickan som blödde näsblod.


Jag fick ju en fästing i går som inte gick att plocka bort utan att det blev lite kvar av den.


I morse halv 9 hade Berra tid på VC för provtagning, då följde jag med och frågade en sköterska om hon ville plocka bort fästingresten.


Det gjorde hon, det var hennes första dag på jobbet, så hon sa att hon bjöd på det, men det kanske kommer en faktura om hon inte att rätt att göra så.


Vi handlade i tre affärer. Många extrapriser på Lidl för dom firar 15 år, fyllde bl.a på med myssli som var åtskilliga kronor billigare än på andra håll. På Hemköp köpte jag snabbkaffe (flera påsar) 40 kr i.s.f 52 kr.


Nöjd och glad med mina insparade slantar åkte vi hem. Bara för att hamna i en poliskontroll!!!


Mellan Hedemora och Vikmanshyttan är det 80-väg, utom en liten bit där det är 60.


Ca 100 m innan 80-skylten var det poliskontroll. Jag hade precis börjat gasa på upp mot 80, ingen trafik och skylten var ju strax framför mig.


Alkotest och fartkontroll stod på deras dagordning. Fick för första gången i livet alkoblåsa, det gick så klart bra, men inte det andra. 


Jag hade kört i 77 km/h. Surt sa räven! 2.400 kr, avin utskriven på plats.


Det hjälpte föga att det var jättetrevliga killar, som dessutom älskade fransk bulldogg. Jag hade körkortet i väskan bak i skuffen, så jag var ju tvungen att gå ur och öppna den så dom såg hundarna


Som sagt, är det inte det ena så är det det andra. Ingen idé att köpa nån lott va?


Det som gör det extra surt är att vi behöver pengar, för nya bilen har varken vinterhjul eller motorvärmare.


Trösten får man när man åker till skogen med hundarna.


Idag var det dessutom ren sommarvärme med 19 grader.


 

En av de bättre svampskogarna är nu kalhuggen. 


 

Jag och hundarna knallade över hela hygget

 

 

Men det hade vi inget för, det fanns inte en enda svamp på andra sidan, men en massa ormbunkar att plöja igenom.

 

 

Tänk om dom kunde nöja sig med att dricka vattnet

 

   

Men det ska badas och plaskas också i alla vattenfyllda diken som hittas.

 

 

Vi fick gå en sträcka utmed väg när jag till slut kom ur skogen, hundarna har sprungit före till bilen

 

 

där Berra dukat upp till fika.

 

 

Tog en annan, betydligt trevligare skog att gå i

 

 

Där det även fanns en och annan knubbig Karl Johan.

 

När vi kom hem var det dags för träningsträffen kl 2.


Men idag var det manfall, en arbetade, en hade sjuk hund och en hann bara inte.


 

Så det var bara Ylwa och Puma och jag och Maya. För Pumas del blev det passivitetsträning för hela slanten.

 

Maya var ovanligt med på noterna och samarbetade med mig i flera minuter. Kan det finnas hopp där tro?


 

Jag måste visa alla jeansen som jag faktiskt kunde ha (10 par), sedan jag provar mig igen 21 par.

Jag kommer inte behöva köpa långbyxor i min livstid.

 

Nu börjar det bli dags att göra nåt att äta, magen kurrar, jag tror det får bli spagetti och köttfärssås (det var extrapris på köttfärs på ICA).

Av Kicki Fredlund - 18 september 2018 17:12

Länge har jag tänkt bjuda hit Helena på mat, idag blev det av till slut.


Jag fick nyttja förmiddagen till golvvård, dvs dammsuga och torka golven.


 

Det var jättetrevligt att ha Helena här några timmar. Triss trivdes i hennes knä.

 

 

Ute på bron står 10 liter lingon och väntar på att bli hämtade, det blir dom nog ikväll.

 

Jag har just konstaterat att en fästingjävel bitit sig fast vid nyckelbenet på mig. Typiskt nog så gick det inte att få ut den hel, så det sitter en liten bit kvar.

Av Kicki Fredlund - 17 september 2018 13:53

Det är bra när regnet kommer nattetid, visserligen väldigt blött i gräset och i skogen. Men man kan ändå vara ute. Varmare idag än igår med 16 grader redan på f.m


   

Vi åkte till en skog ganska nära hemma. Hundarna nöjda och lite svamp blev det också med hem.

 

 

Också en form av regnuppsamlare.

 

 

Triss vilar sig lite i mossan.


En ugnspannkaka står i ugnen och strax ska vi äta.

Av Kicki Fredlund - 16 september 2018 17:56

Ganska kylig morgon med bara 4,4 plusgrader. Men det blev en toppenfin solig dag att spåra i.


Vi var bara 5 stycken idag, men tro inte att man blir klar tidigare för det, nej då hinner man bara med mer snack.


Jag la två spår, ett till Ylwas valp Puma och ett till Queensi.


Kerstin la ett snällt spår (som ett appellspår, men med 6 apporter) till Maya, som löste det perfekt.


Queensie slarvade idag och missade både pinnar och spårväg.


 

Lilla Puma, som nu blivit 4 månader, var jätteduktig i sitt spår. Det var första gången jag sett henne spåra. Det kommer bli jättebra där.

 

Berra gick och plockade svamp medan vi andra spårade.


Jag fick ta reda på en full korg med svamp fortfarande mest Karl Johan, medan han kollade trav på TV, när vi kom hem.


Varma svampmackor blev det, gjord på blandsvamp. Kombon Karl Johan och Rimskivling kan verkligen rekommenderas.

Av Kicki Fredlund - 15 september 2018 18:57

Vi har ett par grannar som håller på att tömma sitt stora hus inför försäljning. De har redan flyttat härifrån för ett par år sedan, men gör resor hit emellanåt för att hämta mer.


Jag har blivit tillfrågad om jag ville ha de kläder hon lämnar, för att jag ska ta de jag jag vill ha och sälja annat om jag vill och sen lämna resten till Erikshjälpen.


Mannen kom hit med flera stycken knökfulla IKEAkassar med kläder. Jag kunde aldrig drömma om att det var såå mycket.


Tyvärr har jag inte det midjemått som krävs så de allra flesta plaggen är för små. De flesta i storlek 38, 40.


 

Systerdotter Regina kom på visit på e.m Hon fick några plagg med sig som passade henne, bl.a den här svarta långkavajen och en vid klockad kjol.


     

Massor av kjolar och kavajer, många från 80-talet, många som börjar vara inne igen enligt Regina

 

 

Minst 20 par långbyxor av olika sorter.

 

Idag blev det bara en kortare sväng till skogen med hundarna, men jättefina Karl Johan kom med hem.


En del av dom blev svampsås till kycklinglåren som vi åt idag.


Igår fyllde äldste sonen 53 år (!) När jag pratade med honom på kvällen så fick jag veta att han varit med sin son Max och tittat på hus. Så stora är nu barnbarnen att flera av dem letar efter hus.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards