Direktlänk till inlägg 19 september 2018

Är det inte det ena.....

Av Kicki Fredlund - 19 september 2018 15:45

så är det det andra, sa flickan som blödde näsblod.


Jag fick ju en fästing i går som inte gick att plocka bort utan att det blev lite kvar av den.


I morse halv 9 hade Berra tid på VC för provtagning, då följde jag med och frågade en sköterska om hon ville plocka bort fästingresten.


Det gjorde hon, det var hennes första dag på jobbet, så hon sa att hon bjöd på det, men det kanske kommer en faktura om hon inte att rätt att göra så.


Vi handlade i tre affärer. Många extrapriser på Lidl för dom firar 15 år, fyllde bl.a på med myssli som var åtskilliga kronor billigare än på andra håll. På Hemköp köpte jag snabbkaffe (flera påsar) 40 kr i.s.f 52 kr.


Nöjd och glad med mina insparade slantar åkte vi hem. Bara för att hamna i en poliskontroll!!!


Mellan Hedemora och Vikmanshyttan är det 80-väg, utom en liten bit där det är 60.


Ca 100 m innan 80-skylten var det poliskontroll. Jag hade precis börjat gasa på upp mot 80, ingen trafik och skylten var ju strax framför mig.


Alkotest och fartkontroll stod på deras dagordning. Fick för första gången i livet alkoblåsa, det gick så klart bra, men inte det andra. 


Jag hade kört i 77 km/h. Surt sa räven! 2.400 kr, avin utskriven på plats.


Det hjälpte föga att det var jättetrevliga killar, som dessutom älskade fransk bulldogg. Jag hade körkortet i väskan bak i skuffen, så jag var ju tvungen att gå ur och öppna den så dom såg hundarna


Som sagt, är det inte det ena så är det det andra. Ingen idé att köpa nån lott va?


Det som gör det extra surt är att vi behöver pengar, för nya bilen har varken vinterhjul eller motorvärmare.


Trösten får man när man åker till skogen med hundarna.


Idag var det dessutom ren sommarvärme med 19 grader.


 

En av de bättre svampskogarna är nu kalhuggen. 


 

Jag och hundarna knallade över hela hygget

 

 

Men det hade vi inget för, det fanns inte en enda svamp på andra sidan, men en massa ormbunkar att plöja igenom.

 

 

Tänk om dom kunde nöja sig med att dricka vattnet

 

   

Men det ska badas och plaskas också i alla vattenfyllda diken som hittas.

 

 

Vi fick gå en sträcka utmed väg när jag till slut kom ur skogen, hundarna har sprungit före till bilen

 

 

där Berra dukat upp till fika.

 

 

Tog en annan, betydligt trevligare skog att gå i

 

 

Där det även fanns en och annan knubbig Karl Johan.

 

När vi kom hem var det dags för träningsträffen kl 2.


Men idag var det manfall, en arbetade, en hade sjuk hund och en hann bara inte.


 

Så det var bara Ylwa och Puma och jag och Maya. För Pumas del blev det passivitetsträning för hela slanten.

 

Maya var ovanligt med på noterna och samarbetade med mig i flera minuter. Kan det finnas hopp där tro?


 

Jag måste visa alla jeansen som jag faktiskt kunde ha (10 par), sedan jag provar mig igen 21 par.

Jag kommer inte behöva köpa långbyxor i min livstid.

 

Nu börjar det bli dags att göra nåt att äta, magen kurrar, jag tror det får bli spagetti och köttfärssås (det var extrapris på köttfärs på ICA).

 
 
paula

paula

19 september 2018 17:07

Hej, nu har jag läst ikapp, du delar inte länken hit på fb längre? Det är nog därför jag glömmer bort att titta in! Vem är Helena? Har ni redan plockat frostvaxingar? Det har ju knappt varit frostnätter ännu..
Jag försöker helt låta blir svampställen nu, jag ska inte plocka mer nu. Förkylningen kom som ett brev på posten (ja förr i tiden) så kanske hade min klåda med den också att göra. Imorgon tandis, så jag ska vila mig i form till morgondagens äventyr. Kram från pörtet och hälsa Berra

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

19 september 2018 17:52

Oj då, hade jag skrivit frostvaxskivling. Det har jag inte plockat några, men rynkad tofsskivling, eller som dom heter nu rimskivling.

Det går bara inte att låta bli att plocka svampen när den står mitt framför fötterna.

Helena är en vän, som jag lärde känna när hon gick på kurs för mig för närmare 20 år sedan. Hon bor bara 7 km härifrån.

Så trist med förkylning, hoppas den är snabbt övergående.
Har framfört hälsningen till Berra
Kram

PS
Konstigt att du inte ser mina FB delningar. Jag delar i princip alla mina blogginlägg nu för tiden

 
Ingen bild

Raija

19 september 2018 18:47

Skönt att du fick bort fästingen. Men inte kul att få fortkörningsböter 😟 och inte visste jag att det var så dyrt.

Kicki Fredlund

19 september 2018 22:14

Hoppas jag slipper få borrelia.
j
Ja, visst var det surt med böterna.

 
Ingrid

Ingrid

19 september 2018 22:43

Så försmädligt att du åkte på böter. Det svider verkligen!
Jag, som ändå inte kör så mycket har fått blåsa åtminstone tre gånger och senaste gången satt svåger obältad i baksätet, men det var en lat polis så hon iddes tydligen inte skriva rapport. Hon bara tittade in och sa: "Det kan bli dyrt det där". Och så var det bra med det.
Kalhyggen är inte trevliga att gå i, men den andra skogen ser ju väldigt mysig ut med sin gröna mjuka mossa.
Ha det gott!
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

Kicki Fredlund

20 september 2018 12:54

Ja, fy attan, roligare saker hade jag kunnat ha för dom pengarna, där rök det jag fått in på årets svamp och lingonförsäljning.

Den mossiga skogen är perfekt att gå i, inte minst för Berra. Vi åker dit minst 2 ggr per vecka och har svamp med oss hem varje gång.
Ha det gott du också!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards