Alla inlägg under augusti 2017

Av Kicki Fredlund - 24 augusti 2017 17:32

Det var en ganska sval natt med bara 5 plusgrader, det innebar att jag sov bra, ända till kl 7 faktiskt.


Himlen var klarblå och solen sken när vi gav oss iväg till skogen med fikakorgen packad.


 
Som vanligt kollar hundarna in omgivningen när dom kommer ur bilen.


 

Plötsligt var dom borta när jag klev in i den här skogen. Jag var tvungen att vissla på dom, normalt är dom i min omedelbara närhet. Maya kom ganska omgående, medan Triss var borta ett par minuter.


När hon kom så var det med en stank som inte var av denna världen. Vad fan hade hon rullat sig i? Värsta kadaver förmodligen.


Det var en fasa att ha henne inpå sig medan jag gick omkring i skogen.


För att inte tala om vilken stank vi fick i bilen.


 
Maya är otroligt blank i pälsen.

 

 


Dags för fikapaus.

 

 

Hittade en lämplig sten att duka upp på. Undrar hur länge den lilla tallen ska klara att växa på stenen.

 


 

Vi åkte från skog till skog, det var inte alltid vi fick så bra utdelning. Men totalt hade Berra ca 5 liter att rensa när vi kom hem.

 

Jag gjorde pannbiff med svampsås (en karl-johan och ett par aspsoppar fick bli innehållet i den)

Det blev en smulpaj med hallon efter.


Berra hade plockat av hallonhäcken igår, inte så gott om dom iår, men eftersom jag har massor kvar i frysen från förra året så gör det ingenting.


Efter tre timmar i skogen var vi rätt nöjda båda två (alla fyra förresten). Men det första jag hade att göra när vi kom hem var att bada den stinkande hunden.


 

Nu sover dom gott i några timmar.

 

Nu ska jag gå ut och ta in tvätten, som jag hängde i morse.

Av Kicki Fredlund - 23 augusti 2017 15:41

Så är vi mitt i veckan, vilket innebär att den strax är slut.


Började morgonen med att torka golven, för jag hade dammsugit och skakat mattor igår


Vi åkte till skogen f.m Ingen svamplycka idag, jag plockade några sandsoppar som ska hamna på torken. Dom ska visst vara godare i torkat skick (har inte provat).


Men det var blåbär jag egentligen skulle plocka, så det var Berra som blev besviken för utebliven svampskörd.


Onsdagshandlat blev det på hemvägen, även en vända in på Granngården. 


Sen åt vi faktiskt på Hyttan, dom hade rotmos och oxbringa.


När vi kom hem var det bara att ta tag i gräsklipparen, usch, det skulle varit gjort för länge sen.


 

Nu är det iaf klippt, fy så högt det var, så plockade jag en bukett blommor, astrarna har börjat blomma nu och floxen är fortfarande fin.


 

Tog med mig blommorna ut på altanen och nu ska jag ta reda på blåbären.

 

Av Kicki Fredlund - 21 augusti 2017 15:56

Vi åkte ju till skogen redan innan f.m.-fikat, hade i stället tagit fikakorgen med oss.


Berra släpptes av för att plocka helt nära vägen.


 

Hundarna och jag fortsatte in i skogen.

 


 

Det dröjde ett tag innan jag började hitta några, men sen fanns kantarellerna både här och där.

 

 

När jag skulle gå tillbaka till bilen efter ca 1 timme, så hamnade jag mer än lovligt fel. Vägen finns visserligen rakt fram vid den yngre skogen som syns i mitten. Men jösses vilket hygge jag hade att forcera innan, med gräset växande nästan lika högt som jag är lång.

 

Jag fick lov att ringa till Berra och han fick åka med bilen så jag slapp gå till den också.


Helt slut var både jag och hundarna när vi äntligen kom fram till vägen. Dom hade passat på att svalka sig i leriga traktorspår, så dom var jätteskitiga.


 

Jag hade planerat att vi skulle fika vid en sjö, men det var inte den här jag tänkte på då.

 

 

Jag lyckades få igång självutlösaren på mobilen.

 

 

Hundarna fick vänta ett tag på bron, sen tog jag in dom i badet en och en innan jag, fortfarande helt slut, själv kunde duscha. Triss är jättesur här och vill inte alls lyssna på mig när jag pratar med henne.

 

 

Mannen i mitt liv rensade all svamp, det var ca 7 lit.


Jag skär dom sen i lämpliga bitar och lägger på torken, som nu går för fullt.


Jag har fått beställning från en restaurang. Har också sålt och skickat närmare 1 kg torkat till olika personer i Småland, där det tydligen inte finns några alls.


 

Årets bild på syrénhortensian visar att den är större än nånsin, den har också blivit nedtryckt av regnet.


Jag tömde förresten regnmätaren, det hade kommit 22 mm under helgen.

 




Av Kicki Fredlund - 21 augusti 2017 10:12

Nu har jag bakat bullar på morgonen. Det var tvärslut i frysen.


 


Så nu kan jag packa fikakorgen och vi kan åka till skogen på svampletning.


Vädret ser lovande ut, inget regn och inte allt för varmt för hundarna.

Av Kicki Fredlund - 20 augusti 2017 19:04

Åkte och spårade som vanligt på söndagarna. Det blåste friskt och himlen var mörk.


Första regnskuren kom när jag var på väg tillbaka till bilen med Maya efter hennes spår.


Idag fick hon bara tre apporter för att hon skulle spåra mer utan avbrott.


Första pinnen gick hon över, pinnade på som sjutton fram till nästa apport, som hon tog bra. Men sen blev det lite trassel i en vinkel, hon fick lösa uppgiften själv även om det tog lite tid.


När vi kom hem väntade vi på att sonen med familj skulle komma från Järbo. Elvira hade ringt innan och kollat att vi var hemma.


   

Vi ser ungarna alldeles för sällan, dom växer och blir så stora. Sommarlovet är slut nu och skolan börjar i morgon, andra klass för Ville och fjärde klass för Elvira.

Av Kicki Fredlund - 20 augusti 2017 09:17

Det spöregnade igår morse när jag åkte till klubben för att ha valpkursen.


Men turligt nog regnade det inte lika våldsamt hela tiden, så vi kunde vara utomhus också i stunder.


 

Dålig bild med mobilen, men det kommer nog bättre bilder med stora kameran förhoppningsvis.

 

 

Den ovanligaste blandras jag sett, Alpländer/Golden retreiver.

 

Efter kursen åkte vi till skogen, men den här gången var svamplyckan lika med noll, men hundarna fick sitt iaf.


 

 

Trevligast är det när det plötsligt ser ut så här framför fötterna.


Nu är det dags att åka och spåra.

Av Kicki Fredlund - 18 augusti 2017 12:15

Igår var det nog en av sommarens varmaste dagar, vi hade 26 grader på e.m Men idag har det regnat nonstop sen 7 i morse.


Skönt då att vi hade åkt till skogen direkt efter frukost. Nu får vi åka lite längre, men det var ändå bara en mil hemifrån.


 

Man startar på ett ställe med tomma korgar.

 

 

Hundarna kollar av lite i vägkanten.

 

 

Igår fick jag faktikt tömma korgen en gång  innan jag plockade nytt i ny skog.

 

 

På grund av värmen, så hade Triss det lite jobbigt ett tag. Dom fick vila lite i bilen....

 

 

medan vi fikade i ljuvlig miljö.

 

   

Trots alla kalhyggen så är det ingen brist på skog, det gäller bara att komma till den och att hitta ut ur den.

 

För att undvika att gå vilse så sätter jag på Runkeeper vid bilen, sen kan jag gå rakt in i skogen och tillbaka igen. Här gick jag ca 800 m medan Berra får hålla sig utefter vägen, han klarar inte att gå i den terräng som jag forcerar.

 

Nån som vet hur man kan spara en bild från Runkeeper till datorn? Här har jag fotograferat mobilens bild.


När vi kom hem på e.m så åkte vi in till Hedemora, köpte en grillad kyckling och ett bröd till det, så var den middagen fixad. Var även in på systemet och köpte whiskey till Berra, det blev hans födelsedagspresent (han fyllde 78 år).


Senare kom Kerstin och Anders och gratulerade med blomma och choklad.


 

Vi satt ute och fikade i det varma vädret. Nån tårta hade jag inte gjort, bara en rabarberpaj på årets sista rabarber.


 

Maya fick vara ute med Queensi på tomten. 

 

 

Jag måste bara visa den här gamla bilen som parkerade vid ICA i onsdags när jag åkte för att ha kurs.

Av Kicki Fredlund - 17 augusti 2017 07:27

Det regnade faktisk ett bra tag på förmiddagen igår, men det var bara den lättare sorten så det blev bara 2 mm i regnmätaren.


Men det hindrade inte att det var jätteblött i gräs och ris i skogen, så på svampturen blev man blöt om fötterna och upp till knäna.


Ingen större skörd blev det heller, ett par liter bara, nu är det plockat (av oss eller andra) på alla kända ställen.

Dags att söka sig nya marker.


   

Maya hittade åter en skånk i skogen, som hon med mallig äganderätt bar med sig.


Eftermiddagen blev lite stressig, jag fick åka ganska tidigt för jag skulle posta svamp före kl 5, sen hade jag en hel det att kopiera på klubben, innan deltagarna på valpkursen kom till kl 6.


Nu är jag iaf igång med den kurs som jag alltid har sånt motstånd inför. Valparna får jag träffa på lördag, det visade sig att de flesta av dom är 16 veckor gamla.


Idag blir det väl ett par turer till skogen innan helgens utlovade regn kommer.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards