Alla inlägg under januari 2020

Av Kicki Fredlund - 31 januari 2020 16:16

Idag hade vi två hedemoratider att passa. Först skulle vi träffa en läkare på f.m., för Berra har påbörjat en utredning om demens. Han tycker själv att han är mer glömsk än vad som är normalt för åldern och kommer man i tid så finns ju bromsmediciner att få.


På e.m hade jag tid hos Sören med Triss.


Men innan dess hade vi gått med hundarna på skogspromenad.


 

Triss gnuggar nosen i mossan

 

så hon blev snöig på nosen, för det var ju lite pudrat med snö idag.

 

  

Pinnar? Självklart!

 

 

Vi var även till Kerstin och fick f.m-kaffe, efter läkarbesöket och innan skog och Sören.

 

 

Sören klämde och kände på Triss, men den hältan hon hade för drygt en vecka sen, varade bara en dag.


Nu ville jag ha en hälsokontroll på henne, men ska tillbaka på måndag för blodprov, inte så lämpligt att ta det i slutet på veckan, eftersom det ska postas.

 

 


Av Kicki Fredlund - 30 januari 2020 18:57

Jag hade tid hos optikern kl 10 för synundersökning och eventuellt byte av glasogonbågar. 


Det ingår i det abbonemang som jag har på glasögonen att byta ut ett par varje år.


Nu ville jag inte ha några nya bågar, men nytt glas ska det bli och konstigt nog till svagare styrka, då mina ögon blivit bättre än de var för ett år sen.


Vi åkte direkt till Järbo efter optikern, så vi kom dit vid 12-tiden.


 

Som vanligt vid flytt så är det mycket kartonger. Peter hade kört flyttlass i går till kl 2 på natten.

 

Jag testade hans tvättmaskin och diskmaskin, moderna maskiner båda, så jag fick testa mig fram hur de fungerade.


Jag packade upp kartonger medan Peter och Berra åkte och hämtade möbler med Peters buss, möbler som han förvarat i en container.


 

Det finns ett stort och rymligt garage, med god plats för verkstad också.

 

 

På övre våningen kommer barnen att få varsitt rum. Det här blir nog Elviras.

 

Eftersom jag inte gärna kör i mörker (nu hann det ju bli mörkt i.a.f innan vi var hemma), så blev vi bara kvar till ca halv 4, men vi åker nog tillbaka och hjälper till lite mer på lördag. 


Då ska vi också gratta Elvira som blir tonåring på söndag.


Det snöblaskade och var otrolig dimma när vi åkte dit på dan, men på hemvägen regnade det i stället.



Av Kicki Fredlund - 29 januari 2020 17:29

I morse var det vitt på marken efter nattens snö, men det regnade bort under dagens +2 grader.

 

Berra hade tid hos tandläkaren i Säter på dan för att fixa några trasiga tänder. Han hade tappat flera lagningar. Där rök 2.000 spänn. Vi som håller på att spara ihop till en ny soffa.


 

För att hundarna skulle slippa sitta i bilen under tiden, det tog ca 45 min. för Berra att bli klar...

 

 

så gick jag en promenad med dom vid sjukhuset längs sjön mot golfbanan.

 

 

I det våldsamt dimmiga och grå vädret så såg man inte sjön Ljustern över huvud taget.

 

Idag skulle jag skurat golven lite noggrannare, men självklart blev inte det av. Inte kommer det bli i morgon heller, för då ska jag kolla syn och glasögon på f.m Sen ska vi åka till Järbo och Peters hus.


Nåja skiten finns ju kvar.


Av Kicki Fredlund - 28 januari 2020 16:14

Fy vilket trist väder idag. Dimmigt, grått och duggregnigt. 


Himlen var jämngrå när vi åkte till Tjärnan för att gå med hundarna.

 

  

Triss springer på sitt ytterst speciella vis, där hon sprätter och far med bakbenen.

 

    

Idag var dom alldeles väldigt nosiga. Dessvärre tror jag också att dom hittade nåt elände att äta på.

 

 

Till 11-kaffet fick vi idag trevligt besök av Susanne

 

Även om orsaken till till hennes besök var mindre trevlig, då hon behövde låna lite Rimadyl av mig till sin hund Sissel, som hade fått ont åt ryggen.


Det glädjande beskedet i rubriken står Peter för. Han har fått klartecken nu för den saknade dödsbolagfarten. Så i morgon kan han flytta in i sitt hus.


Vi kan inte åka dit i morgon, för Berra ska till tandläkaren då, men sen så...



Av Kicki Fredlund - 27 januari 2020 15:52

Idag skulle yngste sonen träffa mäklare och bank för att få nyckeln och tillgång till sitt inköpta hus.


När han sitter hos mäklaren så ringer banken och säger att dom inte fått dödsboets lagfart än.


Och det ringer dom en timme innan och talar om!!!!


Tänk om han haft en flyttbil bokad som skulle komma med hans möbler idag. Nu var det ju inte så, men vilken nonchalans att inte tala om detta tidigare, dom har haft en månad på sig med lagfarten.


Jag hoppas verkligen att mäklaren kan hjälpa till och skynda på ärendet.


P.g.a detta så blir det ingen resa för oss till Järbo i morgon för att titta på hans hus.


 

Jag får nöja mig med en bild på husets ena gavel med balkong och veranda.

 

Efter skogsturen med hundarna så fortsatte vi till Hedemora och handlade. 


På "vår" parkering i skogen stod det redan en bil, en mörk KIA. Vi avvaktade om vi skulle gå ändå, kanske nån som gick med hund. Men i bilen satt en snygg gul boxerhane, vem kan ha en sån??


Eftersom hunden satt i bilen så vågade vi oss ut med våra och ha dom lösa, när vi kom tillbaka var bilen kvar, men nu utan hund i. Skulle vara spännande att veta vem som har en boxer i närheten


I övrigt har det varit en lat dag, som de flesta dagar den här årstiden. Det milda vädret fortsätter +4 grader även idag. även om det varit mulet och grådisigt.


 

Trötta och nöjda hundar

 



Av Kicki Fredlund - 26 januari 2020 15:21

Idag åkte vi i god tid till spårskogen. Jag har kortaste väg att åka, men brukar komma sist (men inte för sent).


Idag hade jag lovat Berra att vi skulle vara hemma igen till senast kl 13 när travet började på TV, bl.a går ju Prix d'Amérique från Frankrike.


 

"Ska vi åka snart?"

 

 

Dagens spårgäng, Ylwa, Ove (som får agera chaufför åt Ylwa), Pia, jag och Angelika. Berra fick hålla i kameran.


Jag la spår till Billy och Selma, Ylwa la ett på 200m till Onyx och Angelika la ett klurigt spår till Maya.


Både Onyx och Maya gick jättebra spår, men, men båda sket i spåret. Visst, mitt eget fel som inte rastat av dom ordentligt innan. Men det innebär att jag "straffas" med att bjuda alla på fikabröd nästa söndag.



Av Kicki Fredlund - 25 januari 2020 17:38

I natt sov jag en hel natt. Det var flera månader sen jag gjort det. Förhoppningsvis berodde det på att jag boat in min nya säng nu, så jag hoppas att det fortsätter så.


Jag har inte heller lika ont i axeln längre och det gör mycket till.


När vi gick i skogen idag som kom det ytterligare en bil, som stannade en bit längre bort med en man som också skulle gå med sin hund.


Jag trodde vi skulle hinna undan innan, men våra hundar fick syn på den andra hunden, som var en stor goldenhane.


Vi böt riktning, ropade på våra hundar och fortsatte att gå, alla hundar var utom synhåll, så då visste jag inte att det var en golden.


Onyx kom med oss nästan på en gång, hon vågade inte annat, medan jag hörde Triss och Maya skälla.


Men nån minut senare kom dom farande tillbaka till oss genom skogen.


Killen med golden kom tillbaka till sin bil ungefär samtidigt som vi gått klart, så jag gick till honom och bad om ursäkt för våra hundar.


Men det hade gått bra, dom hade skällt ett tag på lite avstånd, sen sprungit tillbaka till oss.


Skönt att veta att det inte händer nåt vid hundmöte.


Jag har missat att se serien Min fantastiska väninna efter Elena Ferrantes bok med samma namn.


 


Men nu har jag ändrat på det och snart sett klart på den första säsongen. Det kommer visst en andra säsong också.


När vi kom hem från skogen så ugnsbakade jag en laxsida, som jag köpt till extrapris senast vi handlade.


 

Så enkelt och så gott. Lägger laxen i en sky på hummerfond, citron och mycket dill.

 

Efter att vi ätit, så portionerar jag ut resten i byttor och fryser ner till flera måltider.




Av Kicki Fredlund - 24 januari 2020 16:57

Det allt annat än vinterlika vädret fortsätter. +4 grader kl 8 i morse, blev soliga +6 när vi var i skogen på dan.


Jag la ett spår till Onyx, som fick ligga medan vi gick vår promenad.


Idag fick systemkameran följa med till skogen, det blev lite bättre bilder i alla fall (att fotografen är dålig kan ju inte kameran rå för)


       

Kamp om pinnen och åtföljande jakt efter densamma.


 

Sötnöten Onyx (i mattes ögon i.a.f.)


Onyx är duktig i spåret, men mindre intresserad av föremålen, jag får jobba på det.


Inte så enkelt att fotografera medan man går med en lina i handen, provade även att filma, med det gick ännu sämre.


     

Hon lämnar den funna apporten åt sitt öde och vill bara vidare i spåret.

 

Jag har vinklat vänster här vid snitseln och det fixar hon klockrent.

 

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards