Direktlänk till inlägg 7 augusti 2017

Helgen fick en ny champion och jag spårade

Av Kicki Fredlund - 7 augusti 2017 08:48

Under helgen har det varit utställning både i Svenstavik och på Gotland.


I Svenstavik på lördagen tog Nalle (Travarens Nahar) sitt tredje cert och blev därmed champion!

 

Bilden på Nalle är Agnetas


Så stolt och glad är jag, har nu en champion i varje kull i de tre kullar jag haft.


I Visby var det utställning både lördag och söndag. Majken (Travarens Nirvana Face) fick exelent på lördagen, medan Pew (Travarens Next Time) fick nöja sig med vg.


På söndagen fick båda exelent med ck och Pew blev 2:a bästa tik och Majken 3:a

 

Marie-Louise skickade bilden på Majken, så jag tror att det är ok att använd den här.

 

 

Kullsystrarna Pew och Majken, även här har jag fått bilden av Marie-Louise.

    

Vi, som inte var på nån utställning, trotsade regnet som hotade från alla håll och åkte till skogen och spårade igår.


Till en början var det uppehåll, men sen började det regna lagom när hundarna skulle gå sina spår. 


Jag följde med på allas spår 3 st, det är så intressant att se hur hunden (och för all del även föraren) löser uppgiften. 


Det innebar att Maya, som gick sist, fick ett spår som legat i dryga två timmar, även med en rejäl regnskur över.


Det var Jocke som lagt det, spåret i sig var inga konstigheter med längd och vinklar, men det som imponerade (även på dom som följde Maya i spåret), var hur säker hon är på att hitta apporterna även om hon ibland först passerar dom.


Hon backar och letar envetet tills hon hittar den. Den har gången var det vanliga skogspinnar som Jocke och Anna samlat på sig ett lager av, dom var markerade med lite rött för att vi människor skulle se att det var rätt pinne som togs. Ibland nedgrävd under mossa, en pinne låg nedstucken i riset bland hundratals likadana pinnar.


Det Maya fortfarande har lite svårt för, är att komma igång, både i spårstarten och efter funnen apport.


Jag skulle vilja ha henne lite mer på!


Det blev inga blåbär plockade p.g.a regnet, men kantareller blir det alltid några, man hittar ju medan man lägger spår och när man går med hundarna. Kantarellerna poppar upp i ganska riklig mängd nu.


Trots att det regnade den ena skuren efter den andra, visserligen lokala, men ändå, så tömde jag bara 6 mm ur regnmätaren idag.


Nån lust att laga mat hade jag inte alls när vi kom hem.


 

Det fick bli sallad till stekta kantareller (nu äter vi kantareller dagligen som tillbehör till det mesta)


 
 
Skyttlat

Skyttlat

7 augusti 2017 15:26

GRATTIS till bra hundar 🎉
Starkt gjort att hitta pinnarna i det vädret. Har Du provat träna med rolig figge en bit från starten? Kanske triggar mera fart?
Önskar Er en fin vecka och kram på Er! ❤

http://www.skyttlat.se

Kicki Fredlund

8 augusti 2017 09:06

Tack!
Ja, hon är duktig i spåren den lilla skiten.
Inte haft nån människa, men däremot lagt föremål tidigt i spåret och belönat massor.
Ha en bra vecka själv! Kram!

 
Ingen bild

Yvonne

7 augusti 2017 18:55

Roligt att du lyckats bra med din avel!

Kicki Fredlund

8 augusti 2017 09:03

Ja, visst är det tacksamt när man lyckas med nåt man tror på.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 17 mars 09:58

Fy vilken onödig snö som kom igår. Det vräkte ner massor under nästan hela dagen, det kom mer än en dm.   Idag är det soligt och -7 grader.     Men så jäkla onödigt, dan innan var nästa all snö helt borta.   Har nyligen lagt klart ytte...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 13 mars 18:47

Gabriella kom på f.m.-fika och vi fotade valparna, som blev tre veckor idag. Jag vägde dem också.     Småkillarna nr 1, 2 och 3       Nr 1, 1.085 g     Nr 2, 925g       Nr 3, 645g   Som synes stor variation i storl...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 13 mars 09:48


Även om valpen nu får flaska var tredje timme i.s.f. varannan så är jag otroligt trött.   Vissa saker måste ändå göras. Igår gjorde jag kubbar och vaniljhorn på morgonen, sen åkte jag till Hedemora och handlade efter att vi f.m.-fikat.   Idag...

Av Kicki Fredlund - Lördag 9 mars 17:52

Nu går jag knappt på halv maskin ens. Tröttheten är enorm, orkar inte blogga, orkar inte hälsa på hos mina bloggvänner, men det ska väl bli bättre.     Paltkoma! Valparna är enkla att ha, äter och sover.   Men det känner på att flaskmata,...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 6 mars 16:40

Idag blev grabbarna i Q-kullen två veckor.   Jag fortsätter att gå som en zombie, trött som bara den av flaskmatandet.   Gabriella kom hit lagom till fm.-fika. Vi fotade valparna. Inte alls så enkelt som man kan tro, dom kan ju inte gå så vär...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards