Alla inlägg den 5 oktober 2015

Av Kicki Fredlund - 5 oktober 2015 18:22

I natt har det varit den kallaste natten hittills med 1 ynka plusgrad.  


I morse fortsatte jag mitt fotograferande av prylar som ska ut på auktion på Tradera.


Det är mycket porslin den här gången.

 Bl.a. dessertskålar från norska Figgjo.



 

Gustavsbergs Grå ränder av Wilhelm Kåge har jag både djupa och flata tallrikar av.


Efter f.m fika blev det lite trädgårdsarbete igen.


 

Det ser för jäkligt ut i rabatten, med vissna växter och ogräs.


 

Men det finns också en del blommor kvar.


 

Jag är tacksam så länge dahliorna får leva, dom är ju extremt frostkänsliga...


 

det är ju rosenskäran också.


 

Även Berra var med och röjde.


Så var det dags för hundarna att få sitt.


 

Tog bilen till skogen och svampkorgarna med.


 

Det var till en början ont om trattisar, men Jolly letade och letade (och hittade), men blev trött och vilade varje gång jag stannade och plockade.


Gårdagen lax fick bli dagens middag också.


Jag har två korgar svamp att ta reda på, men det får vänta till i morgon, för nu tar jag kväller. Ängelby, den nya tv-serien ska jag följa.



Av Kicki Fredlund - 5 oktober 2015 17:49

Igår hade vi ytterligare en fin solig höstdag. Jag tog hundarna och åkte till spårgänget strax före 10.


Berra var tyvärr helrisig, så han sov hela dan (utan mat till i morse, mer än 30 timmar i sträck).


Jag gjorde ett lite annorlunda spår. Gick ut närmare 1 km, la många föremål och tre "slut". Sen gick vi tre st samtidigt, men bara en i taget av hundarna fick spåra. Dom andra två gick efter.


Maya var otroligt intresserad och spårade i ryggen på dom två som gick före henne (ca 600 m). Men sen när hon skulle gå selad och i lina den sista sträckan, så var hon helt ointresserad, så vi lät första hunden, som var Abbe även spåra sista sträckan.


Men då vaknade Maya till och var det så att inte Abbe tog upp apporterna kvickt nog, så var Maya framme och tog dom.


Det var en del som ville se hur sök går till, så jag tänkte visa med Jolly. Det är ju 7 år sen hon söktränade, men jag tänkte att hon kanske minns ändå.


Ylwa fick ligga figurant i skogen ca 50 m bort. Jolly hade jättesvårt att ta sig ut på djupet, men ville ändå inte ge sig och till slut hittade hon även Ylwa under en gran och kom med sökrullen i munnen tillbaka.


Trött blev hon som bara den, hennes ork är verkligen på upphällningen, men pigg och glad som en unghund är hon ändå när hon flänger runt och hälsar på folk.


När jag kom hen från skogen så stekte jag laxsidan i ugnen, men äta fick jag göra ensam, för Berra sov vidare.


 

Jag planterade ut ljungen tillsammmans med den plockade mossan, så nu står det två krukor på trappen med nytt innehåll. (Penséerna, som var i krukorna innan, såg verkligen inte glada ut.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards