Direktlänk till inlägg 7 januari 2023

Ett år äldre (igen)!

Av Kicki Fredlund - 7 januari 2023 16:57

Gårdagen blev trevlig.


Thomas och Katinka kom mitt på dagen i går, efter att ha varit i Vallentuna hos Nicklas med familj ett par dagar.


På vägen hit hade de även stannat till på fika hos Peter och Katarina i Norberg.


Som vanligt, när Thomas och Katinka är här på min födelsedag så står dom för middagen.


Årets första bukett tulpaner fick jag av Thomas och Katinka.  

 

     

Peter och Katarina kom på snabbvisit, de var på resande fot och stannade bara till och överlämnade en hel låda med nyvärpta ägg från egna hönor.

 

   

Thomas är en hejare i köket, jag höll mig borta, men sneglade på förrätten när den kom ur ugnen.

 

 

Förrätten var ostgratinerad portobello fylld med bl.a chilikryddad creme fraich och tonfisk.

 

 

Varmrätten nötfärsbiffar med bl.a rostade pinjenötter oliver, fetaost och grönsallad.

 

 

Efterrätten var Katinkas verk, tyvärr en usel bild på chokladpanacotta med bär och grädde, men så god! Ja, hela middagen var toppen.

 

Jag blev gratulerad med många telefonsamtal under dagen. Och massor av vänner på FB skickade sina gratulationer. (Hur ska det då se ut om jag får uppleva även min 80-årsdag nästa år).


 

Det har snöat massor i natt.

 

Thomas hjälpte mig igår att bära upp ved, som jag sen travade upp i garaget. Idag har han skottat snö innan de åkte.


När jag gick med hundarna idag så regnade det och var +1! Så underligt väder, igår -6 grader.


 

Vi hann prata en stund efter frukost, men efter f.m.-fika så packade de ihop och åkte vidare.


De skulle nu åka till Grythyttan för middag och övernattning i kväll, det var en 50-årspresent från vänner till Katinka som nu skulle nyttjas.


 

Mor och son vid fikabordet.



 
 
Ingen bild

Yvonne

8 januari 2023 10:19

Verkar som en härlig dag med god mat!
Klart att vi ska fira våra jämna år nästa år! Eller hur?

Kicki Fredlund

8 januari 2023 15:52

Så jättegod mat!
Du är ju nästan bara barnet jämfört med mig, men firat blir det nog på det ena eller andra viset.

 
Ingrid

Ingrid

8 januari 2023 13:20

Vilken härlig dag du verkar ha haft och vilka enormt vackra ägg. Vilka färger!
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

8 januari 2023 15:50

Precis så lugnt som jag vill ha det. Thomas och Katinka är fantastiska på att fixa festmiddagar.
Äggen var inte bara vackra, de var dessutom jättegoda!
Ha det så gott du också!
Kram

 
Ingen bild

Hillevi

8 januari 2023 17:41

Stort grattis så här lite efter 🍰. Man ska ju hålla på traditionera och det gör jag genom att aldrig pricka rätt dag!
Äggen ser fantastiska ut med sin färgvariation. Resten av maten också - Mums!

Kicki Fredlund

8 januari 2023 21:32

Tack Hillevi! Jag tar gärna emot ett försenat grattis av dig.
Det är värre för mig som inte vet när du fyller år och inte kan gratta dig alls. Men å andra sidan kan jag inte hitta dig nånstans, sen du la ner bloggen.
Äggen var inte bara vackra, de var jättegoda, så färska.
Sonen är en hejare i köket, man skulle ha honom närmare än de 40 mil som det är till Trollhättan.

 
paula

paula

11 januari 2023 00:33

Grattis i efterskott! Jag är så himla oengagerad för tillfället så jag missar det mesta. Himla trevlig tradition att sonen bjuder på födelsedagsmiddag! Själv vill jag bara dra täcket över huvudet o vakna när vintern eller våren kommit, det här blask- och gråvädret räcker nu, deprimerande! Varm kram från pörtet

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

11 januari 2023 09:01

Tack! Välkommen i gänget, oengagerad är bara förnamnet, jag vet inte när jag varit så trött och less på allt tidigare.
Jag som alltid varit ganska morgonpigg är numera trött både morgon middag och kväll.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards