Direktlänk till inlägg 5 september 2020

Regn i dag på eftermiddagen.

Av Kicki Fredlund - 5 september 2020 16:12

Regnskurar hela eftermiddagen idag. Men på förmiddagen var det t.o.m soligt och jag hann klippa gräset på både fram och baksidan. Gräset var ordentligt högt, för det var ett bra tag sen jag klippte det senast.


På morgonen hade jag tagit reda på svamp och även malt hundmat av fårinälvor som jag haft i frysen minst ett år. Levern skar jag i mindre bitar och la på den gamla torken (som inte fungerar så bra till svamp för den saknar termostat).


 

Gårdagens svamp rensad och klar. Det tog hela eftermiddagen: ca 22 lit. rödgul trumpetsvamp, 2 lit. gula kantareller, knappt 2 lit. Karl Johan och 1 lit. trattisar. Det kommer ta ett par dygn att torka allt.

 

Vid halv tre-tiden när Berra var bänkad vid TVn och V75, så tog jag bilen och åkte till skogen med hundarna.


Hade turen att missa det mesta av regnet medan jag var i skogen, men på väg tillbaka till bilen så började det. Jag hann få jackan blöt, men klarade mig precis in i bilen när himlens portar öppnade sig i en våldsam störtskur.


   

Oj! Vilket fynd Onyx gjorde. Jag tittade inte så noga vad det kunde vara för käke, vildsvin kanske?

 

Mina egna fynd hann inte bli så många, p.g.a regnet. Lite gula kantareller och ett par toppenfina Karl Johan.


 
 
paula

paula

6 september 2020 00:30

Har du hittat Kalle? Vilken lyx, till råga på alla trumpeter! Här har det regnat mest hela kvällen så jag hoppas svampen tar fart för det är öken! Men, det är väl mest plockglädjen som saknas, det finns ju mycket i ladorna...
Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

6 september 2020 18:04

Nu börjar Kalle komma, hittade några fina ex. idag.
Jag plockar inte så mycket för egen del, har massor både torkade och i frysen, men jag har många återkommande köpare, och glädjen att gå i skogen har ett högt värde i sig.
Kramen

 
Göran

Göran

6 september 2020 07:30

Under min barndom/tonårstid fanns ett uttryck som jag nog inte hört på 40 år. "LYLLO", sa man när man ville uttrycka sin avund över vad någon annan haft tur med. Så jag säger bara... Lyllo!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Kicki Fredlund

6 september 2020 18:02

Jodå Lyllo dig var allt ett uttryck som jag använde som barn.
Nu har det varit lite turligt på senaste svampturerna. Idag med ganska många fina KarlJohan.
Jag funderade på att spara några till i morgon och riva till kyckling, enligt recept från dig.

 
Ingen bild

Hillevi

6 september 2020 09:16

Varje dag när vi varit ute och sen återkommer tomhänta så tänker jag "vilken Tur - slipper rensa!" Jaja, surt sa räven.

Långt gräs? Här är en meter utom en mindre plätt framför stugan. Tjoff!

Morgonglädje: katten Kaspar som jag med tvekan släppte ut igår kväll och inte syntes till på morgonen som vanligt kom ändå när jag med Kalle vallade runt Narnia. Han hör dåligt numera men just nu hel och hemma!!!

Kicki Fredlund

6 september 2020 17:58

Åh vad skönt att Kaspar kom hem igen. Det är ju nervöst nu när han är så gammal och dessutom hör dåligt.
Får ni lite mer regn, så kommer nog svampen. Jag hittade många fina knubbiga kallar idag.

 
Ingrid

Ingrid

6 september 2020 10:09

Vilken härligt fynd Onyx gjorde. Det var populärt förstår jag.
Tur att du hann in i bilen utan att bli alltför blöt.
Här är det också oroligt i luften nu och det kommer småskurar helt överraskande.
Ha en skön söndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

6 september 2020 17:55

Jag tyckte förstås att fyndet var ganska äckligt och hon bar inte på det så länge.
Ja, jäklar så dyblöt jag skulle blivit om jag inte så precis hunnit fram till bilen.
Idag har vi haft en skön söndag i spårskogen.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards