Direktlänk till inlägg 31 januari 2018

Maya halt

Av Kicki Fredlund - 31 januari 2018 09:38

Igår kväll var Maya plötsligt halt på vänster bakben. Faktiskt så mycket att hon hoppade på tre ben när hon kom ner på golvet efter att ha legat och sovit i soffan.


Hon gick till sig på vägen ut till köket, men hältan syntes fortfarande.


Idag är det lika, blockhalt när hon vaknade och skulle ut i morse, men gick till sig.


Jag är lite osäker på om jag ska ringa veterinär på en gång eller avvakta lite. Det blir i.a.f inget lösspringande i snön för henne på några dar, tills jag får se åt vilket håll det hela går.


Det jag först tänkte var att hon sträckt sig, hon far ju som en tok både högt och lågt. Den andra tanken är ju patella, med tanke på rasen, att hon var fri från patella vid ett års ålder ger ju inga garantier för att det inte ska hända nåt senare.


Hon är dessutom enveten med att slicka på vänster baktass, men det kan ju vara en följd av smärta högre upp.


 

Nu blev det tratt på så hon inte kan slicka på tassen. Inte så kul så klart.

 

Väderläget: Grått, snö har fallit under natten, om än inte så mycket, men mer ska visst komma under dan. -2 grader.


Eftersom det är onsdag, så blir det en tur in till Hedemora. Det är flera ställen vi ska till förutom ICA.

Hämta värktabletter till mig på Apoteket, systemet får nog också besök, liksom Granngården. Lika bra att åka på en gång innan det börjar snöa.

 
 
Astrid

Astrid

31 januari 2018 10:46

Trist hon är ju inte så gammal att hon ska bli stel
Kolla upp det, det kan ju var allt från fästingbett till det du skriver Patella
Slickar hon så har hon ju ont
Hoppas nu att det inte
är något elände

http://www.astridla.com

Kicki Fredlund

31 januari 2018 15:51

Nä, gammal är hon inte, blir 4 år om ett par veckor.
Men jag tror inte så mycket på sträckning, men kanske patella ändå.

 
Skyttlat

Skyttlat

31 januari 2018 12:08

Så tråkigt!
Kan ju vara överansträngning och Du gör rätt i att vänta. Är det patella så går det väl inte över, antar jag? Nu är hon ju inte så gammal, men sträcka sig kan hon ju göra ändå. Måste vara jobbigt att springa och busa om en pinne i klabbsnön?
Nu håller vi tummar och klor för att hon snart är ok!
Igår hade vi faktiskt lite sol här, men idag blåser det och regnar. Fy för att gå ut med hundarna i det här vädret.
Ha det gott och kram på Er! ♥

http://www.skyttlat.se

Kicki Fredlund

31 januari 2018 15:49

Det vete' sjutton vad det var med Maya. Nu är hon ohalt igen. Det kan ju vara patellan, för det kan komma och gå med upphakningarna.
Skitväder här nu, med regnblandad snöyra.
Kram

 
paula

paula

31 januari 2018 23:07

Hej, så trist, jag har lite samma problem här hemma och har inte riktigt tagit tag i det ännu, Jag tror att det är vänster fram som gör att hon haltar. Ibland mer ibland mindre, springer hon så haltar hon inte alls. Men när hon travar framför sparken märks det och jag tar det lugnt med henne. Har försökt klämma på benet men får ingen reaktion. Kanske skulle man testa med glucosamin, om det är artros i leden. Har du någon synpunkt? Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

1 februari 2018 09:44

Jag misstänker att det kan vara patellan på Maya, ohalt ibland och markerar däremellan.
Visst kan du ge glucosamin till Blinka, skadar inte att smörja lederna lite på en gammal hund.
Här har Berra och jag ätit upp Jollys glucosamin som blev kvar efter henne. Hon stod dessutom på Canidryl, ett smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel (receptbelagt). Vissa hundar kan få broblem med magen av det, men Jolly fick det i 9 år! Utan problem med magen.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 1 maj 12:56

Första maj idag och äntligen lite vårvärme. Den kom igår på valborg, vi får väl se hur länge vi får behålla värmen.     Valparna kunde vara mycket ute på altanen. Gammelmoster Maya inte så imponerad av de små.     De fick även vara ute...

Av Kicki Fredlund - Måndag 29 april 16:33

Idag hade jag tid med valparna hos veterinären för besiktning, chipmärkning och vaccinering.     Quick Pay väntar på veterinären.     Dags för den otäcka sprutan med microchipet.   Allt var som det skulle och testiklarna på plats, ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 28 april 08:55

Den här vinterkräksjukan vill inte släppa sitt grepp. Trots att magen är bra och att jag inte kräks längre, så mår jag rysligt illa.   Efter att ha haft "sjögång" i sängen i natt p.g.a. illamående, så var det bara att ställa in resan till Västerå...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards