Direktlänk till inlägg 16 augusti 2016

Dag i skogen

Av Kicki Fredlund - 16 augusti 2016 19:12

Min syster Gertrud kom från Stockholm igår. Hon bor hos sin dotter Regina en mil härifrån.


Idag stod det på agendan att vi skulle till skogen och plocka kantareller.


Jag hann tvätta en maskin och städa undan lite och fixa en fikakorg innan dom kom strax före kl 10.


Jag bakade en hallonkaka igår, och en del av den fick följa med i fikakorgen.


Eftersom vi skulle gå i olika skogar, även backiga och snåriga, så stannade Berra och Triss hemma. Triss skulle ha blivit allt för stressad av Gertruds hundar och Berra klarar inte att gå i sån terräng.


Gertrud har ju Nuncio, som kallas Trollet, ur min fjolårskull, dessutom har hon nyligen skaffat en hund till.


    

Efter en dryg timme i risig skog, men ändå med ändå med en del kantareller, så åkte vi till en skogssjö och fikade.


 

Aldrig smakar väl fika så bra som i sån här miljö.


    

Det gick väldigt bra med hundarna tillsammans. Smilla är en ganska rädd och försiktig korsning mellan chihuahua och jack russel. Maya visade stor hänsyn.


   

Trollet var väldigt förtjust i vattnet, men inte så han gick i utan att bottna.


Efter fika var det dags för nya skogar, tyvärr hade dom bommat vägen, troligen p.g.a skogsarbe, dit vi skulle ha åkt, så det blev ganka mycket körning på skogsvägar.


En incident hände på en grusväg på vägen hem. Jag får möte av en jättestor tom timmerbil med släp, dom kör otroligt fort på dessa små vägar. Det var mitt i en kurva som vi möttes, jag körde som tur var väldigt sakta just där. Både jag och lastbilschauffören fick ställa oss på bromsen. Det var bara såå nära en krock, eller att jag hamnat ute i skogen.


 

Den här bilden är från igår, då jag hamnade i ett stim av kantareller när jag var ute med hundarna. Berra hade då en dålig dag och var hemma och sov.


Regina fick den svampen + den jag plockade idag...


 

men den svamp jag hade i kylskåpet räckte till att göra svampmackor åt mig och Berra.


Berra har blivit grattad på FB idag, men det var inte riktigt rätt, för det är i morgon han fyller år.


Jag har bakat en tårtbotten nu i kväll och plockat hallon, som ska i tårtan i morgon. Vi är bjudna på middag hos Regina och Jerker i morgon kväll.


Men innan dess ska vi ha ytterligare en dag i skogen i morgon.

 
 
Hilevi

Hilevi

16 augusti 2016 22:54

Mycket kantareller, blir avundsjuk... och minus den otäcka incidenten (fy, så nära!) verkar ni ha haft jättefint.

http://gyllensilver.wordpress.com

Kicki Fredlund

17 augusti 2016 09:28

Men man får gå mycket för att hitta dom gula rackarna.
Jag fattade nog inte riktigt hur nära det var med timmerbilen. Tur att han hade bra bromsar och reaktionsförmåga.

 
Ingrid

Ingrid

17 augusti 2016 15:41

Så god den där svampmackan ser ut! Kantareller är så himla gott. Hoppas att Berra mår bättre idag, för det är väl idag han fyller år.
Gratta honom så mycket från mig!!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

17 augusti 2016 17:17

Visst är det gott med kantarellmacka, men karl johan är godare ändå.
Berra har haft en eländig f.m och sovit, men nu är han piggare och vi är bjudna på middag hos min systerdotter Regina.
Berra hälsar och tackar för grattiset.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards