Direktlänk till inlägg 9 september 2014

Gotland måndag - tisdag

Av Kicki Fredlund - 9 september 2014 09:03

Mitt bloggande går inte så snabbt, men eftersom jag gör det för mitt eget minne, så spelar det inte så stor roll för mig att det dröjer ibland.


På måndagen förra veckan, efter två dagar vid solig ringside, så såg jag ut som en tvättbjörn i ansiktet, vit runt ögonen efter glasögonen och vit mellan ögonbrynen av att ha kisat mot solen i timmar.


Det var den dan vi skulle ha som extra dag för att åka på ytflykt på ön och se oss om lite mer.


Vi hämtade upp Ingrid vid 10-tiden och hon var vår guide under dagen.


     

Vi åkte söderut, för Hoburgen var vårt mål, men vi stannade även till på vägen bl.a för att jag skulle fotografera.

   

Hoburgsgubben med sin gulmålade näsa


       


 

Ingrid har tagit den här bilden när vi plockade fram fikakorgen som var med.

 

sen svalkade sig hundarna nere vid vattnet.


 

 

Jag älskar den gotländska naturen, som är så totalt olik den vi har här i Dalarna.


Vi rundade Gotlands sydligaste del och vände norrut igen.

 

Fina amkossor gick i hagar utefter vägen.


Jag ville gärna åka genom Hemse. En av mina käraste vänner, MayBrith Janewall kom därifrån.


 

Det visade sig att Kupans secon handbutik, där Ingrid brukar hjälpa till, fanns i Hemse. Tur hade vi också att just då hade dom rea, så ALLA kläder kostade 20 kr/st. Berra fick en snygg kortärmad sommarskjorta och jag en blus. Provade också en vit linnekavaj, men den var tyvärr lite trång över magen.


På kvällen var vi bjudna hem till Ingrid på middag. Pannbiffar på rådjur var inte fy skam, såna läckerheter kan man få på Gotland, när Ingrid har en son som är duktig jägare.


Det blev inte så sent, för tröttheten gjorde sig gällande och vi skulle upp tidigt på tisdagen för att ta båten hem.


Tisdag:

Som jag skrivit tidigare så blev det ingen hemfärd på tisdagen. Vi missade båten, som jag trodde gick kl 8, men som gick halv 8.   

Klantigt så klart, men ingen katastrof. Hundarna hemma fick stanna på pensionat en extra dag. Jag fick ringa till Avesta lasarett där Berra skulle vara på onsdag morgon och ändra tiden.

Vår biljett fick vi byta utan extra kostnad, trots att den inte var ombokningsbar, men eftermiddagens båt hade inga bilplatser kvar så vi fick ta onsdag morgon. Det var egentligen bra, för jag vill inte gärna köra bil i mörker nån längre sträcka.


 

Stugan fanns ju kvar så det var bara att flytta in igen.


Nu fick vi i stället möjlighet att åka och besöka travbanan i Visby, där vi aldrig varit.

   

Dom hade jättefina stallar, med massor av hagar och fina grönområden. Här pågår inkörning av en ett-åring.


Plötsligt på dan blev jag så otroligt trött och kunde inte fatta varför, tills jag kom på att vi hade ju tagit åksjuketabletter på morgonen inför den tänkta båtresan   

Berra sov gott i flera timmar när vi kom tillbaka till stugan, medan jag nöjde mig med en tupplur på 30 minuter, men sen slappade jag med en bok.


Åkte in till Klintehamn och köpte lite sallad till kvällsmat och lite bröd till frukost, för allt hade ju tagit slut.


På onsdag morgon var vi i mycket god tid vid båten, havet var lugnt och jag struntade i åksjukemedicinen och det gick bra. Vi var lyckligt hemma igen till eftermiddagen.

 
 
Ingrid

Ingrid

9 september 2014 13:55

Jag ställer så gärna upp som guide igen. Nästa gång får vi ta norra delen av ön. Kanske rent av Fårö!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

9 september 2014 19:51

Ja, jag hoppas att vi kommer igen. Det är dessutom så trevligt att träffas. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards