Inlägg publicerade under kategorin Bröstcancer

Av Kicki Fredlund - 16 februari 2016 18:09

Bussen är framme vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, eller också är det jag som är framme vid bussen för att åka hem.

Av Kicki Fredlund - 16 februari 2016 06:48

Så typiskt att det är -14 grader när jag ska till Uppsala idag.

Det blir ju mycket promenerande under väntetiden, så det hade ju varit bättre om det inte var så kallt.

Bäst att jag tar med en extra kofta och varma vantar.

Nu får jag ändra mina morgonvanor. Jag är ju egentligen morgonpigg, men har börjat med att inte gå upp förrän halv 8. Mest beroende på att jag sover dåligt och ofta är vaken flera timmar på natten.

Men nu är klockan ställd på väckning halv 7 ett tag framåt, i morse vaknade jag kl 6, så halv 7 var jag redan duschad och klar.

Av Kicki Fredlund - 12 februari 2016 13:53

Igår var vi i Falun igen. Nu var det Berras pacemaker som skulle på sin vanliga årskontroll. Allt var som det skulle.

När vi kom dit mötte vi en vän som kom från mammografin, hon hade just fått samma trista besked som jag fått tidigare, att hon hade en elak tumör i bröstet

På väg till Falun hade vi gått en rejäl promenad med hundarna.

Jag hade kameran med mig.

Maya har hittas "sin" pinne

Maya har ett ovanligt bra bett för att vara en fralla.

Efter Falun var vi till Borlänge, tog en onyttig lunch Burger King, sen var jag in till en affär i centrum

och köpte en BH, som jag kan ha en bröstprotes i.

Sen blev det en fika hos S-O i Romme.

Hundarna fick ytterligare en promenad i Tjärnan, för nu hade dom suttit många timmar i bilen.

Av Kicki Fredlund - 10 februari 2016 09:16

Igår var vi på lasarettet i Falun i flera timmar.

Jag hade tid för tandröntgen 12.15 och en timme senare tid hos tandläkaren.

Jösses vad med plåtar som togs, alla tänder från allla håll och kanter, säkert minst 20 bilder.

Min tandstatus måste noga kollas innan jag börjar få sprutor mot benskörhet (som är en biverkning av antiöstrogenet).

Dessvärre är det två tänder som inte har så bra rötter, så tandläkaren rekomenderade att dom skulle bort.

Sen när jag börjat få sprutorna så bör man inte göra ingrepp i munnen då de kan få oönskade effekter.

Snacka om att välja mellan pest och kolera.

Dessutom är den ena tanden den jag just betalat 2.400 spänn för att få lagad (efter knäcken i julas).

Jag har ju tid hos min tandhygeinist på måndag, får väl fundera fram till dess.

Berra hade tid på blodmottagningen halv två. Där tog dom ryggmärgsprov, som han får svar på om ca två veckor. Då får han också veta om dom måste börja en ny cellgiftsbehandling för hans myelom.

När vi båda var klara så åt vi på lasarettets servering. Dom är ju snordyra på kaffe och kaffebröd, men dagens rätt kostade 84 kr (då ingick kaffe), så det var ju inte så blodigt.

Hundarna fick sin skogspromenad i duggregnet på vägen hem, dom hade ju suttit länge i bilen. Dom hade även fått en snabbrastning på samma ställe på väg in till Falun (även då i duggregn).

Av Kicki Fredlund - 5 februari 2016 14:07

I natt vaknade jag vid 1-tiden otroligt illamående, vågade inte röra mig i sängen. Halv 7 var jag tvungen att gå på toa. Våldsam diarré. Hade jag fått magsjuka, eller? Darrig i hela kroppen.

När Cissi och Ludwig kom net till frukost så vågade jag inte krama om dom.

Dom hade kommit från Göteborg sent i går kväll, så jag hade inte träffat dom än.

Att dom kom så sent beroende på att det varit en trafikolycka söder om Laxå, så dom hade blivit sittandes i bilen i dryga två timmar innan vägen öppnades igen.

Efter frukost åkte Cissi och Ludwig till Borlänge för att få träffa det alldeles nya (och första) barnbarnet. Ytterligare en orsak till resan är att barnbarnets far (Tobias) fyller år på söndag.

Nu har det gått några timmar och illamåendet är över och magen har varit lugn efter morgonens urladdning.

Kan det vara medicinen (Letrozol)? Jag drabbades ju av exakt samma sak för några veckor sen när jag just börjat ta den.

Av Kicki Fredlund - 5 februari 2016 11:23

Bussresan till Uppsala igår gick bra. Ingen åksjuka alls. Jag lyssnade på min ljudbok mest hela tiden.

Kom fram till Akademiska halv 11, tog en fika, hutlösa 23 kr för en kopp kaffe. Jag förstår inte att det ska behöva vara så dyrt på en caffeteria på ett sjukhus. Sen visade det sig att avdelningen bjuder på kaffe i väntrummet till sina patienter.

Här blev jag skiktröntgad, sen det ritats och tatuerats punkter (tre st.) på kroppen, för att jag ska ligga exakt lika vid strålningen sen.

Det togs även fotografier både här och där, även en porträttbild...

då passade jag på att ta en av sköterska, som dessutom var namne till mig.

Kvart i 12 var jag klar, då tog jag en promenad i omgivningarna.

Det byggdes nåt alldeles otroligt. Akademiska sjukhuset ska bli en halv gång till så stort som det redan är.

Det var byggkranar, baracker  och byggdelar överallt.

Jag promenerade till slottet, där fanns ett museum som var öppet, dessutom med fri entré.

Det var väl inte så mycket som intresserade mig att titta på. Men lite imponerande är det ju ändå när tavlor och annat är flera hundra år gamla.

Klockan 14 gick bussen för hemfärd, den var framme redan 15.40 i Hedemora, vilket innebar att jag fick vänta 20 minuter på min taxi.

Hemma hade Berra kört ut bilen ur garaget och hundarna var placerade i, så vi åkte till Tjärnan och gick vår promenad direkt som jag klev ur taxin hemma.

Nästa gång det blir så (att bussen är tidig), så kan Berra hämta mig i Hedemora och vi tar skogen direkt därifrån.

Berra har börjat motionera så smått. Han går på bandet hemma ett par ggr/per dag 2-3 minuter varje gång. Och skogspromenaden har han ökat med ett par hundra meter, så snart kanske han går lika långt som jag.

Av Kicki Fredlund - 4 februari 2016 08:00

Nu är det strax dags att ge sig iväg till Uppsala.

Det är lite kallare idag med -7 grader på morgonen.

Jag hoppas att vägen är bra, jag gillar ju inte att åka buss, blir lätt åkssjuk.

Om 10 minuter ska taxin vara här.

Av Kicki Fredlund - 29 januari 2016 14:37

Vid halv 12-tiden hämtade jag Berra på Lasarettet i Falun. Nu hoppas jag att han blir betydligt piggare, (men det märktes inte på promenaden som vi tog med hundarna på hemvägen).

Han hade tre rejäla förträngningar i kranskärlen till hjärtat och måste nu ta en extra medicin (förutom alla andra som han redan har) för att förhindra blodpropp. En medicin som ska tas i 12 månader.

När vi kom hem och tog in posten så hade kallelsen till Akademiska i Uppsala kommit.

Jag ska dit på ett första besök den 4 febr. sen startar strålbehandlingen den 16:e. Det är en tisdag, så det måste innebära att det blir en dag mindre den veckan.

Den 15:e har jag tid hos tandhygeinisten, så då slipper jag ändra den tiden.

Nu har jag suttit i telefonen en lång stund och pratat med en ytterst trevlig och hjälpsam kvinna om möjligheterna för sjukresor.

Jag visste ju att det det går specialbuss till Uppsala, som passerar Hedemora. Nu fick jag även veta att jag har rätt till taxi hemifrån för att ta mig till bussen.

Det var positivt, för det har oroat mig lite huruvida jag skulle ta bilen och lämna den i Hedemora, eller om Berra skulle åka med så han hade tillgång till bil hemma med hundarna.

Nu är den första resan bokad. Hämtas med taxi 8.10, bussen går 8.30, framme i Uppsala 10.35

Har sjukhustid 10.45, sen går bussen åter från U-a  14.00, för att vara i Hedemora 15.55, där taxi väntar för hemfärd sista milen.

Ja, som ett heltidsjobb blir det, men det fixar jag. Hoppas bara att Berra gör det med hundarna också.