Direktlänk till inlägg 28 mars 2023

Falsklarm, men får backa lite först.

Av Kicki Fredlund - 28 mars 2023 10:40

Jag backar lite för att få med fredagen också.


Då kom elektrikern på morgonen och kollade på varmvattenberedaren, som jag trott var orsaken till strömavbrotten.


Sen dess har det inte varit några avbrott på strömmen.


På fredagsmorgonen bakade jag kubbar medan elektrikern var här, jag skulle ha med till lördagens utställning.

Det visade sig att elektrikern älskade kubbar, men jag kunde ju inte bjuda på varma (då är dom inte goda), så han fick med sig ett par stycken när han åkte.


Berra hade tid på lab. på VC (fortfarande fredag), efter det handlade vi lite och var på apoteket, sen till Tjärnan och gick med hundarna. Innan skogen hade vi ätit dagens på Cha-Da Thai.


 

Hundarna var nöjda med att få vara i skogen ett tag igen. Jag var nöjd att snön var borta.

 

 

Nu har jag lagt det sista av pusslen som jag fått låna av Cissi, det var ganska kul att lägga, lagom svårt.

 

   

På söndagen såg det helt annorlunda ut efter lördagens våldsamma snöfall. Det blev att snöpulsa med hundarna till sjön bara.

 

Upptäckte dessvärre på söndagen att varmvattenberedaren slutat fungera, så vi hade inget varmvatten.

 

Ringde elektrikern på måndag morgon (igår alltså).


 

Han kom omgående och grejade igen med både varmvattenberedaren och elcentralens del som hörde till varmvattenberedaren.


Varmvattnet återkom, inga nya strömavbrott, nu håller jag tummar och tår att det ska fortsätta att fungera.


Nu kommer jag till falsklarmen.


Halv ett i natt väcktes jag av att Maya skällde och någon ropade "hallå" i hallen. Då var det hemtjänstens nattpatrull som kom för Berra hade uppenbarligen kommit åt "klockan" på armen med trygghetslarmet.


Jag undrade varför de inte ringt först, men de hade tydligen inte mitt nummer, eller inte kollat.


Killen som var med, det var en hon och en han bytte ut larmet på armband till larm med band om halsen.


Det hjälpte föga, för halv fem i morse hade vi åter nattpatrullen på plats i sovrummet då Berra kommit åt larmet. Inget telefonsamtal innan nu heller. Nu skrev jag upp mitt mobilnummer på en lapp och gav henne och Berra tog av sig larmet.


   

Man kan ju förstå att det är lätt gjort att larma, det räcker väl med att man lägger sig på larmknappen

 

Han behöver ju inte det när jag är hemma, men han har haft det på för att vänja sig vid det.


Jag var otroligt trött i morse när jag pallrade ur sängen, för så mycket sömn har det inte blivit.


 

Även pälsklingarna är trötta och sover djupt bredvid  mig vid datorn.


Idag skiner solen från klarblå himmel -8 grader kl 8 i morse, men förhoppningsvis blir det plusgrader fram på dan.




 
 
Ingrid

Ingrid

28 mars 2023 15:09

Jag skrev just på ett inlägg om teknik och nog är den bra, bara den fungerar som tänkt. Hoppas nu att el-teknikern fixat så att ni slipper flera strömavbrott och att nattpatrullen ringer innan de åker ut på larm till er.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

29 mars 2023 09:26

Ja, nu hoppas jag att saker ska fungera som de ska.
Ha en fortsatt fin vecka du också.
Vi har ganska kallt, men ändå sol.
Kram

 
paula

paula

31 mars 2023 21:16

Både ungar och hundar är sötast när de sover! Kan inte Berra ha larmet runt handleden, som en klocka? jAG är helt okunnig i hur det funkar, men om Berra kommer åt det av misstag måste ju många fler också göra det? Verkar inte så optimalt. Skönt för dig dock att veta att han kan larma när du inte är hemma. annars blev ju du helt bunden till att vara hemmavid. Hoppas han mår skapligt, ge en stor kram från mig! Du får en du med...ler

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

1 april 2023 11:59

Berra hade larmet på handleden från början, men efter falsklarm, så bytte han till att ha det om halsen, med nya falsklarm, nu får han bara ha det på sig när jag inte är hemma.
Får se hur det går när jag åker till Sundsvall om två veckor och blir borta i två dar.
Han mår inget vidare, han har sån värk dygnet runt.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 20 mars 11:37

Idag blev Q-kullen 4 veckor.   Igår var Gabriella här och vi fotade valparna. Det blir svårare och svårare ju rörligare de blir.       Onyx ligger gärna i sin bädd i stället för hos valparna.       Gossarna 1, 2, 3. Vikterna låg ig...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards