Direktlänk till inlägg 14 juni 2022

Del tre, söndag Vänersborg.

Av Kicki Fredlund - 14 juni 2022 12:51

I söndags var det dags för Dvärghundsklubben att stå som arrangör för utställningen för vår ras.


Liksom dan innan så åkte vi från Trollhättan till Vänersborg vid 8-tiden. Men nu hade vi packat allt för hemfärd direkt efter utställningen, som för vår del skulle vara avslutad till ca kl 11.


Det behöver då inte vara sämre kvalitet på hundarna för att det är få anmälda. Tvärt om skulle jag nog säga.


Den här dagen var det bara en valp (Pias) och 17 st officiella (ingen struken). Alla fick exelent utom en. Otur för mig så var det Onyx som fick detta enda VG.  

 

Onyx har två lösa framtänder, sen hon allt för ivrigt har tuggat på hårda ben. Ibland syns de tänderna, ibland inte.   

 

Domaren Heather Cox från Irland var förtvivlad för att hon måste ge Onyx vg. 


Men hon älskade Maya. När Maya kom på bordet direkt efter Onyx så utbrast hon när hon tittade på Mayas huvud "Ah, this was better, much better".


Trots att Maya placerat sig flera gånger i bästa tikklass, även sen hon blev veteran, så blev jag glatt överraskad när hon satte henne som etta.


Birgittas Lake House Charming Titus blev BIR och Maya BIM (foto Åsa Pettersson) 

 

  

Jag måste få lägga in ett par bilder från 2016 från just Vänersborg. Mayas mamma Triss (Travarens Lady Zoot) blev BIR och Birgittas Gaius (halvbror till Triss) blev BIM. 

 

 

Maya tog sitt sista cert och blev champion. Jag kanske borde åka till Vänersborg oftare.

 

Nu fick jag lite att fundera på, skulle vi åka hem till Dalarna som det var planerat eller skulle vi stanna till finalen?


Jag brukar nästan aldrig stanna, dels för att man redan åkt så långt och dels för att det oftast är de pälsade hundarna som blir placerade.


Men när jag såg att det var vår domare som dömde BIS veteran, så bestämde vi oss för plan B. Stanna och sova en natt till hos Thomas och Katinka.


 

Liksom på lördagen så var vi inbjudna i Pias tält, där även Ulla Wass var. Så det blev mycket trevligt prat under väntetiden.

 

Tur att vi hade tillgång till ett tält, för det kom en sjujäkla regnskur, så de små chihuahuorna som dömdes då, försvann på nolltid, tills det var helt tomt på planen.


 

En sak till som var tur, var att Berra fick hjälp av både Åsa (här med Krusmyntas Glory Days) och Pia, för han var väldigt ostadig på benen och ganska förvirrad emellanåt. Tack tjejer!


 

Men domaren lät sig inte bekomma av regnet, hon fick på sig regnställ sen dansade och sjöng hon "I'm singin in the rain" framför oss.

 

I finalerna på SDHK's utställningar är det många som får chansen att bli BIS-placerade. BIS valp, BIS junior, BIS unghund, BIS veteran, BIS avels och uppfödare, BIS BIM och slutligen Best In Show, där alla BIR-hundarna ingår.


 

BIS-valp 3:a blev Pias Le Suprime Beaufort (jag minns inte vad hon kallade honom för). Även här var det Heather Cox som dömde.

 

 

Maya blev BIS 2:a veteran. Domare var Heather Cox. (foto: Åsa Pettersson)

 

Sen blev hon BIS BIM 3:a! Domare: Svein Helgesen (Foto: Åsa Pettersson)

 

 

Hon är fin, min lilla sura veteran, som var ganska nöjd på slutet och ville hem. (Foto: Åsa Pettersson)

 

 

 

 

Mayas rosettskörd från söndagen

 

Tillbaka i Trollhättan vid 5-tiden, samtidigt som Thomas och Katinka kom hem. Dom hade varit i Hunnebostrand och grattat Katinkas pappa Christer som fyllde 75 år.


Det kommer nog ett inlägg till, för vi har ju hemresan på måndagen kvar.



 
 
Skyttlat

Skyttlat

14 juni 2022 16:21

Grattis till fina resultat!
Så synd att jag inte visste att Ni skulle dit, för då hade jag varit där och träffat Er. Ligger ju bara ca 5 mil från mig. Men det blir väl fler gånger?
Vilken härlig tur, trots avståndet. Du är inte dålig på att köra så långt!
Ha det så gott och kram!

http://skyttlat.bloggspot.com

Kicki Fredlund

14 juni 2022 19:17

Tack!
Du hade kunnat se i min blogg att vi skulle dit. Det hade varit kul om vi hade träffats.
Det gick riktigt bra att köra själv hela vägen, Berra kör ju inte bil längre.
Kram

 
Ingen bild

Skyttlat

14 juni 2022 16:23

Fina bilder också!

Kicki Fredlund

14 juni 2022 19:15

Tack!

 
Ingrid

Ingrid

14 juni 2022 16:45

Grattis till rosettskörden! Vilken helg det blev!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

14 juni 2022 19:12

Tack! Det gick över all förväntan med Maya.
Kram

 
Ingen bild

Yvonne

14 juni 2022 18:28

En riktigt bra helg! Umgåtts med "barn", bekanta och gått bra på utställning. Kan det bli bättre?

Kicki Fredlund

14 juni 2022 19:11

Ja, det blev en toppenhelg.

 
Ingen bild

Hillevi

14 juni 2022 19:20

Att komma hem med en sådan rosettskörd är verkligen att gratulera till! Den sura veteranen var bäst!😍

Kicki Fredlund

14 juni 2022 19:25

Tack Hillevi! Var det mig du syftade på som den sura veteranen? Haha!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 28 mars 17:48

Idag fick jag sätta lite fart på förmiddagen. Berra hjälpte mig att skaka mattor innan han åkte på sin dagverksamhet, sen röjde jag undan lite, dammsög, torkade golv och la på de skakade mattorna.   I kväll kommer Cissi och Martin från Göteborg. ...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards