Alla inlägg den 6 juli 2021

Av Kicki Fredlund - 6 juli 2021 18:24

Det blev en dramatisk avslutning på helgen, i alla fall för mig.


Jag vaknade strax efter kl 24 på natten till igår, jag behövde gå på toa, men jag tog mig inte ur sängen för ALLT snurrade, både jag och omgivningen. Det var som om jag var en torktumlare, inte i en utan det var jag som snurrade.


Jag väckte Berra för att han skulle hjälpa mig till toa, men inte heller det gick för då började jag kräkas i stället.


Förstod att det var illa och ringde 112. Ambulansen kom efter ca 30 minuter.


Då blev jag ledd, blundandes, av båda ambulanssköterskorna till toaletten, sen blev det färd till Falu lasarett.


Jag fortsatte att blunda, men spydde ändå i ambulansen, fick en kanyl satt i armen och medel mit illamåendet, som tyvärr hjälpte föga.


Efter att ha hamnat på akuten kl 02 på natten, så blev jag sen inlagd för observation på avd. 26.


Fantastiskt gulliga människor både på natten och dan, man blir verkligen väl omhändertagen på sjukhus.


Först låg jag på sal/rum 3, men efter att jag varit på datortomografi, så stängdes den delen av avdelningen och jag flyttade till ett nytt rum.

 

 

Så himla gulligt att sätta hjärtan som prickar på mitt namn.

 

 

På nya rummet började jag sen kvickna till lite och kunde klä mig och även se på TV, men fortfarande i ryggläge.


Jag hade ju bara nattlinne på mig när jag kom dit och det var även i nattlinne som jag skjutsades omkring i rullstol under måndagen.


 

Det blev många vändor i rullstolen. Till och från röntgen 2 gånger, andra gången för en magnetröntgen.

Den gjordes idag på f.m innan jag fick klartecken för att åka hem.


Igår även en rullstolstur till Öron-näsa-hals där jag undersöktes för kristallsjuka och även blev spolad i öronen. Hade infektion och en vaxpropp i mitt vänstra öra, så nu är det salva som gäller tre ggr per dag i en vecka. Resultatet av det är att jag nu har lock för och är helt döv på det örat.


Sen sista turen ner till väntande sjukbil för hemfärd kl 2 i e.m


Det misstänktes att jag kunde fått en hjärnblödning, så jag testades med olika övningar var fjärde timme, även på natten. Men magnetröntgen visade att skallen var som den skulle. Så troligen var det en släng av kristallsjukan eller nåt annat med balansen.


 

Hur bra vården än är, så kan man inte säga detsamma om maten, första lunchen en smaklös köttstuvning.

 

 

Kvällsmaten en ännu mer smaklös fiskrätt.

   

 

Dagens lunch var en pastarätt med oidentifierbar kycklingröra. Men kräm och mjölk efter var gott och väldigt länge sen jag åt.

 

 

Men frukosten var god och jag passade på att äta smörgås och dricka te som jag annars i princip har slutat med, eftersom vi äter fil och müsli till frukost.

 

Emelie och Henric skulle ju komma tillbaka på fika igår. Det ställdes inte in, utan dom kom och fikade med Berra. Inte nog med det, Emelie klippte gräset som jag inte hade gjort på söndagen.


Kom tillbaka igår gjorde också Cissi och Martin för att Berra skulle slippa vara ensam, dom skulle ju åkt tillbaka till Göteborg, men stannade en extra dag tills jag kom hem, vilket jag gjorde ca kl 15.


Cissi fixade mat till Berra både igår och idag. 


 

Idag hade hon gjort en potatissallad med rostbiff, men jag hade ju ätit på lasarettet så jag får äta av den i morgon i stället.

 

Guld värt med såna barn och barnbarn. När jag tackade Cissi sa hon att det var bara lite återbetalning för alla gånger jag varit barnvakt när hennes barn var små.


Efter att ha duschat, som jag längtat våldsamt efter, med tanke på alla svettattackerna, så börjar jag nu känna mig nästan som vanligt.


Lite darrig men inte alls illamående. Jag fick ringa återbud till Berras läkartid i Avesta i morgon, för jag vill inte köra bil än.


Det ganska märkliga med att jag fick kristallsjuka just nu, är att Berra ska kollas om de är det han har eftersom han har sån yrsel och illamående.


Nån veterinär till Onyx skadade klo har jag inte fått tag på, får jaga vidare i morgon.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards