Direktlänk till inlägg 16 november 2020

Mild november. Mera svamp.

Av Kicki Fredlund - 16 november 2020 16:51

Nu borde jag tvätta fönster dagligen när vädret är så milt, för det ska visst bli betydligt kallare i slutet av denna vecka.


Jag tvättade i alla fall utsidan på ett rumsfönster i morse. Det var hela 9 grader kl 8 på morgonen.


Jag var så trött, för nu har jag sovit uruselt ett par nätter och jag är säker på att det är den förbaskade fullmånen som är orsaken.


Det var nästan soppatorsk i bilen, så vi åkte till Säter och tankade och sen tvättade jag den urskitiga bilen på den nya biltvätten, där man fixar det själv.


På vägen dit stannade vi i närmaste skogen och gick med hundarna.


 

Hade inte räknat med att trattkantarellerna fortfarande är så fina, dessutom på en plats där vi inte brukar hitta några.

 

 

Nu är det bajspåsar som får tjänstgöra att plocka i, för man kan ju inte bara lämna dom i skogen. Hjälp med plockningen fick jag så klart också av Maya.

 

 

Onyx hittade ett gammalt ben, som intresserade mer än svampen.

 

 

Det blev några liter i tre fulla bajspåsar.


Billig middag idag. Hade lite kokt broccoli i kylskåpet.


 

Det mixade jag ner till en god soppa i kycklingbuljong och en gräddskvätt.

 

 

Efter soppan åt vi varma mackor på en del av trattisarna.

 


 
 
Ingrid

Ingrid

17 november 2020 10:04

Svampplockning i november! Är det inte ovanligt?
Dagens lunch med de fina svampmackorna ser riktigt läcker ut.
Ha en fin tisdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

17 november 2020 10:18

Trattkantareller kan man ofta plocka ända tills snön täcker dom, egentligen har vi plockat klart för i år.
Jag har massor av torkade som jag hoppas få sälja under vintern och våren.
Ha en fin dag du också!
Vi har fortfarande varmt för årstiden med 8,5 plusgrader i morse.
Kram

 
paula

paula

18 november 2020 00:13

Du måste vara den som lagar mest varma mackor i hela landet! Och det är ju så gott, inget snack om saken. Men nej, jag kommer aldrig på tanken...
Nu har jag fryst ner en sats med köttfärssås som blev över, och då tänkte jag faktiskt att det kan jag ta fram när jag vill göra varma mackor! Få se hur det går... Har inte varit i skogen på flera veckor, går bara på asfalterade vägar...i blötan
Kramen

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

18 november 2020 10:24

Men jag har ju så himla mycket svamp, och svampmackor är gott och billigt.

Jag klarar inte av att gå på asfalt nån längre bit, jag får så ont i ryggen och benen, skogen passar mig mkt bättre.
Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 28 mars 17:48

Idag fick jag sätta lite fart på förmiddagen. Berra hjälpte mig att skaka mattor innan han åkte på sin dagverksamhet, sen röjde jag undan lite, dammsög, torkade golv och la på de skakade mattorna.   I kväll kommer Cissi och Martin från Göteborg. ...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards