Direktlänk till inlägg 11 september 2020

Kylig morgon, men det blir nog en bra dag för svampplockning

Av Kicki Fredlund - 11 september 2020 09:39

Det var bara 4,5 grader halv 8 i morse, men med solens hjälp, så kan det nog bli en fin dag i skogen.


 

Jag fick börja med att baka kubbar efter frukost för att ha nåt till kaffet i skogen.

 

 

Så skiftade jag svamp på torken. Nu är det rödgul trumpetsvamp och trattkantareller.

 

Igår hittade jag för första gången i höst fullstora trattisar (ca 5 liter).


 

På den andra torken ligger Karl-Johan.

 

Nu börjar jag få ett litet lager av svamp. Igår blev det totalt ca 10 liter gula kantareller när dom var rensade och klara. Hälften ligger i kylskåpet och väntar på sin tur att hamna på torken.


 

Kantareller, Karl-Johan och rödgul trumpet.

 

Idag har jag paketerat 400 g torkade gula kantareller att posta till Stockholm. 


Det är så trevligt när köpare återkommer år från år, igår pratade jag med Cristian, som ska ha de paketerade kantarellerna. Det visade sig att han även var en läsare av min blogg och att vi hade en gemensam bekant i Stockholm (även om den bekantingen troligen inte lever längre).


Nu börjar det bli dags att fixa fikakorgen och dra till skogs. Både Berra och jag har haft ont i kroppen i natt, så vi behöver mjuka upp oss med att gå i "snäll" skog idag.



 
 
Ingrid

Ingrid

11 september 2020 11:10

Jag förstår att det känns tillfredsställande att kunderna hör av sig. Läser de sedan bloggen måste det vara ännu bättre.
Lycka till i svampskogen i dag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

11 september 2020 19:25

Ja, jag har återkommande köpare från Umeå i norr till Göteborg i söder.
Det blev en skön, men ganska jobbig tur i skogen idag. Kom hem med två korgar svamp av olika sorter.
Kram

 
Ingen bild

Hillevi

11 september 2020 19:31

Vilka mängder svamp det blir! Här hittar jag också, men inte i närheten
(tack o lov, rensa gillas lagom...) Träningsvärken sitter! Kalle flyger fram och är lycklig och timmarna går. Svampssmörgås hemma sen sitter gott. 😋
Njä, hjärtat är lite bråkigt, men medicinerna hjälper ju, inget att gnälla om.

Kicki Fredlund

12 september 2020 07:43

Även om man inte hittar mycket varje gång, så blir det ju en del när man går i skogen dagligen,
Så det är ditt hjärta som spökar, hoppas medicineringen hjälper dig att orka leva det livet du vill. jodå, man får gnälla. Jag gör det ofta.

 
Göran

Göran

11 september 2020 21:10

Grattis till fina skördar. Här är det dåligt med svamp. Åtminstone på de två ställen jag kollade av idag. Hittade i stort sett inget alls, Så då åkte jag till mitt kanske säkraste ställe för just trattkantarell och rödgul trumpetsvamp. Där har jag aldrig blivit utan vad jag kan minnas.
Men det var tomt där också. Tillbaka vid bilen stötte jag på ett par som var ute i samma ärende. De hade hittat gula kantareller men inga trattisar och trodde att de nog kommer fast lite senare. Och här på Sveriges midja brukar det inte vara högsäsong heller förrän om typ tio dagar så jag håller hoppet levande. Trattkantarellen är min absoluta favorit så den vill jag inte bli utan

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Kicki Fredlund

12 september 2020 07:39

Tack! Ja, det är ju trevligast när man kan komma hem med svamp i korgen.
Både Karl-Johan och trattisarna är sena här i år, men nu börjar de komma allt mer. Hittade faktiskt drygt 5 liter fullstora trattkantareller på en ganska liten yta i går. Hoppas att de dyker upp hos dig också innan frosten tar kallarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards