Alla inlägg den 21 juli 2020

Av Kicki Fredlund - 21 juli 2020 11:47

Jag plockar blåbär dagligen nu, men man får skynda sig på att åka till skogen, antingen innan det börjar regna eller innan det blir för varmt.


Så jag och hundarna åker direkt efter frukost. Igår innan regnet kom och i morse innan det blev för varmt. Det var för ändamålet sköna 13 grader i morse, men jag hann ändå bli svettig innan jag plockat klart.


Igår hamnade jag ändå i regn när jag plockade, för att inte tala om hur regnet vräkte ner när jag satt ute under paviljongens tak och rensade bären.


Det lät som att sitta i en biltvätt när regnet forsade ner. Jag tömde 25 mm ur regnmätaren senare på dan.


Nu har det blivit lite varmare +17 och solen bryter fram mellan molnen allt som oftast.


 

Det är inte bara blåbärsätande, lite pinnbus hinns också med.

 

 

Men för Triss gäller bara blåbär, hon äter i princip nonstop. Hon är ganska dålig i benen och orkar inte stå långa stunder, så det blir mest att hon sitter och äter bären.

 

 

Härligt att ta upp egen potatis, jag gjorde det när jag kom från skogen.

 

I morgon får vi kärt besök till lunch, då barnbarnet Felix med sambo kommer. Dom är på snabbvisit några dagar i Borlänge, bor annars i Alingsås.


Det känns konstigt att dom inte kan bo här, utan har tagit in på hotell i Borlänge. Detta förbannade coronavirus som ställer till så mycket.


   

Nu börjar höstfloxen blomma när många av sommarblommorna har gjort sitt.

 

 

Morsdagsrosen breddar sig och blommar bara mer och mer.

 

Nu är det dags att jag sätter mig några timmar och rensar de 4 liter blåbär som blev morgonens skörd.


Ska leta reda på en ny ljudbok att lyssna på då jag lyssnade klart på Nattsångaren av Johanna Mo. Den hade fått så bra kritik, men jag tyckte inte att den var så märkvärdig.


Kanske dags att ta sig an 1794. Den är väl förmodligen lika obehaglig som föregångaren 1793.

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards