Alla inlägg den 14 juli 2020

Av Kicki Fredlund - 14 juli 2020 14:55

Eftersom jag bara har tillgång till Nexstory under den här månaden, så lyssnar jag på så många böcker som möjligt av de som ännu inte finns att låna strömmande på biblioteket.


Tyvärr kan jag bara lyssna på läsplattan, möjligheten finns inte på datorn och på min klena mobil finns ingen plats för appen.


Böckerna laddas ner i sin helhet och man kan sen lyssna utan att vara uppkopplad på nätet, men de drar massor av batteri, så jag måste hela tiden ha plattan i ett elurtag. Det är så klart irriterande för det innebär att jag inte kan lyssna när jag är ute i trädgården t.ex


Senaste veckan har jag lyssnat på två ganska långa böcker ca 13 timmar var.


Båda är mycket omtalade och populära och jag blev inte besviken.


 

Jag gillade den här boken mycket. Otäck är den på många vis, men en bra uppläsare och författaren har en skrivstil som jag tyckte om.


Texten nedan har jag kopierat.

  

Vinnare av Årets bok, Crimetime Specsavers Award Årets deckardebut och Årets bästa svenska debut 2017 av Svenska Deckarakademin

 

Gustav III är död. Mer än ett år har gått sedan skotten föll på maskeradbalen. Kronprinsen är omyndig och krigsåren har tömt statskassan. Riket styrs av egenintressen medan folket far illa. Ingen litar på någon. Överallt frodas missnöje och paranoia.

Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm, den igenslammade sjö där allt kåkstadens avskräde hamnar. Den döde saknar armar och ben, men skadorna är inte nya.

Cecil Winge har varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr. Nu vacklar hans hälsa, men han krävs på en gentjänst han inte kan neka. Tiden är knapp, och den vinter som ska bli den svåraste Stockholm skådat på ett decennium är i antågande.

Ur fyra berättarperspektiv klär Niklas Natt och Dag av den sen­gustavianska tiden dess prakt och ståtlighet, och avtäcker en era av kött och blod, nöd och förtvivlan, men också förhoppningar och den vilja till förändring som sått fröna till vårt eget samhälle.

1793 är Bellman noir, en beckmörk sentida ättling till Drottningens juvelsmycke och ett knytnävsslag mot den idylliserade bilden av svenskt 1700-tal.


 

Även den här texten nedan är kopierad, men jag håller med till fullo. En mycket läs/hörvärd bok.


En oförglömlig berättelse om naturens krafter och ensamhetens pris. Kya Clark lever ensam och i samspel med naturen utanför en liten stad vid North Carolinas kust. Byborna kallar henne ”Träskflickan” och har i många år spridit elaka rykten om henne. När en stilig quarterback hittas död i våtmarken blir hon därför omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Men Kya är långt ifrån den obildade enstöring som alla tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv. ”Där kräftorna sjunger” var den mest säljande boken i USA 2019 och har blivit en internationell fenomentitel som älskas av läsare över hela världen.

 


 

Den här lyssnade jag klart idag. En helt annan typ av bok. Helt OK som tidsfördriv, men ingen jag lägger på minnet.

 

De blåvita banden på Västra Sommarstadens koloni­område står i bjärt kontrast till höstens varma färger. En man är funnen död. Mördarens tillvägagångs­sätt känns på samma gång impulsivt som beräknande. Kommissarie Sara Vallén vid Lundapolisen som bara dagar tidigare vittnat mot den man som misshandlat henne ska i tomheten som vittnesmålet lämnat efter sig hitta kraft att utreda mordet. Den mördade visar sig vara en socialsekreterare. Hans krets beskriver en svärmorsdröm: empatisk, soci­al, lojal och klok. Men Sara anar oråd. Ingen människa kan vara så änglalik. Och om han så vore varför skulle han då ha mördats? Ju djupare polisen gräver i mannens relationer, desto mörkare hemligheter kommer i daga. Cecilia Sahlström använder sina erfarenheter från polisyrket och socialtjänsten för att göra upp med djupt rotade fördomar. I egna händer är den andra boken om kommissarie Sara Vallén och inspektör Rita Anker. Sahlströms debut, Vit syren, blev väl mottagen som en drabbande och trovärdig kriminalroman. 


Av Kicki Fredlund - 14 juli 2020 11:12

Eftersom regnet hängde i luften, så tog jag hundarna och åkte till skogen redan före kl 10.


Jag måste ju försöka få ihop de blåbär jag orkar och kan.



     

Som vanligt får jag "hjälp" med plockningen.

 

 

Dags att ta itu med rensningen. Det blev två fyllda bärplockare idag. Målet är att plocka minst en varje gång.

 

Regnet kom precis när jag klev i i bilen för att åka hem, så den skogsturen tajmade jag perfekt.


Berra lider fortfarande av sin värk, så han blev kvar hemma.




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards