Alla inlägg den 3 juli 2020

Av Kicki Fredlund - 3 juli 2020 11:51

Även om vi inte fått så mycket regn, ca 3 mm/dag, så har dropparna varit välgörande för den torra jorden.


När jag i morse gick ut för att plocka en ny bukett blommor, vattna i växthuset och ta upp potatis,


 

så tog jag kort på klematisen, som nyss börjat blomma och nu helt täcker trappstegen som den klänger på.

 

 

Jag plockade bort massor av blad från tomatplantorna så tomaterna, som nu börjar komma, får lite mer ljus. Det var tätt som i en djungel av blad innan.

 

 

Gurkan blommar i alla fall, även om den är ynklig i övrigt och några små gurkämnen finns det också.

 

 

Jag läste nånstans att gurka och dill skulle trivas ihop, här har gurkan dött, men dillen lever vidare.

 

 

Sockerärten har börjat blomma och av salladen äter vi dagligen.

 

 

Så var det ju potatis som skulle grävas upp till dagens måltid, som nog bara blir sill.

 

Jag kokade kräm på dom sista rabarberna i morse, så vi kan ju äta den efter sillen.


 

Avslutar inlägget med blommorna som jag plockade in. Jag gillar verkligen att ha snittblommor inne på  borden.

 

 

Av Kicki Fredlund - 3 juli 2020 10:52

Igår var det åter dags att åka och veckohandla. Det hade regnat lite på f.m just ingen sol men sköna 18 grader.


Men vi tog en tur med hundarna i Tjärnan först.


Jag tittade igen efter hur det blir med blåbär, det ser inte ut att bli gott om dom och sena är dom också.


 

Men Onyx mindes tydligen blåbär från förra året, för hon var snabb att nosa upp några, som mognat så pass att de gick att äta.

 

 

Triss får nu gå mest kopplad i Berras makliga takt. Berra tittar efter mogna blåbär, utan att se några.

 

Nu ska jag förklara rubriken "bortkommen". När vi kom till Lidl för att handla så gick en verkligen borkommen måsunge fram och tillbaka utanför affären. Måsmamman skrek i högan sky på andra sidan vägen.


     

Måsungen såg inte ut att ta nån notis om mammans lockrop.

 

Så klart undrar jag hur det gått för stackarn.

 

 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards