Alla inlägg den 1 juni 2020

Av Kicki Fredlund - 1 juni 2020 11:30

Nu har jag även lyssnat på den tredje och avslutande boken om janakippo, sen for jag hem


Jag har försökt att dra ut lite på lyssnandet för att den skulle räcka längre.


Jag har njutit av uppläsaren, det ganska ovanliga skrivsättet, uttalen och de norrländska uttrycken, som jag känner så väl igen från mormor som var från Vännäs.


För att ta ett norrländskt uttryck, så är böckerna lite eljest.


   

       



Texten tagen från Adlibris:

Janakippo lämnar Smalånger för att delta i en utställning i Stockholm. Där kommer hennes förflutna åter en gång i kapp henne, samtidigt som nya möjligheter öppnar sig. Kanske innebär det en chans till ett värdigt liv. Med kärleken och konsten som kraft. Om det inte vore för john bror diana och de andra som kallar från norr. Med sina två första böcker om janakippo, Jag for ner till bror och Vi for upp med mor, etablerade sig Karin Smirnoff som en berättare av rang hyllad för sin särpräglade stil och djupt uppskattad för sin känsla för det mänskliga. Sen for jag hem är den dramatiska tredje romanen om janakippo som fullbordar trilogin.

 

Idag är det för varmt, nu börjar gnället om det också. Men att hoppa från 15 grader till 30 är kännbart.

 

Jag har bara kunnat vara ute korta stunder för att inte flyta iväg.

 



Jag har kommit en bit på väg med att gräva upp knölklockan..

 

   

men nu blir det värre att få bort den, för här är så många växter som jag vill ha kvar

 

Jag är förvånad över att töreln sprider sig så villigt, både i och utanför rabatten, så jag säljer undan en del småplantor på Tradera.


Maya i typisk stil på altanen.

 

Igår, när jag la ett spår på stig till Ylwa och Puma, så låg den här lilla gynnaren och solade sig. Tur att det var en av det vänligare slaget, eftersom jag hört att det är gott om ormar i år igen.

 

 

I lördags gjorde jag raggmunk. Konstigt att jag inte gör det oftare, Berra älskar det. Det är ju inte svårare än att göra pannkaka, ändå blir det nästan aldrig av.

 

Ha det gott i värmen ni som gillar den!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards