Alla inlägg den 24 mars 2020

Av Kicki Fredlund - 24 mars 2020 09:29

När det på Face Book florerar ett slags kedjebrev, där man ska lägga ut en bild på sig själv från förr, så hamnade jag i gamla album för att hitta en bild.


Vilket fick mig att minnas min sommar 1961 (jag var 17 år) på Taxinge Näsby, som då var en hingststation för ett par av Flyinges hingstar.


Fullblodshingsten Hyperbole och halvblodshingsten Immer.


Det hände att jag fick rida på nån av stona som var där på betäckning.


 

Som här på ett sto som hette Lappelina

 

 

Immer var en jättetrevlig hingst, som var duktig på frihetsdressyr, han användes en del på ponnyston, då han var ganska liten. 

 

Den våren/sommaren var ingen dans på rosor. Jag fick jobba jättehårt med mockning och hö och vattenkörning. 


Hade bl.a hand om ett mindre stall en bit ifrån det stora stallet och dit fick jag fylla 50-liters vattenkrukor, för det fanns inget vatten i det stallet.


Anledningen till att just jag fick jobbet när jag sökte var att stallförmannen, en ganska ung kille om arbetat i stallet på Veterinärhögskolan 1960 samtidigt som jag var där, rekommenderade mig.


Tyvärr hade han hoppats på nåt mer, han trodde att Berra var min storebror när jag var där och sökte jobbet. 


När det visade sig att jag redan var upptagen så blev han för jävlig, från att ha varit hjälpsam och juste så blev han raka motsatsen, jag blev mobbad hela dagarna och fick göra dom tyngsta jobben.


Det var den sommaren jag fördärvade min rygg och det har jag fått leva med sen dess.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards