Alla inlägg under januari 2020

Av Kicki Fredlund - 23 januari 2020 17:08

Idag blev Onyx och övriga valparna i O-kullen 9 månader.


 

I morse var alla tre så trötta att ingen kom ur bädden när dom borde vilja komma ut.

 

Det brukar vara olika hundar som ligger i den lilla hagens hundsäng, men oftast Triss eller Onyx.


Triss ligger där när vi går och lägger oss, men Onyx ligger där på morgonen, ofta snuttandes på sitt gosedjur.


 

Triss grånar allt mer hon är dessutom stelare i kroppen, mest på morgonen, nog märks det att hon börjar bli gammal, 8.5 år nu.

 

 

Jag bakade på morgonen, dessvärre brände jag sista plåten. Hade klantigt nog missat att sätta på timern.

 

 

"Har du inte duschat klart snart?" Maya väntar utanför badrumsdörren.

 

   

Som sagt, lillan blev 9 månader idag, Maya blir 6 år nästa månad.

 

Gabriella ligger fortfarande på Falu Lasarett, så hennes Falcon (Travarens On Gard) får ingen 9-månaderspuss idag.


Igår var vi och grattade Elga på Munkbohemmet, hon fyllde 78 år, jag tror att jag skrev förra året redan att hon fyllde 78, men det var i år.


Det var så sorgligt att se att hon inte gjort några framsteg, det är mer än 1,5 år sen hon fick sin stroke.


Hon har total afasi och kan inte prata, men hon är fortfarande pigg i ögonen och man märker att hon blir glad för besök. Jag måste besöka henne oftare.


När jag bakat klart på förmiddagen och vi försett oss med 11-kaffe, som nästan blev 12-kaffe p.ga bakningen så åkte vi till skogen med hundarna.


   

Det finns massor av spännande dofter i en skog

 

 

Liksom som pinnar att kämpa om

 

 

"Kommer ni då?"

 

 

När vi närmar oss bilen och vägen så åker koppel på.

 

 

Nöjda och trötta så blev det sömn några timmar.

 

Jag fick ställa mig i köket igen, nu för att laga mat.


  

Det blev ugnsrostade rotfrukter, fläskytterfilé och svampsås, gjord på blomkålssvamp, som jag plockade för första gången i höstas.


Av Kicki Fredlund - 21 januari 2020 17:46

Åter en solig dag, den tredje i rad faktiskt. Det var otroliga +7 grader kl 8 i morse, men det blev lite kallare (+3) när solen gick upp.

   

 

Igår när vi åkte hem efter Lasarettet i Falun och skogspromenaden med hundarna så var det solnedgång, så sent som strax före kl 16, så visst märks det nu att dagarna blir ljusare och längre.


Besöket på Blodmottagningen visade att Berras myelom låg oförändrat, så det är inte aktuellt just nu att starta nån behandling igen. Glädjande var att hans blodvärden var bättre än tidigare.


 

Vi var och gjorde en snabb påhälsning av Gabriella, som låg kvar på akuten med svåra ryggsmärtor.

 

Vi blev inte kvar så lång stund, för hon hämtades för att skjutsas till magnetröntgen. Diskbråck i bröstryggen misstänks, eller nån inflammation i ryggraden.


Hon ligger även kvar idag och utredningen om vad som är fel fortsätter. Hon har även feber och för hög sänka.


I morse hade jag lite onödigt ont i ryggen, men när tabletterna verkat så var det inte så farligt längre.


Jag hade lovat Helena att hjälpa henne att packa upp lite i hennes nya hus, där flyttningen pågått hela helgen, så jag åkte dit mitt på dagen. Helena som har så ont i kroppen, så det är allt annat än lämpligt för henne att hålla på med dessa kartonger.


 

Det blev bara en bråkdel av kartongerna som jag hjälpte till att packa in i lådor och skåp.

 

 

Lite nostalgi hanns med, för Helena hade sparat gamla Morrbladet, en klubbtidning som jag var redaktör för under många år. Den här bilden hade Helena lagt ut på FB idag, så jag tog mig friheten att "stjäla" den.

 

Tidningen som ligger överst har en bild när Helena vunnit en lydnadstävling på klubben, det är närmare 20 år sen, som jag "tvingat" in henne i den sporten efter en lydnadskurs som jag hade.


 

Om vi sitter fint får vi godis då?

 

Jag blev bara kvar nån timme hos Helena, sen åkte jag in till macken och tvättade bilen, som var obeskrivligt skitig, sedan jag varit dum nog att åka till Säter genom skogen.


Jag skulle också varit in på Apoteket för att hämta ut medicin till Triss, men det var så otroligt många före mig, så jag får ta det i Hedemora i morgon i stället, när vi ändå ska dit och handla.


Av Kicki Fredlund - 20 januari 2020 09:42

Igår mådde Berra så dåligt att han nekade att följa med till skogen, så jag åkte ensam till spåren.


Det var 5 hundar som skulle spåra och jag gick ut två spår direkt kl 10.


Morgonen var lite kyligare än det varit med - 2 grader, men med solens hjälp så hade vi snart de 4 plusgrader som vi blivit vana vid denna januari.


Onyx gjorde ett bra spår även om hon var lite yvig och missade två apporter. Hon är lika enveten som Maya och letar tills hon hittar spåret igen vid tapp.


Mayas spår var fullt av svårigheter, jag hade egentligen lagt det till Billy, men eftersom han är ganska grön än och det var massor av störningar, så tog jag i stället Maya .


Jag hade lagt flera sträckor på stig, för att sen gå in i skogen och sen åter ut på stig.


Svårigheterna bestod i att jag redan när jag gick spåret mötte två som gick med sina hundar, sen medan spåret låg till sig så såg vi att det kom ytterligare 4 människor vid två olika tillfällen samt ett gäng cyklister på samma stig.


När Maya spårade på stigen så visste ju inte jag vilket av alla spåren hon tog, men den duktiga hunden höll sig i rätt spår och vek av i mina vinklar in i skogen varje gång. Då blev jag faktiskt imponerad av henne.


När jag kom hem var det dags att göra mat. Jag hade att välja mellan fläskytterfilé och falukorv i ugn, det blev det senare.


Men dan innan hade jag gjort en fruktsallad som vi åt efter maten.


 

Det måste varit åratals sen jag gjorde en fruktsallad, varför kan man undra det är ju så gott.

 

Att det blev av nu var nog för jag hade ett par torra apelsiner som inte gick att skala, men inuti var dom saftiga och fina fortfarande.


Idag kör jag dammsugaren för fullt, ska sen ta reda på en tvätt från igår som ska strykas.


Kl 13 ska vi vara i Falun, då har Berra en tid på Blodmottagningen för kontroll.


Hundarna får nog vänta på sin skogsvända till hemvägen från Falun.




Av Kicki Fredlund - 18 januari 2020 15:00

När vi åkte till skogen med hundarna idag så hade jag tänkt snitsla upp ett par spår till morgondagen, men det stod redan flera bilar där så det det fick bli en annan plats.


Där var det inte aktuellt att snitsla några spår, så det blev bara en vanlig skogspromenad.


   

Hundarna "fastnade" på en stubbe och åt nåt jävelskap, förmodligen rävskit, eftersom dom lägger sina högar högt på stenar eller stubbar.

 

Jag gick en lite annorlunda runda med hundarna än vad jag brukar.


Bilderna nedan får utan text, visa hur hundarna roar sig.

 

                   


Eftersom min pension är på plats idag för denna månad, så ska jag lägga in alla räkningar för betalning på banken, så är det gjort till dom ska betalas.


Annars håller jag på med resultaten för klubbens klubbtrofé. Det är lite pyssligt för jag måste kontrollkolla på SKKs hunddata. För resultaten, som skickas till mig kommer på olika vis och det är inte självklart rätt uppgifter/resultat, beroende på att blanketten via nätet inte ger alla uppgifterna.



Av Kicki Fredlund - 17 januari 2020 14:05

Idag hade vi tid hos veterinären med Triss 11.20. 


Hon har varit stel ett tag och för två dagar sen var hon riktigt halt på höger framben.


 

Oj så Triss lusläste varje mm av behandlingsrummet.


Ingen hälta gick att provocera fram idag. Dumt att jag gett henne Rimadyl, men det har hon stått på ett tag för stelhetens skull.


Nu fick jag en ny tid och då ska hon ha varit utan Rimadyl fram till dess.


Hjärta och patella kollades också, båda fortfarande ua.


Jag vägde både henne och Onyx. Triss 13 kg prick. Det är 1 kg mer än hon vägde när hon var yngre, hon är ju 8,5 år nu.


Onyx vägde 8,9 kg, har gått upp ytterligare två hg, sen hon började äta. Nu äter hon lika bra som vilken hund som helst och jag har dragit in på maten så hon inte blir för knubbig


Efter veterinärbesöket handlade vi lite på ICA och åkte sen till Tjärnan och gick vår promenad.


   



  Ett litet videoklipp på hundarna i skogen.

 

Nu ska vi äta resten av kycklinggrytan som vi åt igår. Enkelt och smärtfritt.


Av Kicki Fredlund - 16 januari 2020 16:47

Det är ju rent otroligt med denna värme, + 7 grader idag.


Förra året hade vi enligt bloggen den här dagen -15 grader, mer normal kyla i mitten av januari.


Även om det fortsatt att blåsa kraftigt, så var det soligt och skönt att promenera med hundarna i Tjärnan.


   

Hundarna blev ganska flåsiga i värmen efter sina språngmascher.



Av Kicki Fredlund - 15 januari 2020 09:30

Som det stormar ute idag! Dessutom så långt från vinterväder som man kan komma med  + 8 grader!


 

Tulpaner på bordet så här års är nästan ett måste. Idag är det dessutom tulpanens dag.

 

Trots att det är så varmt ute, så blir det inget nöje att gå på hundpromenad i den här stormen.


På e.m ska vi till VC, där Berra har en tid kl 15.


Jag ska försöka få klart julavplockningen. Har dukar kvar som ska bytas ut mot icke juliga motiv, men jag måste nog stryka några först.


När jag var till linneskåpet nyss såg jag att jag skulle behöva gallra (igen), det ligger alldeles för många dukar där som jag aldrig använder.


Över huvud taget skulle jag behöva fortsätta den rensning av allt möjligt som jag började med före jul.


Det är inte snällt mot dom anhöriga att dom ska behöva ta reda på allt när vi dött.


Jag vet inte varför jag inte kommer igång med Traderaförsäljningen igen, men förmodligen beror det på lathet, för det kräver en del att hålla på med den hanteringen.




Av Kicki Fredlund - 14 januari 2020 15:30

Äntligen var det dags att få min axel undersökt via ultraljud. Det blev att gå upp tidigt, för rean 8.30 skulle jag vara på lasarettet och det tar en timme att åka dit


Den bilkörningen var inte rolig. Kolsvart ute, jättemycket trafik, blåsigt och snöblandat regn eller bara regn.


Men jag hann precis dit i tid. Nu är det bara att vänta på att läkaren på VC hör av sig när han fått svaret.


Läkaren som gjorde ultraljudet verkade osäker på vad hon såg,  verkade osäker på vad som var den gamla opererade skadan och vad som ev. var nytt.


Vi åkte hem via Borlänge, handlade på ICA MAXI, sen till IKEA där jag köpte ett madrassöverdrag till nya sängen (500 kr). Tittade även på soffor.


Vidare var vi in till MIO möbler och tittade på fler soffor. Dom har rea just nu fram till februarri.


 

En del soffor var sköna att sitta i, andra inte alls.

 

Eftersom det regnade och blåste våldsamt och inga regnkläder var med, så blev hundarna utan promenad, dom fick bara en liten kisspaus.


 

Hemma igen på e.m fick det bli samma soppa som igår, då jag gjorde en stor sats grönsakssoppa, som jag mixade.

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards