Alla inlägg under december 2019

Av Kicki Fredlund - 20 december 2019 16:34

Jag tror aldrig jag sett sån dis och dimma som det var idag.


Att man kört genom stråk av dimma har man ju gjort massor av gånger, men denna låg tät överallt, det var sån dis och  dimma att man blev fuktig när vi gick skogspromenaden med hundarna. Kallt kändes det också, trots +2 grader.


På vägen till och från Hedemora var sikten ca 50 m.


 

Allt var bara grått, grått och grått.


Jag vet inte vad det är för fel på hundarna. Både Maya och Triss saliverar så det är droppar på golven var än de går.


Värst är det för Triss, det bara rinner ur munnen, så hela halsen och frambenen blir plaskvåta.


Nån som känner igen fenomenet?


   

Triss ser ganska deppig ut. Jag har satt en handduk runt halsen som tar emot en del av blötan.



Av Kicki Fredlund - 19 december 2019 21:14

Mindre än en vecka kvar till jul.


Jag struntar i det nu, det får bli som det blir.


Bakade saffransbröd och vanliga bullar på f.m Gjorde bara på en halv liter per deg.


Eftersom jag Inte hade så ont i armen just då, så tog jag en vända med golven medan degarna jäste, sopade och våttorkade. Hundarna släpper saliv överallt, så golven är alltid fläckiga.


Dessutom är det hårda laminatgolvet i stora rummet bedrövligt svårt att hålla rent.


Klockan två hade vi klipptid i Borlänge. Åkte i så god tid att hundarna fick sin skogspromenad innan.


Vi åt också varsin hamburgare på Burger King innan klippningen.


Igår handlade vi det mesta inför julen i matväg. Julklappar blir det inga alls i år.


Nu har Onyx löpt klart, så idag har jag kört åtskilliga maskiner med fällar och filtar, så dom är rrena och fräscha till jul. 


Nu återstår bara att bada hundarna, det gör jag nog i morgon.


 

Jag köpte ett antal hyazinter igår för 5 kr st. Placerar ut dom lite här och där i tomtekrukor


Av Kicki Fredlund - 17 december 2019 15:11

Det trista vädret fortsätter, + 2 grader och grått, men ändå inget regn idag.


Min fuskiga julstädning fortsätter. Jag dammtorkar, stryker juldukar och lägger ut.


Har plockat fram tomtar och annat att kamoflera den bristfälliga städningen med.


Skulle bakat bullar på morgonen, men kunde bara konstatera att jag var utan vetemjöl, och inte åker jag två mil för att köpa mjöl när vi ska in och handla i morgon.


 

Det blev bara en promenad till badplatsen, där isen nu håller på att försvinna. Tur att ingen hund gav sig ut där idag.

 

 

Dom höll sig uppe på gräset.

 

När vi kom hem från promenaden så fick vi fikabesök av Pia, som kom med en flaska vin, som tack för hon tyckte att hon fått hjälp med Billy att komma igång och spåra och annat.


Nu är Onyx i slutfasen av sitt löp, så nu slipper hon ha byxor på. Jag har aldrig haft en hund tidigare som accepterat löpskyddet utan att försöka skrapa det av sig första tiden.


Däremot har Maya ridit på Onyx så byxorna åkt av.


Jag skulle skrivit julkort idag, men att skriva nån längre stund är en av sakerna som jag inte klarar p.g.a axeln.



Av Kicki Fredlund - 16 december 2019 18:27

Gabriella hängde på låset hos flera veterinärer på deras telefontider i morse. Men dessvärre var det tidsbrist hos de flesta.


Men på Vettris i Borlänge fick hon en akuttid till Falcon kl 13.45


Jag följde med henne, vi möttes i Säter. 13.15


 

Det blev lång väntetid både i väntrummet och senare.

 

   

Veterinären kollade igenom honom nogsamt utan att hitta några smärtor, trots att Falcon var halt både fram och bak på höger sida.

 

Röntgen visade heller ingenting, hans tillväxtzoner var ju inte slutna än, men det var ju helt normalt.


Nu blir det sträng vila och antiinflammationsmedicin, så får man bara avvakta och se.


 

Gabbi fick glädjen att få träffa en Jack Russel från en av sina senaste kullar, ägaren arbetade på kliniken, så hon gick och hämtade sin hund. Den lilla tiken var 12 år gammal.


När vi lämnade Vettris så åkte vi till ICA MAXI, både för att handla och hämta ut Falcons medicin.


Jag var hemma till kl 17. Stackars Gabbi ska ut och arbeta i natt



Av Kicki Fredlund - 15 december 2019 17:57

Igår ringde Peter på kvällen, han var hos goda vänner utanför Falun och undrade om han kunde komma hit och sova efter.


Självklart kunde han det, så jag var upp till gästrummet och bäddade åt honom innan jag gick och la mig.


 

Så i morse var vi en extra till frukost. Maya tiggde uppmärksamhet, och fick det också.

 

Peter stannade några timmar, f.m.-fika och en stund till. Vi pratade mycket, bl.a om att han nyss fått avslag från banken på lån för att köpa ett hus som han var intresserad av. Bankens chablonkostnad för barn är dryga 4.000 kr/månad och barn!! Otroligt, det skulle alltså öka boendekostnaden med mer än 8.000 per månad för att han har barn (men det finns ju ändå två föräldrar till barnen).


 

Inte ofta jag sett Peter i glasögon, nu hade han skaffat nya.

 

När Peter åkt tog vi bilen till Tjärnan och gick med hundarna i skogen.


 

Nåt spårande blev det inte av naturliga skäl, jag vet inte om nån annan varit där heller.


Men om nån i spårgänget varit där så kunde dom i.a.f spåra på barmark.


Gabriella kom förbi som snabbast, stressad som vanligt med massor av järn i elden. Falcon var framhalt, så hon ville att jag skulle titta på honom.


Det måste bli en tur till veterinären med honom i morgon, för det såg inte så bra ut.


Av Kicki Fredlund - 14 december 2019 14:31

Nästan klar med bakningen av kakor i alla fall.


 

Jag har en, minst 30 år gammal veckotidning, som jag lika länge bakat mina julfavoriter ifrån.

 

 

Det blev dessa två på förmiddagen.


Ska väl baka bullar också nån dag.


Men julstädningen väntar ännu på att bli gjord.


Idag är jag trött i kroppen. Var tvungen att gå två promenader med hundarna, för Berra mådde dåligt och låg mest.


Onyx fick ensam koppelträning och det var/är verkligen behövligt. Sen gick jag en kortare vända med dom andra två.



Vid slogboden eldades det, ofta nån som grillar där på helgerna, jag gick inte enda fram.


Jag hade absolut ingen lust att laga mat, så det får bli Karins lasagne (helt OK) i mikron.


Har hittat en ljudbok som jag gillar, har nyss börjat lyssna på den så jag hoppas den fortsätter som den börjat, Rädda mig från farliga män heter den, av S.A Lelchuck.


Av Kicki Fredlund - 13 december 2019 15:38

För att slippa städa, så började jag i stället att baka kakor i morse.


 

Det blev några sorter, men det ska nog till ett par sorter till. Bl.a nötchokladrutor gjorda i långpanna, men jag hade inte nog med nötter hemma.

 

Alla chokladkakor i skafferiet hade gått ut i datum för ett år sen eller två, men på smaken på chokladmuffinsen kändes inget av det.


 

Det är inte ofta som alla tre hundarna samsas i samma bädd, men som synes så händer det i alla fall


Vädret fortsätter att vara grått och trist med 2 plusgrader.


Berra var till tandläkaren på f.m Sen dammsög han bilen med den lilla handdammsugaren som kopplas till cigarettuttaget.


När han skulle köra in bilen i garaget när han var klar så var bilen stendöd.


Tur att vi köpte en batteriladdare för ett par år sen, nu kom den för första gången till användning. Bilen står alltså på laddning nu.



Av Kicki Fredlund - 12 december 2019 17:51

Åh så himla trist detta väder är. Förutom att det är 2 plusgrader, så har det varit så mulet och grått idag att man knappt sett nånting framför sig.


Jag hade packat en kartong med prylar som vi lämnade till Erikshjälpen, samt några årgångar med gamla Hundsport.


 

Den ena kassen efter den andra fyller jag med gamla tidningar som kasseras.

 

   

Promenaden med hundarna gick ömsom på barmark och ömsom i snö.

 

 

Medan hundarna sov efter promenaden, så stekte jag köttbullar.

 

 

Köttbullarna borde vara små eftersom dom ska vara till jul, men jag tycker det är så jobbigt, inte blir dom så värst runda heller.

 

 

Receptet på den lite annorlunda kryddningen hittade jag i en av de gamla tidningarna som jag kasserar.

 

Jag gjorde på 1 kg färs, lite snålt kanske med tanke på att vi blir många i jul, men det ska väl bli mer än köttbullar på julbordet.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards