Alla inlägg den 14 augusti 2019

Av Kicki Fredlund - 14 augusti 2019 18:04

Igår var jag bara hemifrån en timme på förmiddagen för att åka till en skog ganska nära hemma för att leta reda på ett gammalt kantarellställe.


Jag var osäker på om jag skulle hitta på det, men det gjorde jag. I oländig terräng där Berra inte kan gå. Jag hade inte ens nån hund med mig, bara Runkeeper för att ha lite koll.


 

Det var inte bara det här stället, det var några till, så jag kom hem med nära 5 liter.

 

     

På vägen hem stannade jag till med bilen och tog kort på den här svanfamiljen. De två ungarna var först inne i vassen, men simmade allt närmare föräldrarna och tryggheten när dom såg mig vid bilen.

 

Berra hade tid för provtagning på VC, det var snart gjort, vi handlade och åkte sen till Tjärnan så hundarna fick sitt. Vi plockade kantareller även där, men bara knappt 2 liter.


Halv 6 var jag på Hedemora station och hämtade barnbarnet Victor, som kom med tåget från Trollhättan.


Han kom upp hit för att avlasta mig i körningen till Trollhättan i morgon.


Lika bra att säga här på bloggen att vi inte är hemma när Berra fyller 80 till helgen.


 

Även hundarna är glada för besök.


Idag har det varit ett ostadigt väder, vi fick en rejäl skur när vi hade hundträffen på f.m Då var det bra att ha slogboden att sitta i.


Onyx har inget emot vätan varken uppifrån eller underifrån.


 

Gabriella följde med hem för hon hade en present med sig till Berra. En stor burk med nyfångade nykokta kräftor från eget fiskevatten.

 

Efter hundträffen så gjorde jag piroger. Inte så himla enkelt visade det sig, eftersom min arm spökar.


Det var många år sen jag gjorde piroger senast. Jag har letat efter receptet i två dar i alla mina skrymslen med utklippta recept. Till slut hittade jag igår kväll två handskrivna lappar, den ena med recept på degen och den andra på fyllningen, som innehåller köttfärs, riven morot, riven vitkål och kryddad bl.a med senap, vitlök och kardemumma.


 

Till slut var dom ändå klara och sen vi ätit en del av dom till middag med sallad, så har jag dessa kvar att spara.

 

Inte så vackra precis och sista plåten missade jag dessutom att pensla med ägg. 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards