Direktlänk till inlägg 23 juli 2019

Olika skogar under dagen

Av Kicki Fredlund - 23 juli 2019 16:26

Eftersom jag väntade mig att det skulle bli alldeles för varmt att åka till skogen frampå dagen, så jag åkte redan efter frukost för att plocka lite blåbär.


Åkte inte till den skog som jag plockat i hitills, utan en annan, dels för att reka om det fanns några bär.


 

Det var faktiskt riktigt gott om dom.  

Men med min klena syn var dom svåra att se, jag har aldrig sett så yvigt och tätt blåbärsris.

 

 

Utmed vägen växte det smultron, men lite för nära vägen för att jag skulle plocka.

 

 

Nån som vet vad den här blomman heter, växer utmed skogsvägarna.

 

 

Nåt som också växer rikligt utmed vägarna är den giftiga björnlokan, eller hundloka kanske. Vet inte om det är samma växt med olika namn.

 

Jag rensade gårdagens och dagens blåbär, det blir inte så mkt varje gång, nu var det två liter.


Efter 11-kaffet åkte vi till skogen igen, nu ytterligare en annan och i mening att leta kantareller.


Eftersom det inte blev så varmt som jag befarat så var både Berra och hundarna med, men inte minstingen, hon fick stanna hemma och sova.

 

   

Så lite vatten i den lilla bäcken att båda hundarna blev dyiga om benen.

 

 

Jag hittade faktiskt en hel del gulingar...

 

 

som Berra tog sig an när vi kom hem.

 

 

Jag hittade även blek taggsvamp. Vet nån hur dom är att torka? Många frågor idag.

 

 

Hittade årets första och enda Karl Johan, men den var totalt uppäten av mask.

 


 
 
Ingen bild

Ann-Marie

23 juli 2019 17:08

Växten kan vara Stånds som är giftig.
Hör och häpna, jag har i år plockat 6 liter blåbär. Det var i två jobbiga omgångar och det blir inte mer för min del.
Baxter ligger bredvid och smågnäller för han tycker det är tråkigt när jag plockar bär. Han vill inte gärna gå på egna äventyr.
Hoppas att jag ska hitta lite bra svampställen så småningom.
Hälsningar Ann-Marie o Baxter

Kicki Fredlund

23 juli 2019 18:19

Ja, nu ser jag när jag googlat på växten att den är väldigt giftig för djur. Jag hade aldrig hört det namnet tidigare.
Kul att du fått ihop de blåbär du behöver,
Vi äter ju dagligen på fil eller gröt, så det går åt många liter på ett år, men nu för tiden klarar jag bara att plocka lite i taget.
Hoppas du hittar svamp, det verkar vara gott o kantareller.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 9 april 09:59

Jag visste att Annica skulle komma för att titta på valparna i går, men blev glatt överraskad när jag såg att hon hade tagit med sig Inger också.   Det var länge sen jag träffade Inger, då hon varit sjuk och haft andra tråkigheter den senaste tid...

Av Kicki Fredlund - Fredag 5 april 17:24

Jag bakade bullar på f.m. Lagom när jag tog sista plåten ur ugnen så kom Peter, Elvira och Ville på f.m-fika. Vi har inte träffat dem på länge så det var trevligt att de dök upp helt oväntat.           På morgonen såg jag att det kommet ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards