Alla inlägg den 17 juli 2019

Av Kicki Fredlund - 17 juli 2019 18:27

Jag har lyssnat på två omskrivna ljudböcker de senaste dagarna.


Hann inte mer än avsluta den ena igår förrän jag laddade ner bok nr två, som jag lyssnat klar idag. Lite annorlunda, mörka berättelser. Jag tyckte om båda böckerna. Bra uppläsare som fick fram det karga språket från nordligaste norrland.


 

Augustnominerad 2018!

"Jag for ner till bror är en ovanligt säker debut som inte ber om ursäkt för någonting. Den har sin egen logik och sin egenbistra, råbarkade skönhet." Borås Tidning    

I Smalånger är det mesta som vanligt. Maria har hittats död. Hennes bror håller på att supa ihjäl sig. Harmynte John har ögon som svarta hål i rymden och äldreomsorgen får en ny medarbetare, Janakippo, som stack sin far med en högaffel. Jag for ner till bror är en svart, rå, våldsam och from berättelse. Det är kärleksfullt, passionerat, varmt och tryggt. Svårast av allt är förlåtelsen.



 

 

 

Modren har dött och vill begravas i sin hemby Kukkojärvi i norra Norrbotten. Tvillingarna jana och bror ärver hennes föräldrahem och blir snabbt varse att livet i Kukkojärvi är mycket annorlunda. De flesta människor lever enligt strikta religiösa regler där förbuden är många. Den som inte rättar in sig i ledet hamnar utanför, som snickaren Jussi och Magdalena. Bror lockas av bygemenskapen, de stora familjerna och männens självklara rättigheter. Jana gör sitt bästa för att bjuda motstånd, samtidigt som hon kämpar för att få ett avslut på den destruktiva relationen med john. När hon blir vän med sin jämnåriga kusin marta ser hennes man, som är pastor, inte med blida ögon på deras relation. Vi for upp med mor är en uppföljare till den hyllade debuten Jag for ner till bror. På ojämförlig prosa fortsätter Karin Smirnoff låta oss stifta bekantskap med glesbygdens olika gestalter, och återvändaren janakippo.
 
Lyssnade medan jag bakade bullar och vaniljhorn i morse, fick göra ett uppehåll i lyssnandet medan jag träffade Ylwa i parken kl 11 och vi tränade våra hundar en timme. 
 
Maya är fortfarande sur på mig (för att hon fått konkurrens av Onyx), Hon är både olydig och ointresserad av samarbete. Jag vet inte riktigt hur jag ska få henne på andra tankar.
 
När jag lyssnat klart på boken så åkte vi till skogen en stund med Maya och Triss.
 
Berra hittade lite gula kantareller och jag plockade lite blåbär.
 
 
Berra har rensat sin svamp och jag ska ta itu med blåbären.
 
 
Onyx har somnat på sitt stora gosedjur, det går fortfarande jättebra att ha henne i hagen när det är dags att vila en stund.
  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards