Alla inlägg under juni 2019

Av Kicki Fredlund - 22 juni 2019 19:30

Jag var tvungen att tänka till ordentligt för att komma på vad det är för dag idag.


Jag saknar allt vad helgkänsla är, det känns som vilken dag som helst.


Visserligen är jag ganska tom i skallen, mer än vanligt faktiskt.


Trots att valparna är jätteenkla att ha, dom kan vara ute största delen av dagen på altanen, så visst fasen är det jobbigt med en kull vid min ålder. Det var ju faktiskt 4 år sen sist, och yngre blir jag ju inte.


 

Ute på framsidan är dom inte så ofta, för dom äter så mycket gräs, men kul när mormor Triss bjuder upp till lek.

 

 

Fikagäster fick vi, när Lena och ett av hennes barnbarn kom och kollade på valparna.

 

   

På e.m blev det en tur till skogen.

 

 

Dags för att bära en pinne.

 

 

Över stock och sten, i.a.f stock.

 

 

Jag skulle se om det möjligen fanns nån Karl-Johan, men såg bara några aspsoppar.

 

 

Kantareller såg jag, undrar om dom får stå kvar och växa på sig? Men dom kan ju också torka bort.

 

Av Kicki Fredlund - 21 juni 2019 18:05

Sovit uselt igen. Berra var fortfarande dålig i magen. Klockan 4 i morse kom jag på att vi hade Dimor hemma, så jag gick upp och hämtade en tablett till honom. Kl 5 var Maya orolig och ville ut.


Kl 6 var det lika bra att gå upp. Jag gjorde en hallonkaka och vaniljhorn före frukost.


Berra låg kvar till sängs hela dan, han var matt efter den långvariga diarrén. Jag ringde 1177, men han kunde avvakta om allmäntillståndet inte försämrades.


 

Ozo, eller om det möjligen är Onyx, skäller på Maya. Dom är ömsesidigt lite skraja för varandra. Maya fräser åt valparna, men provar inte att bita dom, så dom kan gott lära sig att man kan hålla sig undan lite och visa underkastelse.

 

 

Men Maya blir mer och mer nyfiken på valparna.

 

 

Valparna har inga problem med att stå på balansplattan, tvärt om verkar det som om dom tycker att det är kul att stå på den.

 

 

Lagom till f.m.-fika kom Carina och Caroline för att träffa valparna och hämta ena tiken.


In i det allra sista velade jag om vilken valp Carina skulle få ta och vilken jag skulle behålla.


 

Båda valparna ser lovande ut, men dom är ändå olika. Onyx (här till höger) lite kompaktare och kortare, Ozo lite längre och med en fin lite längre hals.


 

När jag till sist velat klart så var det Ozo som fick flytta till Borlänge. 


Av Kicki Fredlund - 20 juni 2019 21:15

Hade besiktningstid för kullen redan kl 8 i morse. Hade dessutom knappt sovit på natten. Tydligen var det fullmåne igen. Jag var klarvaken mellan kl 01 - 04, sen gick jag upp strax efter kl 5.


Så jag har varit ganska trött hela dan, inte bara idag för den delen.


     

Det lyssnades, klämdes och kändes på valparna. Alla fick godkänd stämpel i rumpan!

 

Ganska intressant att se hur olika dom reagerar på smärta. Ingen sa ett pip vid vaccinationen, och ena tiken sa heller inte ett pip när chippet sattes in, medan de flesta skrek till. På sista bilden är det On Gard som får sitt chip instucket och som han tjöt länge och väl och försökte komma därifrån. Sen var han lite låg och blev stående ett tag på golvet innan Sören fick se honom i rörelse. De största pojkarna är inte alltid de tuffaste.


 

Det gick alldeles utmärkt att åka bil och hela flocken sov när vi kom hem. Jag hade uträttat lite ärenden samtidigt i Hedemora, innan vi åkte hem.

 

 

Sen frukost fick dom, eftersom jag inte ville ge dom mat innan dom skulle ut och åka bil för första gången. Dom har en "hysteriskt" god aptit. Hoppas det håller i sig även när syskonkonkurrensen upphör.


Strax efter 11 fick vi fikagäster, det var ett par som kom från Gävle enbart för att få titta på valparna. (en resa på ca 20 mil!)


Alla valparna är ju borttingade, så dom var inga spekulanter, utan ville bara få se dom.


Kl 1 kom Opals ägare Nina, med sig hade hon ett barnbarn.


 

Lilla Isabella hade gärna stannat längre hos valparna.

 

Idag blev hundarna blåsta på promenad. Just som jag skulle gå till sjön med dom så fick vi åska och regnskurar. Även om det klarnade upp igen framåt kvällen så höll vi oss hemma.


Gårdagens promenad i skogen var vidrigt varm, 26 grader, och vidrigt mycket knott. Jag har aldrig nånsin varit så knottbiten som i år.


   

Hundarna blev också rejält trötta och flåsiga, Maya hittade fuktig mossa här och där att lägga sig i.

 

Jag tittade efter blåbärskart, men det ser ut att bli ett skralt blåbärsår även i år.


 

Medan lingonen blommade fint, så det kanske blir bättre än med blåbär.

 

I morgon flyttar ena tikvalpen, så det börjar bli hög tid att bestämma vilken som ska bli kvar här hemma.


Berra har varit dålig i magen med våldsm diarré hela dan, om inte det ger sig till i morgon så får vi nog kontakta sjukhuset.


Av Kicki Fredlund - 19 juni 2019 20:37

Igår blev valparna 8 veckor. Hade bestämt med Joanna att hon skulle komma hit och ta kort på dom igen.


Fullständigt otroligt hur den tjejen hinner och orkar allt. Nyligen körde hon t.o.r Norge på utställning. utan resesällskap, stax efter flög hon till Italien förra helgen, för att kolla in en kennel där. 


I går morse kom hon hem från en tripp till Österrike, där europavinnarutställningen gick. Även den här gången hade hon bilat flera hundra mil utan annat sällskap än hundarna.


Ikväll åker hon till Danmark på utställning direkt efter jobbet, men den här gången har hon visst sällskap i bilen i alla fall.


Joanna kom lagom till 11 kaffet i går, vi hann precis ta kort på alla valparna, jag tror det blev drygt 200 bilder som jag gått igenom igår och idag. Sen ångade hon hem till Skinnskatteberg för att börja jobba 14.30 Puh! Jag säger bara det.


Hon hade även fått med sig en ny valp hem, den här gången från Ryssland.


Nu blir det bildbombning av valparna:


Börjar med 4 bilder på Onyx.

   

     

Man blir trött av att fotograferas.

 

Så följer 3 bilder av Ozo.

   

Hon tyckte också att man borde få sova lite.  

 

Nu står pojkarna på tur.


Först 3 bilder på Onion.

     

Lilla sötnöten Onion.

 

Så 3 bilder på Opal.

     


Avslutar med största hanen On Gard.

     

Jag tror han har lite rödfärg från väggen på nosen.

 

Så ett par gruppbilder på det. 

 

Fr.v Opal, Onyx, On Gard, Ozo och Onion.

 

Fr.v Onion, Onyx, Opal, Ozo och On Gard.

 

Tack snälla Joanna för hjälpen med fotandet!


Av Kicki Fredlund - 17 juni 2019 19:16

Det är så skönt att valparna kan vara ute på altanen en stor del av dagen, för nu är det högsommarvärme, även om det blåser friskt.


Men tyvärr är ett par av valparna dåliga i magen, så idag har jag fått ge dom medicin mot det.


Jag har grävt upp massor av plantor som jag sålt på Tradera, ont i ryggen är bara förnamnet tyvärr.


Åkte till Hedemora och postade dom.


   

En del sover en stund, andra busar. Det är Opal i bädden.

 

 

Idag har en slåttermaskin slagit gräset på allmänningen.

 

 

Jag borde gjort detsamma för länge sen, men fortfarande är gräsmattan oklippt. Får se om jag orkar ut en vända ikväll.

 

     

Skön skogspromenad med hundarna.

 

 

Hundarna fick vänta lite med att få mat, för dom hade sprungit så mycket i skogen. Pju satt i 10 minuter och fixerade matskålarna. Hon som knappt ätit innan hon fick valpar.


Av Kicki Fredlund - 16 juni 2019 20:34

I morse åkte jag till årets första utställning (för min del). I Säter plockade jag upp Gabriella, som var mitt sällskap. 


Nu har jag "lurat" in henne i utställningsvärlden. Egentligen inget nytt för hennes del, då hon tidigare födde upp Jack Russel under många år.


Men nu ska det bli frallor även för hennes del, så jag hoppas och tror att On Gard kommer att få beträda utställningsringen mer än en gång.


Idag var det bara Maya som ställdes ut.


Det var en vidrigt varm dag, dessutom kvalmig, så man ett tag trodde det skulle bli åska, men de svarta molnen drog bara förbi längs vattnet.


 

I championklassen var i bara två stycken, Maya blev 2:a med CK efter Mundiz Naima.

 

 

Gabbi tog kort på oss. Domare var Sara Nordin.

 

Dessvärre har jag inte sett kritiken, då jag aldrig hämtade kritiklappen. Jag hoppas den finns kvar så den kan bli skickad.


 

Maya blev sen 2:a bästa tik.


  

Magnus Blomander (f.d. Eriksson) blev BIR med Naima och Ulla Wass BIM med sin egenuppfödda Tazzanow's Yes Of Course.


Nu är det dags att ta in valparna som ätit sin kvällsmat och somnat ute på altanen. Klockan är 21 och det är fortfarande 22 grader ute.


 

Nåja, nån (Onyx) vaknade upp när jag öppnade altandörren.


Av Kicki Fredlund - 15 juni 2019 21:30

Idag på f.m kom ett par från Stockholm och tittade på sista hanvalpen, som inte är såld än.


De bor i närheten av där jag är född och uppvuxen i Spånga.


Samtidigt kom Agneta och Kurre, på väg till Leksands utställning i morgon.


 

Nalle (Travarens Nahar) och hans dotter, (Frenchis Valborg) som är nästan 8 månader redan.

 

Nalle har skadat ett öga, så iår har han tyvärr fått lov att ställa in alla tävlingar.


 

Vi satt ute på altanen och fikade i det varma (nästan för varma, puh) vädret.

 

 

Valparna fick en slurk av mamma Pju, det var nog sista gången, för nu flyttar hon snart hem till Västerås, så nu ska hon bli fin i kroppen igen.

 

 

Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för vilken av Ozo och Onyx som jag ska behålla här hemma.

 

Gabbi var här i går och vi fotade valparna, men jag lägger nog ut de biderna senare. Nu ska jag gå till sängs, upp tidigt i morgon bitti.

Av Kicki Fredlund - 14 juni 2019 11:08

Jag brukar ta ut valparna en och en på gräsmattan. Det är intressant att se hur olika dom beter sig när dom blir ensamma.


         

Onion far oftast fram i skutt som en liten kanin. Nyfiken på vad som finns på marken.

 

Pojkarna betar gräs, så man får plocka ut tuvor ur munnen hela tiden, men det gör inte tikarna.


   

Opal uppe på groventéns trappa.

 

 

Jag har fått låna en tunnel av Helena, jag hade lagt den under bordet på altanen för att den inte skulle bli blöt i gårdagens regn. Opal kollade direkt vad det var för något.

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards