Direktlänk till inlägg 21 mars 2019

Nostalgi 1957 barnarbetare

Av Kicki Fredlund - 21 mars 2019 09:31

Jag hade ju tänkt fortsätta att skriva om min barndom/ungdom. Jag kan ju ta det i episoder.


Sommaren 1957, jag var 13 år då, tillbringade jag med moster Ruth, morbror Ville och kusinerna Eva och K-G på en liten bondgård.


Dom bodde i Uppsala då, men hade den här sommaren hyrt en stuga på tomten hos en äldre man utanför Harg, i en liten by som hette Boda. Morbror Ville kom ut på helgerna, men arbetade i veckorna i Uppsala.


Den gamle mannen, som  hette Mejnar, han var nästan helt blind. Han fick en otrolig hjälp av moster och morbror, men även av oss barn den sommaren.


Eva och jag fick knäskura golvet i det rum på övre våningen i Mejnars hus där hon och jag bodde.

Våra madrasser fyllde vi med halm från logen


Vi målade ladugården både utvändigt och invändigt. Alla dessa små ladugårdsfönster tvättades och målades.


Vi hässjade hö, körde hem hö, lindade upp alla dessa trådar efter höbärgningen var klar. Jag vill minnas att vi fick 2 öre per rulle.


Vi körde ut dynga på en åker bakom ladugården, jag rasade ner med hela benet en gång i dyngstacken.


Vi mockade i ladugården och hjälpte Mejnar att släppa ut korna efter mjölkningen och ta in dom för mjölkning. Det var mest jag som gjorde det, trots att jag var yngst så var jag nog den oräddaste av oss.


Mejnar hade en häst, Putte, 5 kor och några höns.


Jag lärde mig mjölka, både med maskin och för hand. Mejnar hade en knepig ko, som hette Filia hon var tvungen att handmjölkas.


Jag som hade börjat gå i stallarna allt mer på Solvalla, tog det där med hästen på stort allvar.


Han hade nog aldrig blivit så ompysslad som den sommaren. Jag badade och skrubbade honom, hittade en gammal järnring som nog suttit runt en tunna, den gjorde jag en svettskrapa av.


Vi skurade upp en gammal fyrhjulig trilla med trähjul, som jag körde till handelsboden med.


Vi skrev "Mejnars hästdroska" med krita på sidorna.


 

Vi red på Putte till och från åkrarna.

 

 

Hönsen blev väldigt tama, vi döpte dom alla. Minns att en fick heta Matsson för den hade lika blå ögon som hovslagen som hette Matsson.

 

En sak som jag funderat på bakefter är hur någon vuxen kunde låta mig och Eva gå till tjuren med en ko. Det var flera km att gå och en brunstig ko är ju väldigt oberäknelig.


Men kossan blev betäckt och vi kom tillbaka helskinnade.


Man skulle ju kunna tro att vi inte gjorde annat än arbetade den sommaren, men dom ljusa varma kvällarna (var det alltid varma somrar när man var barn?) så lekte vi "burken" i kohagen (minns inte ens hur den leken gick till) med grannbarn i närheten.


Det var den här sommaren jag började skriva dagbok, Eva hade redan gjort det länge.


Jag vet inte ens om jag har den dagboken kvar, men jag har fortsatt att skriva sen dess.



 
 
Ingrid

Ingrid

21 mars 2019 19:31

Oh så roligt att läsa Kicki! Och så roligt med de gamla bilderna.
Vi har ju så mycket att berätta! Tänk vilket ansvar barn fick ta i den åldern. Jag var ju inget landsbygdsbarn i den åldern, så mina somrar förflöt nog i mera sus och dus än arbete, men visst fick också vi hjälpa till med både det ena och det andra. Och när pappa gick bort 1957 måste vi ju börja försörja oss själva.
Min syster Kerstin flyttade hemifrån när hon var 14 år bara. Visserligen till en familj där hon skulle jobba och de skulle ju ha ansvar för hennes väl och ve, men ändå. En liten 14-åring från Gotland i storstaden Stockholm!
Hoppas att du hittar din gamla dagbok!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

22 mars 2019 09:55

Jag inte var det lika mycket curling bland föräldrarna förr.
Ganska kul att minnas tillbaka. Du gör det ju ofta i dina blogginlägg.
Ja, jag kanske skulle leta efter dagboken, jag som spar det mesta.
Kram

 
Ingen bild

Pia

21 mars 2019 20:30

Underbart att läsa! Och finfina foton också! Ser fram emot mer =)

Kicki Fredlund

22 mars 2019 09:48

Tack!
Ibland är det roligt att botanisera i minnen.

 
paula

paula

21 mars 2019 23:09

Den där envisa hakan känner jag igen! Underbara foton, njuter av atmosfären och glada barn. Mejner var ett nytt namn, när jag flyttade till Säfsen fick jag lära mig namnet Härje, hade jag heller aldrig hört förut. Men var var det du bodde övrig tid? Flåt om du berättat o jag har glömt, mitt minne är bra men väldigt kort. Kramiz

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

22 mars 2019 09:47

Den hakan beror på mitt underbett, nåt som jag inte alls gillade. Jag hade tandställning på nätterna när jag var 10-12 år.
Mannen hette Mejnar, men du kanske bara skrev fel.
Jag är född i Flysta, som hör till Spånga, bodde där tills jag flyttade hemifrån vid 17 års ålder.
Jag har bild på huset i blogginlägget där jag skriver om hur jag var som barn. Under kategorin nostalgi.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 17 mars 09:58

Fy vilken onödig snö som kom igår. Det vräkte ner massor under nästan hela dagen, det kom mer än en dm.   Idag är det soligt och -7 grader.     Men så jäkla onödigt, dan innan var nästa all snö helt borta.   Har nyligen lagt klart ytte...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 13 mars 18:47

Gabriella kom på f.m.-fika och vi fotade valparna, som blev tre veckor idag. Jag vägde dem också.     Småkillarna nr 1, 2 och 3       Nr 1, 1.085 g     Nr 2, 925g       Nr 3, 645g   Som synes stor variation i storl...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 13 mars 09:48


Även om valpen nu får flaska var tredje timme i.s.f. varannan så är jag otroligt trött.   Vissa saker måste ändå göras. Igår gjorde jag kubbar och vaniljhorn på morgonen, sen åkte jag till Hedemora och handlade efter att vi f.m.-fikat.   Idag...

Av Kicki Fredlund - Lördag 9 mars 17:52

Nu går jag knappt på halv maskin ens. Tröttheten är enorm, orkar inte blogga, orkar inte hälsa på hos mina bloggvänner, men det ska väl bli bättre.     Paltkoma! Valparna är enkla att ha, äter och sover.   Men det känner på att flaskmata,...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 6 mars 16:40

Idag blev grabbarna i Q-kullen två veckor.   Jag fortsätter att gå som en zombie, trött som bara den av flaskmatandet.   Gabriella kom hit lagom till fm.-fika. Vi fotade valparna. Inte alls så enkelt som man kan tro, dom kan ju inte gå så vär...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards